Uppkört nysnö etc… skidköpartips

Ture74

Medlem
Hej. Ny här men nu provar vi. Precis hemkommen från Trysil. Hade problem med mina lite äldre Head supershape speed när det låg en dm nysnö samt när det blev uppkört runt lunch. Provade Stöckli Montero AR (175cm 84mm midja) och det gick omedelbart bättre. Nu åker jag 1v om året och nu undrar jag ifall t ex Anomoly(stavning?) 88 el ngn Enforcer etc kan göra jobbet till lite mindre pengar? 182cm 95kg… kan åka alla backar men det går inte fort i svarta. Tacksam för tips.
Volkl Perigrine 82, Rossignol Arcade 84 och Armada Declivity 82 Ti dyker upp bredvid Blizzard Anomaly 84 vid en googling. Kan de vara något?

Senast ändrad:
Montero AR do the job!, men mer nysnö än 1 dm så börjar den gå tungt, men perfekt i de flesta förhållanden. Jag kör på 180 cm-skidan. (183 cm / 90 kg). Kaisers i Stöten har Montero AR/AX på 30%. Din bästa investering om man ser utslagna kronor över tid.

Har inte testat Anomaly 88 men en kompis är helsåld på den modellen. (typ samma vikt/längd som du).

515872935_10161274852120988_2603249129806429851_n.webp

Elan wingman 83. Är min favorit i nuläget. Jag med 85kg provade "c" kolfiber modelen i längd 174. Provade i snöfall på eftermiddagen i uppkörd backe. Brukar tycka titan skidor blir för styva, finns en "ti" också.

Wingman finns i 86 model också men inte provat.

Både anomaly 88 och enforcer 89 är grymma skidor för ändamålet. Mitt val föll på enforcern, och jag är supernöjd. Styvast i klassen och vill att man jobbar med dem men jävlar vad de carvar då. Och ett sjukt bett på isen.
Inte provat perigrine 82 men kört sex vintrar på deacon 80 som är föregångare till perigrine 80. Också en mycket trevlig skida, men inte lika vass som enforcern, speciellt när det blir rejält uppkört.

Om det verkligen är uppkörd nysnö som gäller, utan att snegla på perfekta egenskaper när det *inte* är uppkört, så föredrar jag för min del ännu bredare skidor. Gärna typ 92-98 mm midja. Dessutom klart bättre egenskaper i nysnön innan den blir uppkörd... Jag har också åkt flera år på Deacon80 (med 80 mm midja) som jag verkligen gillar men om jag måste välja en enda skida för en skidvecka så blir den betydligt bredare. På första delen av vintern för att bättre kunna njuta av den lättare nysnö som kommer då och då, liksom för att bättre hantera de tyngre uppkörda pisterna på vårkanten när snön blir litet blötare.

Så det är ju en ren smaksak och en fråga om hur man vill kompromissa. Jag för min del gillar verkligen uppkörd snö, som ju dessutom är vanligt, och vill gärna premiera åkegenskaperna där. Mina skidor i bredden 92+ mm fungerar mer än tillräckligt enligt min förmåga och preferens även där pisterna är hårdare och/eller jämnare.

Är det fler skidor i stallet som är möjligt, och den nya skidan ska klara snö i backen och sedan uppkört. Då hade jag tittat på på lite breddare. Blaze 94 gillar jag. Och här åter igen mantran som har metal i sig blir för styv för mig. Head core 97w gillar jag skarpt men kanske inte finns i tillräcklig längd för ts.
Tidigar svar om wingman är om det bara handlar om äga en skida som ska klara det mesta i pisten är wingman mitt förslag.

Trevligt att ni engagerar er. Jag försöker läsa lite recensioner på era förslag. Stöckli var ju bra om än lite dyra. Bredaunderfoten-skidor har jag inte åkt på men det är kanske inte försent. Vill inte köpa alltför svåråkta prylar och de som recenserar är ofta duktiga skidåkare. Tveksam till att jag klarar att göra Anamoly, Peregrine motsv rättvisa. Kanske wingman 86. Är Enforcer svårkörda?

Bredaunderfoten-skidor har jag inte åkt på men det är kanske inte försent. Vill inte köpa alltför svåråkta prylar och de som recenserar är ofta duktiga skidåkare. Tveksam till att jag klarar att göra Anamoly, Peregrine motsv rättvisa. Kanske wingman 86. Är Enforcer svårkörda?

Bredare skidor är iofs inte alls till bara för "duktiga skidåkare", men just de som du nämner uppskattas kanske mer av såna. Men det finns andra skidor som är litet snällare mot oss vanliga dödliga, t ex Elan Ripstick-serien, Salomon QST 92/94, Völkl Blaze 94, Blizzard Rustler 9, Atomic Bent 90, Rossignol Sender Soul 92, K2 Mindbender 96C. Obs att jag endast själv åkt på några av dessa, mer menat som exempel på att det *finns* breda skidor som inte är krävande.

Min första "breda skida" var 96 mm i midjan (Salomon Sentinel) och det var en mycket positiv upplevelse trots att jag efter ett par år på den förstod att den egentligen var alldeles för styv för mig. Efter 12 år på smalare skidor till vardags är jag nu tillbaka till ungefär den bredden men på en snällare och mer allround skida som inte kräver lika mycket av mig. Utvecklingen går framåt (skidornas alltså...).

För oss som inte är jätteduktiga hjälper en bredare absolut att ta sig genom/över den litet stökigare snö som är vanlig i de flesta pister hela säsongen. Så du borde verkligen prova. Kanske hyra en dag vid lämpligt tillfälle?

PS det var när jag såg mina Salomon Sentinel på en viss Andreas Fransson (R.I.P.), se bild, som jag förstod att de kanske var litet för biffiga för mig och min typ av åkning...

1771853173390.webp

Senast ändrad:
Trevligt att ni engagerar er. Jag försöker läsa lite recensioner på era förslag. Stöckli var ju bra om än lite dyra. Bredaunderfoten-skidor har jag inte åkt på men det är kanske inte försent. Vill inte köpa alltför svåråkta prylar och de som recenserar är ofta duktiga skidåkare. Tveksam till att jag klarar att göra Anamoly, Peregrine motsv rättvisa. Kanske wingman 86. Är Enforcer svårkörda?
Tänk på att Wingman är unik höger/vänsterskida. Jag undviker helst det då du inte kan skifta skida om du tex skadar stålkanten på innerskäret eller om du helt enkelt vill byta fot när kanten blir slö efter några dagars åkning
Enforcern är en ganska krävande skida ja.
Peregrini finns väl i många olika nivåer- kolla Völkls hemsida.

Tänk på att Wingman är unik höger/vänsterskida. Jag undviker helst det då du inte kan skifta skida om du tex skadar stålkanten på innerskäret eller om du helt enkelt vill byta fot när kanten blir slö efter några dagars åkning
Enforcern är en ganska krävande skida ja.
Peregrini finns väl i många olika nivåer- kolla Völkls hemsida.
Japp! Så är det, men kanske därför dem är så goa åka på!?!?

Nu kanske någon inte håller med men jag har landat på Peregrine 80 i 177cm. Jag ska prova breda skidor nästa gång jag kör (jag lovar).

Nu kanske någon inte håller med men jag har landat på Peregrine 80 i 177cm. Jag ska prova breda skidor nästa gång jag kör (jag lovar).
Lite väl korta och smala? Och ärligt talat, om du har ett par pistskidor och vill utöka med ett par allmountain (90 - 95 midja ca), så spelar det inte så stor roll vilka skidor du väljer -- det mesta är bra (kolla top 25 allmountain här på freeride). Jag är 100% kräsen när det gäller manchesterskidor men bara 10% när det gäller allmountain... Ingen logik där då det blir 110% men du fattar :)
För allmountain där du har rocker fram + bak, så lägg på 10cm

Tillbaka
Topp