Utrustning åt nybörjaren....

ottoalm

Ny medlem
Jag är riktigt sugen på att börja åka telemark men jag vet inte några bra nybörjar grejer, är det någon som vet? :D

Om du inte ens har provat, så tycker jag att du ska hyra ett par och testa. Om du sedan fortfarande är intresserad och vill satsa mer kan ett par begagnade lagg vara bra! Sparar pengar och brukar ofta leda till en bra investering. Den man köper av brukar oftast ha åkt ett tag och kan nog antingen berätta lite om skidan och om den är nybörjar vänlig, men oftast så funkar alla slags skidor oavsett hårdhet och bredd.
Angående pjäxor tycker jag att du ska gå till en välsorterad (helst) skidaffär där du kan få hjälp med att prova olika slags pjäxor och känna efter själv vilka som e skönast. Visst kanske det blir lite dyrare än att köpa begagnade pjux men du slipper alla skavsår och blåmärken, som du i värsta fall kan få, om du köper en pjäxa som just din fot har provat ut och godkänt.
Övrig frågor är bara att lägga till. Ska försöka hjälpa dig så gott det går.

Kanske ett något sent svar ... men en tips är att titta i skiduthyrningar. Brukar ha utförsäljning av gamla hyrgrejer. Telisprylarna brukar inte vara speciellt slitna och brukar finnas till hyfsade priser. Ett tips på skida är en rossignol b2 . helt ok nybörjar skida. Lycka till!

Tackar för svaret, har fått tips om att dynaster legend serien också ska vara okej för telemark, är det rätt eller?

Crispi CXA och Elan Stinger började jag med och det håller fortfarande när man har blitt bättre.

Jag rekomenderar att välja en ganska rak skida. I Hemavan hyr dom ut en Ross med radie 13 m i korta längder. Det tycker ja är på tok för snäv radie. Svängarna blir för korta om man åker på skär och det blir vingligt att åka med lite sladd som man måste i början. Elan Stinger var en ypperlig nybörjarskida. Skulle tro att den har en radie på ca 20m.

Min erfarenhet efter att ha lärt ut telemark till ett antal nybörjare är att det är lättare att hitta balans och possition om man kan ligga på lite sladd i ganska långa svängar för att sedan gå mer och mer över till skärande sväng. Det tar ju lite längre tid att genomföra en telissväng jämfört med en stämsväng. I alla fall som nybörjare.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp