Ute efter carving-skidor, hjälp önskas

rmjo

Ny medlem
Hej!

Är ute och jagar ny utrustning och har lite svårt att komma fram till ett beslut.

Jag är 180cm lång och väger ca 80kg. På den internationella skalan av skills (1-10;) så antar jag att jag befinner mig någonstans på 5-6. Jag åker mest i pisten och tar sällan avstickaren i pudret bredvid, även om det händer.

Min budget är inte begränsad direkt men jag lägger ogärna mer än 4-5000 just nu.

Har läst runt mycket på olika skidforum och hört mycket gott om Salomon Streetracer 6 samt Fischer RX8. Dock verkar det som att RX8 är mer anpassade för mer avancerade åkare vad gäller känslan och dämpning (de tycks vara hårda enligt många). Längdmässigt ser det ut som att det blir 165cm även om 170cm inte gör någon överdramatisk skillnad enligt många. Jag är dock den som inte står på ordentligt i pisten utan jag gillar att ta ut svängarna och mysa, men vill ogärna att skidorna är instabila när man väl trycker på.

Skulle uppskatta om någon har en uppfattning om dessa skidor eller om ni kan rekommendera några andra?

Tack på förhand!

Kolla upp den där Tecno Pro-skidan (jag vet, det låter lite sådär...) som fick så bra kritik i Åka Skidor. Jag har själv provkört den och den är riktigt bra. Kommer inte ihåg vad den heter tyvärr. Kostar exakt vad du vill lägga, det vill säga någonting mellan fyra och fem tusenlappar.

Äntligen nån som inte anser sig vara proffs - heders åt dig!! Gillar själv att smiska pist, men tycker att avstickare i off-pisten är kul om snön är bra. Vill dock tipsa om att även i pisten blir det emellanåt uppkört, eller åtminstone sorbet-snö framåt våren. Råder dig därför att titta på en skida som har lite bredare midja, 75-80 mm, som gör det betydligt lättare i sånt före samt att dom fortfarande biter i hårda/isiga pister. Är själv 180/85 och skulle inte ta en för kort skida. En ren slalomcarver med r=13 m gör att man nästan snurrar runt sig själv. Sikta förr på r=16-18 m. Jag har själv 172+174 cm lagg och skulle kunna tänka mig att gå upp till 180 så man får lite mer bärighet om man ger sig utanför pisten. Rena slalomcarvers är sällan längre än 172 cm. Effektivaste sättet att hitta en skida som passar är att PROVA ngr olika modeller. Viserligen kan det vara dyrare skidor i anslutning till en backe, men jag lovar - det är värt för att hitta en skida man verkligen gillar. Argumentet "den här skidan säljer vi mycket av" ger jag inte mkt för. En del hyrställen har det så att hittar man en som passar kan man köpa loss den lite billigare. Ev repor kan man leva med - dom kommer i alla fall. Kolla på Rossignol B2, Völkl AC4, Fischer AMC 76, Dynastar Legend 8000 eller vaför inte Atomic B5 Metron (svindyr men beg kan den vara möjlig).

Jag provade ett par stöckli rotor, klart åkvärda. Dyra i sverige men om du har vägarna förbi schweiz så är "normalpris" ca 4100:- utan bindning.
Annars såg jag i en annan tråd en rekommendation om en internetshop som heter sport-conrad.de K2 apache recon för 249 euro. Det är ett kap!! (De som skrev hade bra erfarenheter att handla online därifrån)

Hej, jag testade ett par Nordica Hot Rod Overdrive i julas. Otroligt prisvärd skida. Mjuk följsam lättkörd men ändå stabil och bra isbett. Riktigt byggd sandwich skida. Kanske för billig? Då kan du gå på nästa i deras serie. Bor du i Gbg som det ser ut, gå in på Udens och kolla, de har Nordica.

Anders

Tack för alla bra svar!

Torparn, då bör jag nog gå upp i fetare midja då, jag har en tendens att göra piruetter ibland och då kanske det inte är värt att köra på några som hjälper mig med det. :)

Jag har tyvärr inga möjligheter att prova skidor just nu, känner bara det att jag vill hitta ett gäng som (förhoppningsvis) matchar min nuvarande nivå istället för att köpa ett par som jag måste kämpa mig fram till att behärska.

Anders, stämmer bra det att jag bor i Göteborg, tänkte hälsa på Udéns idag.

Har kikat runt lite och det känns som att Fischer AMC 73/76 eller Rossignol Zenith Z3 verkar vara en bra nivå vad gäller längd, midja och förstås priser. ;)

Har hittat AMC73 med FS10-bindningar monterat och klart för 350€. Bra pris?

Även Rossignol Z3 med Axium 110-bindningar för möjligtvis sjukt billiga priser (tyska ebay).

Senast ändrad:
Hej, jag uppfattar mig själv ungefär som dig som en medelplus åkare åker mest i pist men som om tillfälle tar en sväng i puder. Jag vill instämma i Torparn att det inte är dumt att välja en skida som funkar när backen är lite sliten. Mitt råd är att titta på en skida med lite bredare midja, runt 80, och gå gärna upp lite i längd, ca. 180. Jag hade turen att hitta ett par Rossingol B2 på rea förra året efter att ha testat dem en helg. Jag är helnöjd med dem, de går igenom snömodd, helt ok isgrepp och funkar i puder.

Lycka till!

Hupp hupp!

Lite uppföljning då, valet föll på Fischer AMC 76 med FS12-bindning efter mycket frågor i diverse affärer och webforum. Tror den kommer bli kanon faktiskt, återstår att se ganska snart. :)

Köpte från tyskland för 2500kr. Känns som jag kom väldigt billigt undan.

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp