USA eller Canada?

JSundvall

Ny medlem
USA eller Canada?
Vi är 3 grabbar som planerar att dra en säsong till USA/Canada. Vi har snöat in lite på Breckenridge och har hört/läst att det ska vara najs där. Men frågan är ju hur det ser ut med puder/offpist? Har läst både det ena och det andra och även sett klipp med sjukt schysta skogsåk osv. Läste även i någon gammal tråd förut då någon nämnde att dom spränger bort all ny snö när det dumpar.. Eftersom vi prioriterar puder så vore det ju najs att få så mycket som möjligt.. Men en härlig och stor park är ju även det att föredra. Vi är inte dom som turar i 2 timmar utan kanske kämpar oss fram 200m från liften för att få ett schyst skogsåk istället, men puder > park. Någon som kan dela med sig av sina egna erfarenheter och kanske komma med lite tips om var man bör åka? :)

USA eller Canada?
Ska ni åka till USA och få så mycket puder som möjligt så är Salt Lake City,UT det säkra kortet! Det dumpar 11-15(en dålig säsong)meter per säsong där och snön är alltid av bra kvalité! Bo i staden och köp kort i Snowbird(det största systemet)! Finns lite trådar om just SLC och Snowbird här, kolla upp de! Helt klart värt!

Breckenridge och orterna därkring epicpassets colorado har betydligt mindre snö än Utah och tror jag satsat större på parkåkningen!

Orterna i Californien får ingen snö.

Wyoming och Jackson kan kanske vara ngt. Aldrig varit där så bara ett tips.

Övriga skidsystem i Usa är för små för en hel säsong.

USA eller Canada?
Micke_Bergfors sa:
Ska ni åka till USA och få så mycket puder som möjligt så är Salt Lake City,UT det säkra kortet! Det dumpar 11-15(en dålig säsong)meter per säsong där och snön är alltid av bra kvalité! Bo i staden och köp kort i Snowbird(det största systemet)! Finns lite trådar om just SLC och Snowbird här, kolla upp de! Helt klart värt!

Breckenridge och orterna därkring epicpassets colorado har betydligt mindre snö än Utah och tror jag satsat större på parkåkningen!

Hmm...jag tror du får ændra svaret med att Californien inte får någon snø. Mammoth snittar 400 tum så...jo de får allt lite snø :) Sen kan man væl diskutera hur længe den hær snøn håller sig torr?

USA eller Canada?
PNyberg sa:
Micke_Bergfors sa:

Hmm...jag tror du får ændra svaret med att Californien inte får någon snø. Mammoth snittar 400 tum så...jo de får allt lite snø :) Sen kan man væl diskutera hur længe den hær snøn håller sig torr?
Eller ospårad/icke i puckelform om man inte är så sugen på att tura

USA eller Canada?
Vi hade hysteriskt mycket och framförallt bra snö i Cali när vi var där för ett par år sedan. Så det påståendet kändes lite märkligt...

Bodde i South Lake Tahoe 3 månader med liftkort i Northstar och Sierra. Fantastiska parker, framförallt i Northstar. Men vid snöfall finns det ju en mängd trevliga orter runt sjön.

USA eller Canada?
Micke_Bergfors sa:

Låter ju jävligt lockande! Tack för tipset, det ska kollas upp!
Någon som vet hur det är i Canada då? Finns det ställen där man kan få både puder och park?

USA eller Canada?
Att säga att cali inte får snö är konstigt... Vad snittar Kirkwood per vinter?

USA eller Canada?
The_teo sa:
Att säga att cali inte får snö är konstigt... Vad snittar Kirkwood per vinter?
Kirkwood får rätt mycket snö, dock så är den tung och hela berget lutar sämre än en normal, svensk pulkabacke känns det som. Gamla, sega liftar gör inte saken bättre heller. Dock så har jag bara varit där en dag och då var hela berget förutom den flackaste delen avstängt pga för mkt snö :D Så kanske inte borde uttala mig. Dock skulle jag inte rekommendera S-Tahoeområdet till någon som är ute efter puderåkning. Fast det är nog sjukt najs för de som vill åka park i solen och då och då kombinera detta med lite puder.

USA eller Canada?
PNyberg sa:
400 tum (inch) blötsnö är väl inget man direkt får ståpäls av, det får många orter där borta under dåliga säsonger.
Sen känns Kalifornien lite som USA:s svar på Sälen, visst, bra uteliv och parker, men det finns det även i Stockholm.

Tillbaka
Topp