Vad åker dem på?

johanbest

Ny medlem
Vad åker dem på?
Hej jag undrar om de kända freestyleåkarna (Twintips) åker på skidor som typ e lika långa som de själva, åker på skidor som e mindre än de själva eller större än de själva.
För det ser ut som om de åker på 2m långa skidor i filmerna. Har det något med grab o göra. Som alla märker är jag inte bra de där med längder osv.

Vad åker dem på?
dom bra freestyleåkarna brukar köra med twintip som är lika långa som dom själva eller något längre. det är för att det ser snyggare yt när man tar grabs och snurrar tex. men det är svårare att få bra kontroll med sånna. så om du ska köpa nya skidor och om du inte är riktigt bra så ska du köpa lite kortare skidor än dig själv

Vad åker dem på?
hyllengren sa:
ja eller så kör de med långa skidor för att laggen blir mer stabila ju längre de är kanske...
jo men visst
ja men det är ändå mkt svårare att kontrollera en längre skida om man är nybörjare, ditt resonemang funkar inte riktigt : )

Vad åker dem på?
fluffb sa:
dom bra freestyleåkarna brukar köra med twintip som är lika långa som dom själva eller något längre. det är för att det ser snyggare yt när man tar grabs och snurrar tex. men det är svårare att få bra kontroll med sånna. så om du ska köpa nya skidor och om du inte är riktigt bra så ska du köpa lite kortare skidor än dig själv
Det absolut viktigaste i alla former av skidåkning är att det ser snyggt ut!*

*Ironi

Kärlek
Jeffa

Vad åker dem på?
Vad åker dem på?
fluffb sa:
Dom "bra" freestyleåkarna kör med långa skidor för att dom tycker det är skönast. Av den enkla anledningen att det blir så mycket stabilare när dom åker fort in till hoppen och att en längre skida ger mer yta att landa på = stabilare

En lång skida ger dom den stabiliteten dom behöver vid deras STORA stordåd!

STABILITET är svaret inget annat. (Enligt mig)

//Hellberg

Senast ändrad:
Vad åker dem på?
En stor skida är klumpigare i luften än små skidor ( vilket säger sej själv) Men dom är stabilare i landningar. Jag har köpt skidor som är längre än vad jag är..Men det är väll bara att vänja sej. En polare säger att det är skönare med längre skidor om man lär sej..Som sagt då ser du ju snyggare ut när man har längre också ;D

Peace

Vad åker dem på?
Här en en teori bara:

Ju större och ju snabbare man åker desto längre skidor. (Se på dom alpina grenarna bara)

Minskar hoppet i storlek eller kontrolmöjligheten på något sätt kan hända att dom går ner i längd. (Stadion)

Jag tror dock inte att vi ska dra alla över samma kam utan att det är mycket individuellt.

// Hellberg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp