Utrustning o bil till valdisere

T-bone

Ny medlem
Hej alla där ute!
Jag undrar om någon vet priser på teknisk utrustning såsom tranceivers, spadar, ryggskydd och annat kostar nere i alperna. Speciellt då Val disere för att det är dit jag ska. Är utrustningen billigare eller dyrare här i sverige än frankrike??? Har hört att skidor är billigare i alperna rätt eller fel?

O en annan sak nån som bilat till alperna som har nåra tunga råd om vad man absolut inte ska missa att ha med sig i bilen eller köpa till för att bilen inte ska stanna på autobahn i tyskland eller på slinger vägarna uppe i bergen?. Några expert råd skulle inte vara fel. Förresten vi kommer köra en toyota camry combi modell -88 som vi har fixat till så att den är en riktig pärla nu men skulle vara kul att höra från nån som har lite erfarenhet av körning på långa sträckor.

Hmmm, Toyota camry? Hmmmm, det ska nog gå bra, bara ni kollat bromsar, bromsledningar och skyltbelysningen!

Om du skall åka ner till alperna krävs det en heldel ork för det är inte kul och köra på autobahn länge...
Kolla så att allt sitter fast....kompisen tappade avgassystemet efter 200mil=JOBBIGT som tur var så va vi frame efter 7mil efter det.
Kör bara i en pålitlig bil! Det är inte kul och få stop mitt i tyskland.
Samma kompis motor började bludra väldigt och gick inte riktigt så var det bensin filtret som var igensatt!
Du kan ju tänka dig detta!
Vi var lite smått skadade när vi åkte ner med denna bilen då den halvåret innan inte gått mer än 50mil i taget mellan olika tillbud.
Detta va en BMW 318iS -89
Hoppas jag inte skrämde dig nu....

Du kan få ett enklare kit med transing, spade och sond för lite drygt 2 lock där nere.
Bila ner? regel 1: Inga dubbar på däcken genom Tyskland... då får ni vända vid gränsen! 2: Ta med egen fika för maten är dyr runt autobahn. 3: Ligg inte i ytterfilen om ni inte kör i 210 eller mer.
Jag solokörde från Cham i vintras på 15 tim inkl felkörningar och väntan på färja. Plattan i mattan! =)

Snökedjor kan ju vara ett tips. Hittade ett par spadar på rea i Val T förra året, annars tror jag inte priserna skiljer sig nämnvärt, kanske något billigare.

Att köra på Autobahn är lätt..
det du ska tänka på är att kolla långt fram och inte de tre närmsta bilar... och kolla f-helvete i backspegeln...
Körde ner förra året tur o retur av en viss anledning snittade runt 200 km/h hela tiden.. gäller bara att vara på sin vakt för tyskar är inkompetenta,,¨
se oxå till ha ha kontanter med dig i bilen om du åker dit för fortkörning så måste man betala direkt.
Om du åker dit för fortkörning går det alltid att pruta plus fatta aldrig vad dem säger även om du kan flytande tyska.

//rydstedt

Snödjup

Tillbaka
Topp