Utlösningsbindning - erfarenheter?

• Trådstartare Trådstartare Bjornb
  • Start datum Start datum
B

Bjornb

Guest
Hej,

Har kollat lite på Voilé Hardwire och 7tm.
Någon som kört med dessa? Vad finns annars?

Jag kör på 7tm, som bindning är jag nöjd med dem, väldigt bra känsla! Utlösningsfuktionen fungerar bra även den, även om det inte hänt så ofta att den behövts, ta i trä. Men det känns tryggt att veta att man kan ladda på ordentligt någorlunda säkert för knäna.

Jag kör med Volié Hardwire och är helnöjd!

Gick från Rottefella R8 till Voilé Hardwire och tycker känslan är mycket lik.

Verkar som om båda verkar vara bra alternativ. Känns kanske som Voilén är något stabilare.
Tackar för synpunkterna.

Jag har precis köpt en Voile 3-pin Hardwire CRB med utlösning. Kan återkomma med en rapport på bindningen om någon dag när jag hunnit montera och provköra den.

Det vet jag faktiskt inte, men du kan beställa den direkt från Voile´s egen hemsida samt backcountry.com. Eftersom jag bor i Kanada BC beställde jag den inte till Sverige.
Jag har hunnit köra 2 dagar på den nu. Första intrycket är att den är mycket robust och gedigen i konstruktionen. Eftersom det är en hardwire är den lite mer lik en Rottefella än 7tm i känslan fast med ganska lite rocker launch. Jag har tidigare kört r8 vilket gjorde att jag kände mig mer "hemma" jmf. med 7tm power i känslan.
3-pin systemet gör att det är lite bökigt att ta sig i bindningen, men när man väl är i känns det som man sitter fast ordentligt. Detta kan vara en nackdel om man hike´at och ska ta sig i skidorna i en brant sluttning.

Hardwire CRB finns också på telemark-pyrenees.com, där har jag köpt mina, bra pris och leveranstid.

jag har åkt på voile 3-pin hardwire CRB två vintrar och e nöjd.(på mantra 184cm)har aldrig löst ut för tidigt men endå när det behövts.känns skitbra att ha bindning som kan lösa ut! 3 pin grejer e lite jobbig att ta på och av men det är skönt när man går me stighudar, asså att bara sätta fast tån, utan att ha hardwiren runt hälen, blir mindre jobbit att gå.
allt e bra med den utom att den kanske är tung och ser lite flummig ut.men ja sku aldri vilja ha en bindning som int löser ut.och billigare än 7tm.

Kör på en 7tm power tillsammans med mina Katana. Det funkar hur bra som helst!

Däremot tror jag att man ska passa sig för att använda de äldre 7tm tour modellerna om man köra på lite bredare skidor, har hört folk som haft problem med att bindningarna lossnar utan lösa ut samt att vridstyvheten inte är den bästa.

Vad det gäller känslan så tycker jag att 7tm power är snarlik R8:an, skulle nog inte märka skillnad om jag bytte tillbaka till mina R8:or, vilket jag tycker är ett gott betyg. Men som sagt, dom kostar en del men det är betydligt roligare att lägga pengar på det än att få organisk utlösning på knäna...

Har precis beställt en Hardwire CRB. Alltså utan "3-pin". Hoppas kunna testa om ca 2 veckor.

Hoppas du blir nöjd med den! 3-pin är en del extrajobb ifall man inte bryr sig om turmöjligheten, lite bökigt att hålla på och pilla bort snö och is hela tiden. Provade att tura lite i Rogers Pass och jag tyckte det funkade väldigt bra faktiskt. Klart att det är mer energibesparande med fri-pivoterande men vikten är låg med 3-pin och den funkar väldigt bra nerför i kombination med lite bredare skidor (kör salomon GUN 188). Gick heldagsturer och det var inga problem alls, helt klart över förväntan.

Tillbaka
Topp