Utrustning

freeride_nu

Aktiv medlem
Utrustning
Skal kjøpe meg ny telemarksbinding. Jeg har Riva 3 fra før, men er ikke helt fornøyd med den.
Har tenkt på Chilli eller Pitbull, men
Skyhøy ser også fristende.

Er det noen der ute som kan gi meg et tips eller to.

På forhånd takk!!!!!!!!!!

Utrustning
Hej där!!

Jag har använt chilli underförra säsongen.Är i stort nöjd med den ,men de kan vara lite irriterande ibland då "kabeln" har en förmåga att lådsna när skidan bärs på axeln eller motsvarande.

Annars är den stadig å bra.

Utrustning
jag har körde på ett par riva 3:or förra sesongen. de funkade bra, men ändå inget vidare.
Jag köpte ett par nya pitbull II, helt underbara, skitbra att hoppa med.
fast hur de är i förhållande till Chili vet jag inte.

erik

Utrustning
Jag har kört mycket med både Riva II och Pitbull II, några enstaka gånger med Chilli och nu den senaste tiden med Skyhøy.

Med Pitbull har jag haft stora problem i tung snö där skon vid hoppsvängar "hoppat" ur bindningen. Detta går dock att åtgärda hyggligt genom att "skruva" åt bindningen hårt, men då är den å andra sidan mycket svår att få på (i det närmast omöjlig i en brant lössnösluttning)! Pittbull är därför ingen bindning jag vill rekommendera till den som kör tuff offpist. I pisten är det dock inga problem.

Chilli upplever jag som en mycket bra bindning som är märkbart stabilare än Riva. Har fungerat mycket bra de gångar jag kört med den. Kan rekomenderas utan förbehåll!

Men om du är ute efter optimal stabilitet rekommenderar jag Skyhøy. Jag har dock bara haft bindningen en knapp vecka ännu och har inte hunnit köra med den under riktigt hårda förhållanden... Men helt klart är att den fungerar mycket bra! Det första man märker är den ökade kontrollen över skidorna, ungefär samma känsla som att gå från läder till plast. StepIn funktionen fungerar bra och bindningen "böjer" sig rätt och lätt. Den ökad tyngden på hälen märks dock tydligt, speciellt vid hoppsvängar, men detta vänjer man sig snabbt med. Bindningen är hög och motsvarar ca: 30 mm plattor vilket gör att den passar utmärkt på breda telecarvers. Har du möjligheten tycker jag du skall provköra ett par Skyhøy!

MVH/ :-) MM

Utrustning
Kör på chilisar. Tycker jag är väldigt bra telisbindningar. Stabila. Så när jag testade skyhöy så kände man skillnaden men inte alls så mycket som jag hade väntat mig. Nu körde jag visserligen dem bindningarna på ett par andra skidor som jag inte var van vid och det kan ju ha påverkat lite oxå. Men så fort jag har kört sönder mina nuvarande bindningar ska jag nog införskaffa ett par såna där smidiga step-in-sky-höy. :) Priset är 1900 kr ungefär och kan tyckas mycket men man måste räkna med att då behöver man inga plattor som går på 400 spänn. Lite mer vikt får man räkna med men inte så märksamt mycket mer.

Utrustning
Körde både på pitbull II och chili bindningarna förra sesongen.
Chilibindningarna är riktigt stabila och bra och jag kan rekomendera dem starkt. Problemet som riva hade med att kablarna nöttes av är nu helt borta. Jag kan inte se någon nötning efter tre månaders åkning.
Däremot pitbullbindningarna har alldeles för svag fjäder och om man spänner den riktigt hår är det ett helvete att få på sig bindningen.
Dom löser ut alldeles för lätt och ibland kan även metallbygeln lossa, vilket inte är så bra om den gör det i puder.

Tillbaka
Topp