vad är cab och går det göra på skidor?

analkrut sa:
så är det ju inte alls.
sw= alla snurrar baklänges
cab= sw fs snurrar på SNOWBOARD.

det går inte att göra en cab på skidor... och isåfall vilket håll är frontside på skidor?

säg switch eller fakie
Cab är ett skateboardord som lånats av snowboardåkare för att sen blivit taget och felanvänt av skidåkare...
Cab är Switch Frontside 360. Half-cab är där med en "halv cab", alltså Switch FS 180. För större spinnar blir det Cab 5, Cab 7 etc men med tanke på att det är ruskigt svårt på skateboard är det nog mer något som är tillagt inom snowboardåkningen då det faktist går att göra sådana trick utan att vara superproffs...

Att säga Cab på skidor är helt fel, Cab'en syftar just på switch (baklänges) FRONTSIDE, inget annat, och i och med att det inte finns FS eller BS på skidor så är det alltså fel..
Precis som att man inte kan "korsa skidorna" på snowboard..

JWester sa:
ska i min söndagskvällströtthet/likgiltighet försöka reda ut någonting här....

switch: åka med fel fot fram på skateboard

fakie: åka baklänges på skateboard, åka baklänges på snowboard, åka baklänges på skidor.

cab: fakie bs 360 på skateboard eller snowboard

där har vi det. det är allt du behöver veta.

anledningen till att det är omöjligt att åka switch på skidor eller snowboard är att du vid switchåkning flyttar
fötternas placering på skateboarden, du kan inte flytta fötterna på snowboard eller skidor.

skateboardförklaring:

vanligt: ---> (:/):::/):::) ---> om man står goofy på skateboarden.

fakie: <---- (:/):::/):::) <---- "

switch: <---- (:::/):::/):) <----- fortfarande goofy, men eftersom han åker åt andra hållet med ansiktet åt
samma håll står han regular, men switch, dvs "unnatural".

hoppas ovanstående illustration av skateboards med fötter kan göra er lite, lite klokare i ämnet...

sen säger ändå folk (inkl. jag) cab och switch om baklängesåkning på skidor, och de är idag allmänt
vedertagna synonymer. det kallas väl ord-evolution eller något. jag vet inte, jag e bara baklängesåkare.

J
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=27022&p=1&quote=151331#reply

nObBles sa:
vad ja har hört så e cab samma sak som cork fast på snowboard
vad jag har hört så kan man läsa hela tråden innan man skriver och sen kan man säga vad jag har läst och hört.

Fan ditt inlägg gav ju ingenting ... precis som mitt...
fast om jag skriver det jag har lärt mig i denna tråden...

cab = fakie/switch fs 360 @ skatebord och snowboard,
och används för sw unnatural inom skidåkningen men borde bannlysas rätt hårt då det inte går att snurra fs på skidor. :P

och som ALLA vet så handlar ju inte fs och bs om vilket håll man föredrar att snurra åt. antingen är det med ryggen före eller med framsidan först.. medans med skidor är det en helt annan grej.

Senast ändrad:
blizzy sa:
analkrut sa:
så är det ju inte alls.
sw= alla snurrar baklänges
cab= sw fs snurrar på SNOWBOARD.

det går inte att göra en cab på skidor... och isåfall vilket håll är frontside på skidor?

säg switch eller fakie
Cab är ett skateboardord som lånats av snowboardåkare för att sen blivit taget och felanvänt av skidåkare...
Cab är Switch Frontside 360. Half-cab är där med en "halv cab", alltså Switch FS 180. För större spinnar blir det Cab 5, Cab 7 etc men med tanke på att det är ruskigt svårt på skateboard är det nog mer något som är tillagt inom snowboardåkningen då det faktist går att göra sådana trick utan att vara superproffs...

Att säga Cab på skidor är helt fel, Cab'en syftar just på switch (baklänges) FRONTSIDE, inget annat, och i och med att det inte finns FS eller BS på skidor så är det alltså fel..
Precis som att man inte kan "korsa skidorna" på snowboard..
precis det finns inget som är helt rätt igentligen men switch är mest rätt så varför blanda in cab i det hela.. det blir bara rörigt :D

linder sa:
nObBles sa:
vad ja har hört så e cab samma sak som cork fast på snowboard
vad jag har hört så kan man läsa hela tråden innan man skriver och sen kan man säga vad jag har läst och hört.

Fan ditt inlägg gav ju ingenting ... precis som mitt...
fast om jag skriver det jag har lärt mig i denna tråden...

cab = fakie/switch fs 360 @ skatebord och snowboard,
och används för sw unnatural inom skidåkningen men borde bannlysas rätt hårt då det inte går att snurra fs på skidor. :P

och som ALLA vet så handlar ju inte fs och bs om vilket håll man föredrar att snurra åt. antingen är det med ryggen före eller med framsidan först.. medans med skidor är det en helt annan grej.
hållkäft ja skrev bara vad ja har hört!

Bäst av alla gissningar måste ju änddå vara pep_ar5's.
Tricket som innefattar att mecka om sitt snowboard stans från goofy till regular innan man landar...
Shit man!!! Säljen den till Poor boys så har du ditt utstakat.

Respect!

Cab är när man flyger i luften och samtidigt tappar kontrollen typ: "fan vad jag cabade förut!" om man då har krashat.

hei det er ikke anna som skriver dette. det er Espen Linnerud.

her er FORKLARINGEN paa hva forskjellen mellom switch\fakie og cab er:

naar man kjorer switch kjorer man baklengs inn mot hopp eller rail og gjor en hvilken som helst rotasjon, spiller ingen rolle hvor stor eller liten denne er! man kan ogsaa kalle dette for aa kjore fakie, men det brukes ikke like ofte!

cab brukes naar man kjorer SWITCH UNNATURAL!

grunnen til at det ofte kan bli misforsaaelser er at amerikanerne bruker switch\fakie\cab om hverandre. de kan si at de kjorer cab rightside eller cab leftside.. noe som er completly retarted! saa la oss som skandinaviere gaa foran med et godt eksempel!

switch = baklengs "natural"
cab = baklengs "unnaturral"

altsaa er switch og cab individuelt, pga at mennesker snurrar i forskjellige hold

thank you:)

är inte cab när du åker upp på kicken i en s-formad rörelse och lutar bakåt på fs snurr och framåt på bs snurr, och därmed får en nästan 90 graders lutning på luftfärden, går bara me bräda.

Jag tycker att man skall gå tillbaks och kalla det typ tre varv fast åt fel håll och man åker in baklänges. Det är coolt. Löjligt när man lägger så mycket tid på vad tricken heter och inte på att faktiskt utföra dem.

JAJAJAJAJAJAJAJAJA

Caballerial, or cab, is an aerial skateboarding trick. It is another name for a (usually)backside fakie 360 ollie. The Caballerial was named after Steve Caballero, who invented the trick in the early 1980s.

från wikipedia.

CAB är bara ett uttryck för att göra switch snurrar.. mkt möjligt att de används mer som ett uttryck för unnatural switch-snurrar som HH sa..

godnatt.

Cab på skate är ju iallafall att åka fakie o snurra backside..

fakie bs 180 = half cab ...

Senast ändrad:
Ja asså.... cab kommer från Steve Caballero och syftar på ett switch trick man gör med skateboard i ramp...

egentligen är det väll fel, men eftersom folk förstår vadm an menar är det väll ingen fara.... jag har för övrigt börjat säga baklänges +insätt valfritt gradantal här+ eftersom det är det enda rätta :)

Caballerial, or cab, is an aerial skateboarding trick. It is another name for a (usually)backside fakie 360 ollie. The Caballerial was named after Steve Caballero, who invented the trick in the early 1980s.

Wikipedia!

Westers illustration va bra ;D

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp