Utlösning fungerar inte pga lågt DIN-värde?

la_grave

Aktiv medlem
Gjorde illa knäet för någon vecka sedan. För att inte förvärra situationen skruvade jag ner mina FKS180 från 14 till 12 men nu sa en Rossignolrepresentant (på franska) till mig att utlösningen fungerar dåligt (fattade aldrig om de lösta ut för lätt eller för svårt) när man går så 'lågt' på DIN-skalan. Kan det stämma!?

Bindningen går ju mellan 8 och 18 så det är ju inte direkt så att jag är i botten på skalan.

Som jag hade hört det så hade äldre bindningar problem om man inte låg inom en "sweetspot" någonstans mitt på DIN-skalan. nyare bindningar skall inte ha lika framträdande problem med detta men jag kan tänka mig att eftersom det är en fjäder som sköter utlösningen så borde det vara väldigt svårt att få en helt linjär utlösningskurva och att botten samt toppvärdena på skalan troligen inte är linjärt motsvarande mot ett högre värde.

havreboll sa:
Som jag hade hört det så hade äldre bindningar problem om man inte låg inom en "sweetspot" någonstans mitt på DIN-skalan. nyare bindningar skall inte ha lika framträdande problem med detta men jag kan tänka mig att eftersom det är en fjäder som sköter utlösningen så borde det vara väldigt svårt att få en helt linjär utlösningskurva och att botten samt toppvärdena på skalan troligen inte är linjärt motsvarande mot ett högre värde.
Det är därför jag inte köpte FKS140 - på den hade jag mer eller mindre slagit i taket. Nu ligger jag 4 steg från botten och 6 från toppen. Innan jag skruvade ner var det ju det omvända, 6 från botten och 4 från max.

Sjukt trollad tråd...

För framtida läsare som hittar denna tråd:
P18/FKS185 fungerar utmärkt nere på 9-10, dock är det ju kanske lite onödigt med en så pass dyr/svårjusterad binding om man inte har den högre eller verkligen vill ha superhållbarhet.
Hela resonemanget om att gå från 14 till 12 och att det blir nära minvärdet (4 ifrån) är ologiskt. 14 är isf. nära maxvärdet, det är ju även det "bara" 4 ifrån.
Sen är det löjligt att bindningstillverkarna gör bindningar som inte funkar korrekt på yttersta värderna, isf. hade de ju bara minskat ner värderna på synliga skalan, dvs. från 8-18 på P18 till 10-16. I verkligenheten kanske en P18 är en 7-19 bindning som är "pluggad" på de värden som fungerar tillfredställande.

josh sa:
Tror bestamt att du ska ga och besoka en STD mottagning. Det later allvarligt.
J_Gabrielsson sa:
Freeride-»humor» (inte) i sitt esse. Antar att Josh och J_Gabrielsson är telemarksåkare.

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=24638&p=4#r612846

Men ni kan vara lugna, jag ska inte anmäla er till den skjutglada, med moderatorknappen, Freerideredationen. Netcop:andet kan de som känner sig kränkta ägna sig åt, jag låter bara bli att läsa.

DIN 12 (eller 14) på en 18-bindning närmar sig det optimala. Min erfarenhet av , P14, FKS 155, P18 är att funkar helt ok även på låga DIN-tal.

MEN, det är jevvligt viktigt att ha korrekt förspänning och rena pjuck. Bindningarna har inga friktionsreducerande rullar, band eller hjul, utan det är friktionsytorna mellan bindning och sko som är avgörande för funktionen. D v s ingen is, snö, grus(!) eller lera(!!) på pjucken alltså.

Mitt intryck har också alltid varit att P- och FKS-bindningarna är av naturen "racing-tröga", dvs dom har visserligen stor elasticitetszon (=bra!) men är tröga att lösa ut (=inte bra för turiståkare!). Race-åkarna uppskattar den trögheten. Dom vill till varje pris undvika att klicka ur mitt i ett åk, men gärna bli av med laggen när man verkligen klotar, och och i dom lägena har dessa bindningar alltid levererat!

Alltså, håll pjucken rena, åk fort, undvik fall i låga hastigheter.
Var rädd om knäna!

Lägger mig som vanlig i bindningstrådar.
Eder,
Ace DG

Tack för ett bra svar! Låter som jag tänkte rätt som köpte FKS180 för ett par stora skidor och FKS140 för mina skogsskidor (går ju ofta lite långsammare i skogen).

Bra med trögheten också, särskilt i skogen. Kan man väl ställa ner DIN-värdet lite jämfört med andra bindningar?

havreboll sa:
Som jag hade hört det så hade äldre bindningar problem om man inte låg inom en "sweetspot" någonstans mitt på DIN-skalan. nyare bindningar skall inte ha lika framträdande problem med detta
Här är det värt att nämna att tex Salomons racebindningar har varit helt oförändrade sedan tidigt 90tal och i princip helt oförändrade sedan mitten av 80talet.
Förutom en del kosmetiska skillnader då.

Apropå gamla bindningar: förutom de två FKS:erna använder jag en Salomon 916/STH16, en 914 (tio år gammal, helt problemfri) samt en Tyrolia Freeflex Racing som jag köpte 91 eller 92 (till mina Salomon Force 9)! Den funkar hur bra som helst, släppar när den ska, sitter fast som jag ska osv. Racingbindningar är bäst.

Salomon/Tyrolia är inte heller så känsliga för snö etc. Look är skitbra när du kan sätta på dig skidorna på plan mark och kan se till att du inte har något under sulorna annars är de, för att vara helt ärlig, rätt bökiga att ha och göra med. Därför jag föredrar Salomon, momentet (smällen) när du klickar i hälen i ett par racesolly tar bort det mesta.

Carled sa:
Sjukt trollad tråd...

För framtida läsare som hittar denna tråd:
P18/FKS185 fungerar utmärkt nere på 9-10, dock är det ju kanske lite onödigt med en så pass dyr/svårjusterad binding om man inte har den högre eller verkligen vill ha superhållbarhet.
Hela resonemanget om att gå från 14 till 12 och att det blir nära minvärdet (4 ifrån) är ologiskt. 14 är isf. nära maxvärdet, det är ju även det "bara" 4 ifrån.
Sen är det löjligt att bindningstillverkarna gör bindningar som inte funkar korrekt på yttersta värderna, isf. hade de ju bara minskat ner värderna på synliga skalan, dvs. från 8-18 på P18 till 10-16. I verkligenheten kanske en P18 är en 7-19 bindning som är "pluggad" på de värden som fungerar tillfredställande.
För övrigt, om fjädern är icke-linjär (vilket den väl förmodligen är) så är det väl bara att anpassa den grafiska skalan efter det. Vid något läge är det "12", punkt slut, och det läget förskjuts, pga materialutmattning etc, bara långsamt. Borde även gälla nära ändarna på skalan.

Fast under utlösning ska ju fjädern tryckas ihopen viss längd, en längt som kommer vara konstant oavsett vilket DIN-värde den står på. Om fjädern då är ickelinjär kommer det förmodligen bli svårt att förutse hur bindningen kommer bete sig vid olika lägen (för att det t ex blir trögare och trögare att trycka ihop fjädern ju mer du trycker ihop den).

Vattendroppe sa:
Fast under utlösning ska ju fjädern tryckas ihopen viss längd, en längt som kommer vara konstant oavsett vilket DIN-värde den står på. Om fjädern då är ickelinjär kommer det förmodligen bli svårt att förutse hur bindningen kommer bete sig vid olika lägen (för att det t ex blir trögare och trögare att trycka ihop fjädern ju mer du trycker ihop den).
Det är väl bara att prova hur fjädern beter sig och sedan anpassa skalan.

Inte nödvändigtvis. Jag kan inte de exakta ISO-definitionerna av DIN, men jag vill mig minnas att det går ut på att ett visst DIN-värde (t ex 12) ska ge utlösning vid ett visst konstant tryck i sidled/i höjdled. Om du har en fjäder som blir för ickelinjär i sin kraftutveckling kan det innebära att du, med en skala som "bara" är anpassad, skulle ställa den på ett sådant sätt att den vid DIN 12 börjar röra på sig, men på grund av ickelinjariteten i fjädern kommer fjäderkraften hinna bli lika stor som den kraft som motsvarar DIN 12 innan fjädern tryckts ihop så mycket att bindningen löser ut.

Linjär fjäderkaraktäristik.

Om jag inte minns helt fel från min mekaniska grundkurs så har spiralfjädrar linjär fjäderkaraktäristik, d v s att kraften i fjädern är direkt proportionell mot längdförändringen. F=k * (delta L). "F" är fjäderkraften, "k" är den s k fjäderkonstanten, specifik för varje fjäder (beroende av fjäderdiameter, fjädertrådens diameter, material, längd, antal spiralvarv, etc.), "Delta L" är fjäderns längdförändring.

Majoriteten av bindningar har just spiralfjädrar. Bindningsfabrikanten har sannolikt valt fjäder som skall ( i a f teoretiskt) kunna funka även i skalans ytterläge, d v s om man skruvar upp en DIN 8-18-bindning till 18. Rent teoretiskt bör ju därmed bindningens funktion vara densamma vid såväl 8 som 18.

Det som däremot knappast är linjärt är den inre friktionen i bindningens mekaniska delar (länkar, lagringar, etc.). Den inre friktion ökar naturligtvis ju mer du skruvar åt bindningen, måhända inte direkt ett problem på moderna bindningar i det övre prissegmentet.

Att ställa in DIN-talet mitt på skalan är aldrig fel! (...naturligtvis måste man stegvis prova ut sin egen DIN-inställning)
Att skruva i botten och lätta upp ett halvt varv går bort! (välj hellre bindning med högre DIN-tal!)
Att ha koll på förspänning är ett måste för bästa bindningsfunktion!
Att smörja, hålla efter bindningarna är aldrig fel! (Jag kör med 5.5.6, tränger in överallt, smörjer)
Att hålla skor och bindingar allmänt rena är en självklarhet!

Jag droppar visserligen inte från några klippor, inte heller kör jag 130 km/h i isiga DH-banor, jag ställer sällan mina DIN 8-18 på högre än 11, oftast runt 10, på försäsongen kanske 9, men då är jag gammal och lite klen i skelettet också ;-) !

G'morgon önskar
Ace DG

Senast ändrad:
Även spiralfjädrarna måste materialmässigt konstrueras för att ha en linjär fjäderkarakteristik och så vitt jag vet alla i dagsläget existerande fjädrar en ickelinjär karakteristik i sina extrempunkter. Speciellt tydligt blir det, om jag inte minns fel från min mekanik nu, när man konstruerar fjädrar som är "starka/tröga", en kategori som utlösningsfjädrar förmodligen trillar in i. Därför tror jag på Carleds teori.

Vattendroppe sa:
Även spiralfjädrarna måste materialmässigt konstrueras för att ha en linjär fjäderkarakteristik och så vitt jag vet alla i dagsläget existerande fjädrar en ickelinjär karakteristik i sina extrempunkter. Speciellt tydligt blir det, om jag inte minns fel från min mekanik nu, när man konstruerar fjädrar som är "starka/tröga", en kategori som utlösningsfjädrar förmodligen trillar in i. Därför tror jag på Carleds teori.
Frågan är om "extrempunkterna" omfattas i fjäderns "arbetsområde"
äh... din kurs är säkert mycket modernare än min :-)
Ha det !
/A

Vattendroppe sa:
Även spiralfjädrarna måste materialmässigt konstrueras för att ha en linjär fjäderkarakteristik och så vitt jag vet alla i dagsläget existerande fjädrar en ickelinjär karakteristik i sina extrempunkter.
Saknas det något ord här?

För övrigt en bra tråd. Inläggen är både rättstavade, med korrekt interpunktion, ofta flera meningar/stycken långa och, där behov har funnits, har man använt flerstaviga ord. Inte vanligt alls på Freeride!

Kan inte en anledning till rekommendationen att inte köra i ändlägena vara att felmarginaler kan göra att det inte är möjligt att ställa in rätt värde där (faktiskt uppmätt värde vid test, inte vad som står på bindningen)? Dvs att bindningen fungerar precis lika bra på minimivärdet, men eftersom det är osäkert exakt vad det värdet är så bör man inte köpa en bindning där man inte har lite marginaler. Ska man ställa in bindningen korrekt måste man väl ändå testa vilken kraft som behövs för att få den att lösa ut (det är ju ändå ingen vidare precision i skalan).

För att knyta an till den ursprungliga frågan, det kan väl knappast vara så att bindningen fungerar sämre på 12 än på 14?

la_grave sa:
Saknas det något ord här?

För övrigt en bra tråd. Inläggen är både rättstavade, med korrekt interpunktion, ofta flera meningar/stycken långa och, där behov har funnits, har man använt flerstaviga ord. Inte vanligt alls på Freeride!
Det verkar ha trillat lite ut lite konstigt där, du får korrigera som du finner trevligast!

Tillbaka
Topp