v9 och det är (hyfsat) lugnt i Åre. Är det nu vi känner av lågkonjunkturen?

Vilken tur då att det är klassiskt fjällväder (och inte alpväder) i Påskprognosen, annars hade turistanstormningen nog blivit allt för stor. ;)
1710928496147.png

Ser ut som att Norgeresan skiter sig, frun kommer aldrig att gå med på att åka till bergen om inte solen vill vara med….🥴
Min har blivit likadan! Trots att jag (efter flera års efterforskningar) inhandlat fina gogglar med linser som passar perfekt i sk*tväder (den perfekta julklappen trodde jag..)! Vad händer?!

OK, förstår, men år blir till decennier och snart är vi alla döda... Och där finns ju faktiskt en lift redan (plus den som ramlade ner...) som borde kunna få ersättas utan att alltför många lämlar och renar blir ledsna. Fast ok, lokalbefolkning, aktieägare och danskar verkar ju ganska nöjda med sakerna som det är så förändringstrycket är kanske inte så stort.
Tror inte du förstår hur mycket markägarna har att säga till om? Och var ser du att lokalbefolkningen är nöjda? @Glisseur är ni nöjda?

Tror inte du förstår hur mycket markägarna har att säga till om? Och var ser du att lokalbefolkningen är nöjda? @Glisseur är ni nöjda?

Ligger något i det men jag har successivt förstått problemet med markägarna och har nu slutligen gett upp hoppet om det hela.
Jag har ju inte gjort någon opinionsundersökning men här på Freeride har jag i en annan tråd fått kommentarer från flera lokalbor som inte alls verkar så angelägna om att uppgradera kabinen till något från detta årtusende och bättre anpassat till klimatet på den plats den står.

Glisseur har förut beskrivit detta fenomen så här: "...Skistar vill helst riva Kabinbanan och ersätta den med Skutgondolen medan byn helst inte vill det och skapat en enorm opinion mot dom planerna. "

... fler exempel:

Ligger något i det men jag har successivt förstått problemet med markägarna och har nu slutligen gett upp hoppet om det hela.
Jag har ju inte gjort någon opinionsundersökning men här på Freeride har jag i en annan tråd fått kommentarer från flera lokalbor som inte alls verkar så angelägna om att uppgradera kabinen till något från detta årtusende och bättre anpassat till klimatet på den plats den står.

Glisseur har förut beskrivit detta fenomen så här: "...Skistar vill helst riva Kabinbanan och ersätta den med Skutgondolen medan byn helst inte vill det och skapat en enorm opinion mot dom planerna. "

... fler exempel:
De vill ju ha en lift men kanske inte en gondol om jag läser dessa inlägg korrekt? En gondol är väl mera andra som vill ha?

De vill ju ha en lift men kanske inte en gondol om jag läser dessa inlägg korrekt? En gondol är väl mera andra som vill ha?
Jag läser det som att de är nöjda med den lift som redan finns (kabinen) och den är bra för den har så låg kapacitet att ingen längre ens tänker på att man kan åka med den. Därför finns där oftast ingen kö och gott om plats. Om den alls går. Typ.
Kanske är de också nöjda med tusenmetaren, trots att den inte längre finns, eller just därför. Jag förstår inte mycket av detta, det är helt korrekt uppfattat.

Ska till Ramis nästa vecka och såg nu på deras hemsida att de har "endast fåtal lägenheter och hotellrum kvar" vecka 14. Tur att man bokade veckan innan! Varit i Ramis många gånger under påsk och aldrig upplevt det särskilt trångt förut men kanske att vi lyckats undvika Stockholms påsklov de flesta tillfällen.

Ska till Ramis nästa vecka och såg nu på deras hemsida att de har "endast fåtal lägenheter och hotellrum kvar" vecka 14. Tur att man bokade veckan innan! Varit i Ramis många gånger under påsk och aldrig upplevt det särskilt trångt förut men kanske att vi lyckats undvika Stockholms påsklov de flesta tillfällen.
Tidig påsk i år = de flesta har påslov vecka 14. När påsk ligger senare sprids påskloven på 2 veckor men inte i år vad det verkar som. Vecka 13 har varit något mindre tryck på i alla fall i Åre och Vemdalen som jag har lite koll på. Angående bokningsläget totalt så har nog den rekordtidiga vintern, och överlag mycket bra med snö i Svenska fjällen även spelat in. Riktigt bra förhållande nu i både Åre och Vemdalen.

Vad jag hörde från de som sitter på information var det många v.9 som bokade påsken istället…

Tidig påsk i år = de flesta har påslov vecka 14. När påsk ligger senare sprids påskloven på 2 veckor men inte i år vad det verkar som. Vecka 13 har varit något mindre tryck på i alla fall i Åre och Vemdalen som jag har lite koll på. Angående bokningsläget totalt så har nog den rekordtidiga vintern, och överlag mycket bra med snö i Svenska fjällen även spelat in. Riktigt bra förhållande nu i både Åre och Vemdalen.
Vad jag hörde från de som sitter på information var det många v.9 som bokade påsken istället…
Ja det spelar säkert in att den tidiga påsken i kombination med en snörik vinter gör att många är trygga med gott snöläge under påsken. Annars när påsken ligger sent, typ vecka 15-16 kan det ju vara ett riktigt lotteri på vissa orter, dock sällan Ramundberget som förvisso inte har den bästa fallhöjden men alltid mycket snö.

Borde inte Skistar vilja köpa marken norr om trädgränsen? Om markägarna är bråkiga så är det väl bättre att köpa ut dem?
Vilka mer alt finns förutom kabin eller skjutgondol?

Borde inte Skistar vilja köpa marken norr om trädgränsen? Om markägarna är bråkiga så är det väl bättre att köpa ut dem?

Vilka mer alt finns förutom kabin eller skjutgondol?
Finns olika sorters kabiner och gondoler. Vad jag har förstått så är det hur mycket folk som skall upp som de lokala är upprörda över.

Sen vet jag inte om Skistar kan köpa loss marken i och med de inte har gjort det.

Finns olika sorters kabiner och gondoler. Vad jag har förstått så är det hur mycket folk som skall upp som de lokala är upprörda över.
Det är väl det man har liftar till? Är de också upprörda över att det blir för tomt i liftköerna? Är Åre en skidort eller inte? Dessutom brukar de flesta som åker upp komma ner, förr eller senare.
Jag förstår vissa argument mot liftbyggen men inte dessa.

Det är väl det man har liftar till? Är de också upprörda över att det blir för tomt i liftköerna? Är Åre en skidort eller inte? Dessutom brukar de flesta som åker upp komma ner, förr eller senare.
Säger att jag tror det är så när jag har läst argumenten. Ta det med någon som är i Åre. Jag håller mig oftast lite söder ut eller betydligt mera norr ut.(och där behövs det absolut nya liftar)

Säger att jag tror det är så när jag har läst argumenten. Ta det med någon som är i Åre. Jag håller mig oftast lite söder ut eller betydligt mera norr ut.(och där behövs det absolut nya liftar)
Som jag förstått det så är det väl inte främst en ny lift folk är upprörda över (även om många vill ha kvar kabinen ändå, eftersom den är ett landmärke osv osv)

Utan största anledningen är väl för att skistars huvudsakliga mål inte verkar vara en ny lift och att få ned kötider och få upp folk i backen, utan att de i anslutning till den nya liften vill bygga fler boenden och ett handelscentrum :rolleyes:

Som jag förstått det så är det väl inte främst en ny lift folk är upprörda över (även om många vill ha kvar kabinen ändå, eftersom den är ett landmärke osv osv)

Utan största anledningen är väl för att skistars huvudsakliga mål inte verkar vara en ny lift och att få ned kötider och få upp folk i backen, utan att de i anslutning till den nya liften vill bygga fler boenden och ett handelscentrum :rolleyes:
Bra där!! Mer boenden och folk till Åre kan med lite tur innebära ytterligare intäkter som gör att att Skistar som nästa års nyheter slår på trumman stort och kan annonsera en 12%-ig utbyggnad av elbilsladdningen vid Bergbanans mellanstation, ytterligare två nya paddelhallar i Björnen, en ny vinbar på Kabinbanans bergstation med Dom Perignons samtliga årgångar sedan 1978 i utbudet, ett coworking kontor i Ullådalen helt drivet av fossilfri energi, intelligent AI-styrning av hela kabel TV-nätet, i byn dubbla poäng om du använder SkiStar-appen för att boka entré till badet vid Holliday club, rostfria hängrännor på lifthusen vid samtliga släpliftar, hela tre separata utgåvor av Magasin Åre under vintersäsongen samt att man behöver ett giltigt skipass för att få komma in till eller passera över Åre torg (Obs! Gäller även samtliga passagerar på/i fordon samt barn i barnvagn eller på snowracer!).
Med dessa nyheter förstärker Åre ytterligare sin position som norra Europas ledande vinterdestination för högkvalitativ skidåkning!!

Ja den här bilden nedan i en av Skistars framtids-filmer var nog inte helt lyckad. Även om den bara var ett exempel. ”What has been seen can’t be unseen…” 😳

1711002127790.jpeg

1711002518753.gif

Verkar som den ursprungliga tråden som handlade om vecka 9 i Åre spårat ur en del eller ?
Klart att det spårar ur! Fullständigt. Jämt. Det ligger liksom i DNA:t när forumet heter Freeride. 🤪 Vill man hålla sig I spåret så man nog leta reda på ett längdåkningsforum. Där är det antagligen skottpeng på att spåra ur och sabba spåren. Ligger i DNA:t där också.

Klart att det spårar ur! Fullständigt. Jämt. Det ligger liksom i DNA:t när forumet heter Freeride. 🤪 Vill man hålla sig I spåret så man nog leta reda på ett längdåkningsforum. Där är det antagligen skottpeng på att spåra ur och sabba spåren. Ligger i DNA:t där också.
Eller alpinforumet Svensk Råracing….
Med trådar som Hur du får bäst is i pisten, 88,7 eller 88.9 graders kantvinkel på super G-skidorna, Dracon eller mylar i 2025-års fartdräkter, Customtips för 180+ flex i Langes blåa pjäxor, Så lurar du maskinen vid fluorkontroll av belaget efter seger….

Är det någon som är i Åre den här veckan och kan informera om ifall det är mycket köer nu när det är påsklov? Är själv i Trysil och slås av att köerna i princip är obefintliga, så är intresserad av att förstå om Åre är ett alternativ kommande påsklov eller om Norge är att föredra.

Är det någon som är i Åre den här veckan och kan informera om ifall det är mycket köer nu när det är påsklov? Är själv i Trysil och slås av att köerna i princip är obefintliga, så är intresserad av att förstå om Åre är ett alternativ kommande påsklov eller om Norge är att föredra.
Det beror nog på hur påsklovet ligger:
I år hade de flesta norrmän lov förra veckan.

I Sveriges den här veckan. För Åres del gäller att hålla kolla på Sthlms påsklov som infaller efter påsken i år.

(Trysil får väl mycket besök av danskar, skåningar mfl, som hade lov innan påsk..?)

Det beror nog på hur påsklovet ligger:
I år hade de flesta norrmän lov förra veckan.

I Sveriges den här veckan. För Åres del gäller att hålla kolla på Sthlms påsklov som infaller efter påsken i år.

(Trysil får väl mycket besök av danskar, skåningar mfl, som hade lov innan påsk..?)
Danskarna har sommarlov. Blev idiotförklarad när jag sa att jag skall åka skidor nästa vecka. 🤣🤣

Det var bra med folk i Kläppen över påskhelgen och en del köer. Nu mot mitten av veckan är det lugnare, trots minusgrader och klarblå himmel idag….. Inte folktomt på något sätt , men inte heller några långa köer utan bara någon minuts väntan vid de populäraste liftarna….

Kom upp i söndags, känslan är att många verkar vara varit uppe de röda dagarna. Extremt lite folk även när det varit soligt och puderdag. Hörde många i liften och värmestuga som verkar åka hem imorgon så blir nog obefintligt med folk imorgon. Undra om man satsade mer på korthelg så att säga. Sånt bra snöår så bara att njuta!!

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp