USA/Canada, v 7-8 2010, vilken ort passar bäst ?

Magnus_Leopold

Ny medlem
Skall åka skidor 2 v i vinter med min son som är 8 i USA eller Canada.
Vilken ort/-er är lämpligast för oss(han tar sig ner nästan överallt)..
Varit i Aspen tidigare men känner att vi vill ha riktig skidskänsla och sköna skidmänniskor istället för kärringar i mink i backarna.

jag har själv inte varit i canada -än.. men kolla runt på ställen runt vancover, whistler kommer ju vara översvämmat med os och turister.

Jag skulle vänta med British Columbia tills OS-hypen är över.

Istället skulle jag ta en vecka i Jackson Hole och en vecka i Alta/ Snowbird.
Hyr ni bil tar det fem timmar mellan jackson och alta (salt lake). Alternativt ett 40 min flyg.

FiaNea. Då OS äger rum i Vancouver också lär det vara rätt mycket folk. Dessutom är det typ 1h och 40 min mellan whistler och vancouver, och borde nästan kunna kallas som "ställen runt vancouver".

Håller med oscarius, iaf om Jackson Hole. Har själv varit där totalt 5 veckor fördelat på två resor, det är knappt några liftköer, trevlig liftpersonal osv.

Hej Magnus
Kan varmt föreslå Canada och orter runt Banff.
Har tillbringat 4 säsonger där och orådet är mycket trevligt.
Man kan lösa liftkort för flera orter.Sunshine.Lake Louise,mm.
www.banff.com
Resan är rätt OK.
Jag har åkt med Air Canada från Arlanda till Calgary med buss transfer till Banff.
Nå väl vill du veta mer hör av dig.
Mvh.anders

Skulle lätt rekomendera Revelstoke. Har aldrig varit missnöjd med det stället. Har för mig att det är nordamerikas högsta liftpunkt. Och skidområdet är enormt. INte mycket liftat eller folk så man har verkligen den där känslan att man e ute i naturen. Om din son är sådan att han gillar att åka utanför pisten så rekomenderas detta varmt.

Jag bodde i Calgary i 4 månader i år. Åkte skidor i Sunshine Village i april-maj. Det va fett mycket pudersnö.... Banff helt klart! Finns många olika skidorter där o så kan man skaffa liftkort som man kan åka i alla...

ALta/Snowbird går fetbort om man ska åka med en 8-åring. När det snöar så är det massor av folk och hetsen är så stor att folk hellre kör över någon som trillat än hjälper denne och missar 2 svängar orört. Och när det inte snöat så suger systemet då de inte har förstått hur man använder en pistmaskin. Nej, satsa isf hellre på Solitude som ligger på andra sidan bergskammen. Samma torra, fina snö som i Snowbird/Alta men betydligt mkt mindre folk, trevligare stämning och snällare terräng.

Så mitt tips är att satsa bägge veckorna i Salt Lake och åka i Solitude och Snowbasin. Tiden är för kort för att "slösa" 2 dagar på att köra bil och även om jag älskar Jackson så måste jag säga att det inte är värt de pengarna som det kostar att åka där.

Jag var i Fernie 2 veckor –08 och det hade snöat 170cm veckan innan vi kom, 135cm vår första vecka och ca. 130cm andra veckan, (men det är mer än valigt). Pudret "in boundry" är uppkryssat på en dag, men det snöade "varje" natt så det var ok och solen sken bara en dag och det var också helt ok. Jag åkte lift med en äldre Kanadensisk dam den dagen som det var solsken och hon kommenterade sina solgasögon med \"att solglasögon brukar man ju aldrig behöva i Fernie\".
Sammanlagt har jag varit 10 veckor i Kanada mest i Fernie men även Banff, Whitewater och Redmountain. Karakteristiskt för Banffområdet är att det kommer mindre med snö där än i Fernie, det kommer kanske drygt hälften i Banff.
Hur det är på de andra orterna vet jag inte men i Fernie kan det regna också…
Bor ni i Fernie så får man åka buss till backen ca.15 min, lika så i Banff där är det lite längre bussresa vill jag minnas.
I Banff är det framför allt Sunshinevillage och Lake Louise man åker skidor i.
Fernie är en gammal gruvstad med mindre villor och så är det 2.nd Avenue som är "cowboygatan" som visas på alla reklambilderna. Banff är modernare och lite "turistigare".
Åker du till Fernie passa på att köpa snöskor ("tennistacketar" i trä) på "hardware storen" för ca. 100 CAD, kolla bara att de går ned i skidfodralet.
Lifkortet i Fernie blir billigare per dag ju längre period du köper för, kanske inte så konstigt men det går att ta en (ev. fler?) dagars paus mitt i vecko/ tvåveckorskortet, värt att kolla innan, de har också någon form av student rabatt om det funkar för Svenskar vet jag ej, men en grundförutsättning bör vara att intyget är på Engelska.
Tilläggas om Fernie är att har det snöat så är det inte mycket som är pistat, och det gäller nog Kanade generellt.
Hoppas att jag bidragit med lite info. till hjälp att fatta beslut med.

Tillbaka
Topp