US and A 08/09 - någon? (utah)

• Trådstartare Trådstartare J-P
  • Start datum Start datum

J-P

Medlem
Tänkte kolla om det är någon som har planerat att sticka över till USA för nästa
vinter (08/09) och då främst Utah - Salt Lake City (SLC) och inte Park City. Vet att
det är ett tag kvar men om någon sitter har liknande planer vore det ju trevligt att
slå ihop påsarna. Denna tråden kan ju vara någon slags intresseanmälan...

Vart?
Bo i Sandy, SLC, så nära dalöppningen till Little Cottonwood Canyon (LCC) som
möjligt och åka skidor i Snowbird (SB). Detta för det är så otroligt mycket
billigare/lättare att hitta boende nere i stan. Jag har kollat lite på Craigslist och
liknande och det finns massor med rum/lägenheter/hus som läggs upp hela tiden. Så
jag tror inte att det ska vara så stort problem. För er som inte vet så ligger SB och
Alta i LCC och avstånden från dalen upp till SB är ca 20 min med bil och ytterligare
5min till Alta. I granndalen Big Cottonwood Canyon (BCC) ligger Solitude och
Brighton (där det ska finnas schysst park och nattåkning), något längre med bil dock
(ca 30min).

När?
Jag ska försöka fixa förlängt visum så jag kan stanna där från början/mitten av
december till mitten av maj. SB har öppet varje dag fram till 11:e maj och därefter
Fre-Sön så långt snön räcker (2005 räckte den till 4:e juli). Eftersom det är 3mån
som gäller om man inte fixar längre visum kan det va svårt att klura ut hur man ska
distribuera dessa månader. En sak man bör ha i åtanke då är att SB/Alta får mest
snö i hela nordamerika för Mars/April (i år nästan 5meter för dessa månader). Så
Feb-April kan vara minst lika bra som Dec-Feb...

Varför SB?
Visst, man hade ju kunnat köra på någon av "svenskorterna", Whistler, Kicking,
Fernie, etc. Men jag bestämde mig för att göra lite egen research med avseende på
de faktorer jag tyckte var viktiga (snömängd, terräng, snökvalitét). Alperna är tyvärr
helt uteslutet pga av den oerhört varierande snömängden, plus att min tyska är rätt
värdelös :)

- När det gäller terrängen så nämns oftast orter som Jackson Hole (JH), Kicking,
Squaw Valley och SB. JH ser ut att ha riktigt schysst terräng men verkar lida av sitt
söderläge.
- Snömängden för mikroklimatet i LCC slås nog endast av tex Mt Baker och Alaska.
Snitt för LCC ligger på 13m (i år kom det +17m).
- Snökvalitén för kustorterna är ju en nackdel så där är inre kanada eller
Utah/Colorado klart trevligare.

Slutsats: SB har grym terräng, grymt med snö, torr snö, lång säsong, boende i en
"riktig" stad och kommer nog vara billigt om dollarn är fortsatt låg (säsongspass
$799 = 4700kr). Så därför är det mitt förstaval för 08/09. Om det skiter sig med
förlängt visum kan jag tänka mig Kanada istället, men det blir ett senare problem.

Så.. vem ska med? :)

Info:
http://www.snowbird.com/ski_board/snowreport.php
http://www.alta.com/pages/snowhistory.php
http://members.aol.com/crockeraf/utahhist.htm
http://www.skiutah.com/
http://www.skiutah.com/blog/

edit: felstavningar etc..

Senast ändrad:
håhå, tack för betyget :)
Lite oklart sätt jag skrev på kanske. Det jag menar är hur majoriteten av terrängen vätter, och i JH's fall är det Syd/sydöst om jag inte minns fel. SB är mestadels brant nordsida vilket gör att snön håller sig schysst ett bra tag.

JH-info

VG+!!

det låter intressant det här.. jag behöver egentligen bara en overall o en påse pengar sen är jag redo att åka!!

high 5!

Nice.
Ja, självklart finns det både och.
Dock är det inte det som är problemet. Du kan alltid hitta north facing åk i JH med lite kunskap.
Snöns temperatur brukar inte vara problemet, snarare att det blir uppåkt. Och om du ändå hikar så väljer du väl ett åk som du anpassar efter vädret och kondition, så det är lurre med snökvallan.

Störtshönt :P

Har oxå planerat GO WEST inkommande sässong... Hade tänkt försökt få jobb men det är ju inte de lättaste "via mail" ... Och så det dethär me visumgrejen , har 0 koll, men skall väl studeras...

Kunde adda mig på Msn: stroomin@yahoo.se för ja är väldit intresserad !

har planer på en säsong någonstans den kommande säsongen. usa verkar betydligt snösäkrare så kan nog vara ett bra läge för det.

helt klart intresserad iallafall

Tänkte bara höra hur du hade tänkt det med transport upp till skidorterna. Hade du tänkt köpa en bil eller bo så att ni har gångavstånd till skidbussarna? Jag har själv varit där en säsong 93-94. Pluggade engelska på universitetet men åkte samtidigt väldigt mycket skidor. Själv så köpte jag en gammal bil men jag bodde också en bit från dalgångarna. Snowbird och Alta är väldigt bra men jag åkte även en hel del i Brighton. Fördelen med Brighton var i alla fall då att snön inte blev uppkörd lika fort där. Kunde i flera dagar efter ett snöfall hitta orört i skogen utan att behöva gå någonting. Skulle vara väldigt kula att åka dit igen men det funkar inte just nu.

Senast ändrad:
ungefär hur mycket deg kommer krävas?
hur mycket om man lever sketasnålt respektive hur mycket om man jobbar lite till och från?

jag tycker det låter intressant.

tjena!

om jag inte kommer in på universitetet drar jag lätt dit! har gått och tänkt på det hela våren. kommer antagligen bli salt lake city för mig! =o)

linnealine@hotmail.com på msn!

Jag drar iväg nånstans till vintern igen. Mer än två år på kontor får räcka... Har egentligen inte bestämt mig för var än. Tillbaka till Anton, Kanada eller USA och isåfall Utah är väl alternativen och med ett så seriöst inlägg så blir man ju lite sugen på Utah.

Kan tyvärr inte bestämma mig än vart jag ska bara.

lundblom: målet är ju att fixa en bil på något sätt. Antingen hyra eller köpa billigt begagnat. En idé kan ju vara att ta reda på skidbusshållplatserna i förväg och ha detta i åtanke när man letar boendet..

assr: Beror givetvis på hur länge du tänkt stanna, hur mycket du äter och hur billigt boende vi hittar etc. Men en rimlig estimering för flyg/boende/liftkort/mat är 20'000-25'000 kr för tre månader. Att fixa jobb i USA kan nog bli lite bökigt dessvärre.

6 st intresserade och 1 "lite sugen". Verkar som det finns intresse iaf!

Tja allt låter väldigt bra, jag är verkligen intresseard. Jag är just nu i Kosovo men kommer hem 2 november. Jag skulle vara tacksam om du vill hålla mig uppdaterad ifall det skulle bli av eller om några priser eller dylikt kommer fram. Du får gärna mejla mig på
p-h_85@hotmail.com. Jag är som sagt i Kosovo och mina möjligheter att hålla mig uppdaterad är små.

tack på förhand

sunken85 sa:
Tja allt låter väldigt bra, jag är verkligen intresseard. Jag är just nu i Kosovo men kommer hem 2 november. Jag skulle vara tacksam om du vill hålla mig uppdaterad ifall det skulle bli av eller om några priser eller dylikt kommer fram. Du får gärna mejla mig på
Ok! Kommer uppdatera när det närmar sig. Händer dock inte mycket nu fram till senare i sommar/höst utan nu e det mest jobba ihop pengar som gäller :)

TheFibretech: Yes, I'm excite!!

Jag är sugen med.

Men hur skulle du jämföra denna ort med t.ex dom mer kända Keystone, Breckenridge? Verkar som om att du har koll på läget?

Keystone/Breckenridge, mycket bättre parker. Dock mycket mindre chans för feta
dump (Alta/Snowbird får ungefär dubbelt så mycket mer snö). Har inte så stor koll på
huruvida en park är bra eller ej, men Brighton i granndalen till Snowbird ska ha rätt bra
park. Om pengarna tillåter så funderar jag själv lite smått på att köpa ett midweek-kort
för Brighton förutom snowbird-kortet så man får kvällskidåkning 5 dagar i veckan :)

EDIT: lite länkar
http://www.brightonresort.com/
http://www.brightonterrainparks.com/

Senast ändrad:
Är mycket intresserad, var lite halvt på väg till bc förra sässongen men jobb satte stopp, nu har jag haft framförhållning och sökt tjänstledigt inför kommande sässong, kommer förmodligen bli från mitten av dec till slutet av mars, vilket gör att ett 3 mån visum borde bli lagom, sen kan man ju om det finns cash över åka till thai o göra av med sistan.
adda gärna på msn espen_norman@hotmail.com

Senast ändrad:
är det någon som har planer på att söka visum längre och stanna kring 4månader? känns som att det börjar bli dags att söka isf.

jag är riktigt, riktigt sugen.

3,4månader. sen avsluta säsongen uppe i riks med lite svensk våråkning

nilsson.lucas@gmail.com

tjenare har också funderingar på att dra över. Har funderingar på både mammoth och breckenridge men annat blir också bra. Vill främst ha mycket park men behöver nog också möjligheter att åka bc.

drömmen vore att åka iväg en sådär 6 mån å skaffa bil men tro det blir förjäkligt dyrt. då skulle man få både riktigt puder å slask i parken, något förslag på vilka ställen som skulle kunna uppfylla detta.

annars kaske 3 mån och bara åka allt va man kan

grymt sugen

olof1577@hotmail.com

Har oxå haft funderingar på Utah efter att ha snackat med en 40årig skibumm från Alaska som tyckte att Alta/snowbird och de områden runt om är helt sjuka snömässigt. Tidiga och massiva oktober/november dump verkar inte vara fantasi där om man säger så.
Vad skulle man tippa att en 3 månader skulle gå loss på? 40?50?60? Kanada kan man klara sig 4 månader på runt 40 om man inte måste handla på sig nytt matrial....dvs rätt "billigt"

tänk på att dollarn ligger lågt, 60 papp är i runda slängar 10'000 dollar. jag hade hoppats på att 30'00 svenska skulle va nog.

härligt, har nu en lista på runt 12 intresserade. Alltid bra med marginal, blir faktiskt
ok om det i slutändan blir hälften..

Angående reskassa. Svårt o säga men för att få lite grepp om saker kan vi ju börja
med o diskutera hur rimligt det låter:

($1 ca 6 kr)
Flyg: 7000 kr (?)
SB-Liftkort: 4800 kr (ja, för en säsong nov-maj)
Boende: 1000-3000 kr/mån (högst oklart)
Mat: 1000-2000 kr/mån (oklart)
Bil/försäkring: 1000kr/mån (oklart)

Så om man räknar ganska högt så kostar 3 månader
7000+4800+(3*3000)+(3*2000)+(3*1000) = ca 30'000

Antagandet på 3000 pix för månadshyra e rätt tuff. Om vi blir 6 pers så är snarare
hälften en mer realistisk hyra. Man borde klara sig 30'000kr

Kommer adda folk på MSN allteftersom, e lite upptagen fram till 26:e maj så kommer
nog inte vara mycket aktivitet från min sida fram till dess..

Senast ändrad:
Tjenna!
Jag har tänkt åka nånstans och helst USA, så om du fortfarande letar folk.
msn: christian_strid@hotmail.com

J-P sa:
Så om man räknar ganska högt så kostar 3 månader
7000+4800+(3*3000)+(3*2000)+(3*1000) = ca 30'000

Antagandet på 3000 pix för månadshyra e rätt tuff. Om vi blir 6 pers så är snarare
hälften en mer realistisk hyra. Man borde klara sig 30'000kr
Jag tror inte du har en chans att klara 3 månader på 30 000. Med bil dessutom: Inte en chans i helvete. Men snålar du något fruktansvärt så kan du kanske kommer i närheten av 40000 iaf.

Skulle även anta att turutrustning bör vara ett måste för de du väljer att ta med dig. Alta/SB är väldigt små områden som blir uppåkta fort som helvete efter vad jag hört. Turmjlighterna med så mycket snö bör iaf vara grymma!
Ha de

hehe, jo.. när det väl kommer till kritan kanske 30k e för lite men jag tror det kan gå om man väljer
att inte ha något liv alls utanför skidåkning, äta sjukt billigt och ta bussen ;) Därmed inte sagt att jag
kommer sikta på 30k, ska jobba för att få iaf det dubbla.

Och ja, tur/hajk-vänligt är helt klart att föredra på denna resa!

Måste ta och klämma in lite sommarbilder från LCC tagna idag/igår 21-22 maj (40cm snö
senaste 48h, och fortfarande runt 3 meter totalt snödjup!). Sinnessjukt?

947.jpg

3eqczf

052108.jpg

edit: bildkrångel!!

Senast ändrad:
Sjukt!
Dumt dock att vissa ställen snarare drar fördel av den globala uppvärmningen medans andra totalförstörs. USA kommer aldrig bry sig om utsläpp av koldioxid så länge många orter slår snörekord år efter år. Andra tvingas stänga men dom är ju skit ändå säger dom...

Sjukt!
Dumt dock att vissa ställen snarare drar fördel av den globala uppvärmningen medans andra totalförstörs. USA kommer aldrig bry sig om utsläpp av koldioxid så länge många orter slår snörekord år efter år. Andra tvingas stänga men dom är ju skit ändå säger dom...

Bra skrivet och bra argumentation.

Säsongen är slut, men är man nöjd för det ? Nä, bara skidåkningn i tankarna och planer inför nästa säsong.

Jag hade tänkt Kanada nästa vinter, men J-P verkar ha bra koll på läget vad gäller orten (SB) och kostnadsläget. Kostar säsongskort bara $799 (4618.22 sek i dagens kurs) ? Man får ju hoppas att pris och kurs håller sig.

Jag fortsätter och kollar vad som händer på denna tråd.

Rydellen: Tyvärr är det kanske så. Men synd att de vill hävda att globala uppvärmningen är motbevisad pga snörekord är ju att ta debatten till sandlådenivå (vilket verkar vara en allmän nivå där borta? ;)). Om man faktiskt ägnar tanken en sekund så kan det ju vara så att på kort sikt kommer vi få se mycket snörekord pga fler/kraftigare stormar och ökad "omsättning" av vatten iomed att avdunstningen från haven ökar? Och när orterna ligger på såpass hög höjd så påverkas de inte direkt av den mycket lilla temperaturökningen nu såhär i början iallafall. Hoppas nån som pluggat detta mer än mig kan komma med en kommentar :)

En liten uppdatering för de som är intresserade av att jobba därborta! Snowbird fixar inför varje säsong H2B-visa till utlänningar som vill jobba för Snowbird resort. H2B-visa är ett slags visum för säsongs-/temporärarbete i USA. Första ansökningsdagen är idag men jag har inte sett någon uppdatering på sidan:

http://www.snowbird.com/employment/international/h2b_new.html

Ni som är intresserade av att jobba där kan ju hålla ett öga på den sidan de närmaste dagarna.

J-P sa:
Rydellen: Tyvärr är det kanske så. Men synd att de vill hävda att globala uppvärmningen är motbevisad pga snörekord är ju att ta debatten till sandlådenivå (vilket verkar vara en allmän nivå där borta? ;)). Om man faktiskt ägnar tanken en sekund så kan det ju vara så att på kort sikt kommer vi få se mycket snörekord pga fler/kraftigare stormar och ökad "omsättning" av vatten iomed att avdunstningen från haven ökar? Och när orterna ligger på såpass hög höjd så påverkas de inte direkt av den mycket lilla temperaturökningen nu såhär i början iallafall. Hoppas nån som pluggat detta mer än mig kan komma med en kommentar :)

En liten uppdatering för de som är intresserade av att jobba därborta! Snowbird fixar inför varje säsong H2B-visa till utlänningar som vill jobba för Snowbird resort. H2B-visa är ett slags visum för säsongs-/temporärarbete i USA. Första ansökningsdagen är idag men jag har inte sett någon uppdatering på sidan:

http://www.snowbird.com/employment/international/h2b_new.html

Ni som är intresserade av att jobba där kan ju hålla ett öga på den sidan de närmaste dagarna.
Helt rätt! Så är utveckling just nu... Kolla hur sent "vintern" har kommit till Californien senaste åren tex.

Vet du hur mycket dom betalar för random vinter-säsongsarbete på berget?

Lönen brukar ligga mellan 8-10 dollar i timmen, vilket kanske inte är så upphetsande med tanke på den låga dollarn. Med arbete menas typ kök/restaurang, liftnisse, parkeringsarbete, pistör, allmän bergsget.. :)

Jag är jäkligt taggad på att sätta en säsong over there. Släng in mig på listan om den har någon plats ledig.

msn; andersson.swe@gmail.com

Jag skulle lätt vilja åka iväg, men att söka jobb hemifrån verkar svårt, så j*kla mycket papper man ska fylla i *suck* Kanske blir en säsong i europa först och Utah nästa år =)

Tjenare
jag å en polare e grymt sugan på usa å vi har tittat just på snowbird. hur ser det ut me lediga platser å så?

hör gärna av dig till mig på min mail:marku_sam_87@hotmail.com

Tillbaka
Topp