Utvecklingsskida

Tessssi

Ny medlem
Utvecklingsskida
Hej allihop!
Jag har vuxit ur mina gamla Salomon Scrambler och tycker att dom är på tok för ostabila och att de har för dåligt isgrepp för mig. Har åkt två säsonger och är inne på den tredje nu. Det blir relativt mycket åkning varje vinter och efter att ha provat ett par andra skidor på isigt underlag nu sista skidresan, kan jag inte gå tillbaka till de gamla igen.

Problemet är att jag inte riktigt vet vad jag ska ha för skidor eftersom jag i princip aldrig åkt några andra än mina egna. Jag vill ha något att utvecklas på (blir nog säsong i Alperna nästa vinter), men som inte blir för mycket för mig. Vill gärna att de ska funka både i pist och offpist. Väger kring 50 kg och är 160 cm lång. Har varit i skidaffären och fått goda råd men vet inte riktigt ändå. Har ni några råd? Har funderat på Fischer watea 84 och Head monster 78. Vad tror ni?

Senast ändrad:
Utvecklingsskida
Ett tips är att gå till Alpint eller någon annan skidaffär och fråga va de tycker. Då får du lite bättre respons än här på freeride:)

Utvecklingsskida
Watean är säkerligen en trevlig skida, men du borde bestämma dig för vad du prioriterar. Prioriterar du pistegenskaperna så bör du satsa på en skida runt 85mm+- i midjan och vill du hellre att dom är trevliga i offpisten så bör du gå bredare än så. Det finns många offpistskidor(90+ midja) som fungerar alldeles underbart i pisten, det du ska kolla efter är att de har en hyffsad skärning och är vridstyva.

Tjejen provade Völkl Aura (tjejmodellen av Mantra, 94mm midja) och älskade dom, och då åkte hon bara pist.

Utvecklingsskida
Ja Utter, jag är nog den som åker större andel pist än utanför, men vill att de ska fungera bra offpist också. Är ju dock medveten om att det inte går att få en skida som är optimal på allt. Auran har jag kikat lite på men har fått höra att den är ganska svåråkt och kanske inte passar mig. Ja helst skulle jag ju vilja prova ett gäng olika skidor för att känna efter men behöver bestämma mig snart!

Utvecklingsskida
Tessssi sa:
Ja Utter, jag är nog den som åker större andel pist än utanför, men vill att de ska fungera bra offpist också. Är ju dock medveten om att det inte går att få en skida som är optimal på allt. Auran har jag kikat lite på men har fått höra att den är ganska svåråkt och kanske inte passar mig. Ja helst skulle jag ju vilja prova ett gäng olika skidor för att känna efter men behöver bestämma mig snart!
Jag tror inte du behöver vara rädd att den är svåråkt faktiskt då tjejen inte är en speciellt avancerad åkare (och dessutom gick upp från 159cm twintip till 170cm Aura=inte twin).
Hon valde dock att beställa ett par Rossignol Scratch Girl BC iom att hon ville ha twintip. Kan återkomma om hur hon gillar dom.

Du kan ju också kolla på t ex Völkl Karma eller Head Monster 88, båda mycket omtyckta allroundskidor.

Utvecklingsskida
Hej,
Jag har ett par K2 Nancy som jag är helt förälskad i. Lättåkta, mjuka, underbara i puder, roliga i mjuk pist, inte optimala när det är stenhårt men det funkar ändå. Jag har utvecklats massor på de 10 dagar jag har kört dem. Har inte testat Auran men däremot Mantran och den var alldeles på tok för hård och tung för mig.

Lycka till i djungeln!

Utvecklingsskida
Tack allihop för tips och råd! Oj vad jag har funderat fram och tillbaka och tittat på olika skidor. Det har blivit heta diskussioner även i omgivningen kan jag lova. =) Men nu har jag äntligen bestämt mig och köpt ett par Salomon Jade-skidor! Det blev alltså ingen av de skidor som nämnts här, men det kändes rätt till sist. Återkommer med någon rad om hur dom känns efter helgen.

Utvecklingsskida
Nu kan jag äntligen lämna rapport efter en skidåkarlördag igår! Skidorna känns superbra! Ovant i början såklart, men känner verkligen att jag kan åka hårdare nu och ändå lita på skidorna. Åkte halva dagen i opistad pist där det ganska fort blev uppåkt med mycket vallar, men det kändes ändå stabilt! Andra halvan av dagen spenderades i pisten, och även där gick det bara bra. Tycker de är lättsvängada och lättåkta överhuvud taget. Jag är en nöjd tjej! =)

Tillbaka
Topp