Vad är det för fel?!

suseen

Ny medlem
Vad är det för fel?!
Hej!
Jag har åkt en del skidor i mitt liv och skulle kalla mig själv en medelgod åkare på gränsen till avancerad. I alla fall hade jag kallat mig det för 1 år sen.
Hade alltid hyrt skidor men förra året fick jag ett par skidor och nu känns det som om jag är världens sämsta skidåkare.

Vart tror ni att det gick fel?!

Kan det bero på:
- Att de är långa? (jag är 165, skidorna 170)
- Har jag en skidmodell jag egentligen inte bemästrar? (har ett par head cool thang som ska passa den medelgoda åkaren, dock har jag sett att det stått "avancerad" på en del hemsidor..?)
- Att de är nya = "hala" med vassa kanter vilket är ovant mot lite slöare hyrskidor?
- Att jag åkte i alperna och inte i Sverige som jag brukar.

eller kan man verkligen försämras så mycket på 1 år... :(

Vad är det för fel?!
Skulle tro att studsmattepojk (han hoppar frömodligen väldigt mycket studsmatta)är rätt på pucken. Det är egentligen väldigt svårt att säga vad det beror på när man inte har en aning om hur din åkstil och teknik ser ut. Men en liten hypotes från min sida:

Tidigare har du förmodligen hyrt skidor som är runt 150-160 cm. Du har sagt att du är en medelgod åkare och fått standardskidor utav uthyrningen. Dessa skidor är tidigare åkta på av en mängd olika skidåkare och skidorna är långt ifrån nyskick när det gäller stålkanter och belag. Du åker relativt försiktigt i backen och tar det säkra före det osäkra (nu är det som sagt vilda gissningar från min sida...). Skidorna är lätta att hantera, de utslitna kanterna "hugger" inte oväntat tag i backen vilket gör att du "sladdar" dig genom svängarna på ett behärskat och säkert sätt.

Nu har du fått dina nya skidor. Dom är längre, hårdare och mer farstabila. Du tycker dom känns klumpiga att svänga runt med och du blir nästan lite rädd när dom inte beter sig som du är van vid att en skida ska göra. Du åker passivt, böjer inte på knäna och med lätt bakåtvikt.

Var jag nära? :)

Om jag är det får du nog byta skida är jag rädd. Din nya skida kräver mer fart och kraft i åkningen för att uppskattas, framförallt nu när den är längre än dig själv. Till din tröst kan jag säga att du inte är ensam...

Vad är det för fel?!
hur långa är de skidor du åkt på tidigare? 5 cm över kroppslängd kan kännas mycket på en pistskida, särskilt i början, så det handlar nog mycket om vana för din del.
sen är ju inte cool thang en våldsamt avancerad skida. skulle påstå att den är en typisk mellanskida, som ska fungera även för bättre nybörjare och kanske även lite mer avancerade medelgoda åkare.
så ge den en chans, när du vant dig att hantera längden kommer du att få ut mycket mer av skidorna i backen!

stay_tuned sa:
Om jag är det får du nog byta skida är jag rädd. Din nya skida kräver mer fart och kraft i åkningen för att uppskattas, framförallt nu när den är längre än dig själv. Till din tröst kan jag säga att du inte är ensam...
jag kan hålla med om att skidan kanske inte är optimal i nuläget, men då skulle jag hellre se det som en chans till utveckling än att sälja schabraket. :)
kanske vore det bra att boka en lektion med skidlärare som kan ge dig (trådskaparen) tips på hur du kan förbättra din teknik och få ut mer av skidorna?

Senast ändrad:
Vad är det för fel?!
stay_tuned sa:
Om jag är det får du nog byta skida är jag rädd. Din nya skida kräver mer fart och kraft i åkningen för att uppskattas, framförallt nu när den är längre än dig själv.
Eller så tar man en lektion istället...

Vad grinig jag är idag då...

Lycka till med skidorna, Lee-nus säger ett par förnuftiga saker

Vad är det för fel?!
Jarle sa:
stay_tuned sa:
Om jag är det får du nog byta skida är jag rädd. Din nya skida kräver mer fart och kraft i åkningen för att uppskattas, framförallt nu när den är längre än dig själv.
Eller så tar man en lektion istället...

Vad grinig jag är idag då...

Lycka till med skidorna, Lee-nus säger ett par förnuftiga saker
Haha man får va lite bitsk ibland ;)

Vad är det för fel?!
Det beror på din åkstil kombinerat med skidans egenskaper! Svårt att svara på eftersom man inte vet hur du åker. Minns i skiduthyrningen en dam som kom in och beskrev sitt problem exakt såsom du beskriver det. Det visade sig helt enkelt att damen inte åker med skär och att kanten var för vass vid tillfället! Kanten högg i snön när hon sladdade runt och man fick helt enkelt dra filen 45 grader över kanten för att det skulle passa hennes åkstil. Visst, hon hade kunnat lära sig åka på kant istället. Det blev en kortsiktig lösning.

Men. Åk på mjukare skidor, smalare bakände och kanske gå ner i längd på skidan(om du inte åker på skär).

Vet du att du åker på skär så kan fortfarande en mjuk skida med mindre spann göra att du med kanske liten vikt lättare får ner skidan i snön så att kanterna kan skära ordentligt längs hela skidan. En hård skida med större spann kräver högre vikt!

/Micke

Vad är det för fel?!
Tänkte på en sak. Hur ser bindingen ut på skidan? Är det en lös tå- och häldel eller sitter bindningen fast på en platta?

Det går, med lite meck, att lägga en liten platta under häldelen på bindningen så att åkaren mer eller mindre tvingas framåt med överkroppen så att tyngdpunkten kommer rätt - mitt över skidan. Detta gör att man lättare kommer in i sväng på skär då bakåtvikten minskas. Du frå känslan att du åker med skidan, inte att skidan åker med dig.

Detta finns på flera damskidor, dock bara på nybörjarskidor. Vet dock inte hur bindingen påverkas av detta? Själva "plattan" man lägger under häldelen är runt 5-10 mm, så pjäxan får ju en annan vinkel in mot tådelen... Men borde inte påverka bindningen något med tanke på hur liten skillad det blir...

Vad är det för fel?!
Har forskat vidare och även funnit information om att killar och tjejer har olika tyngdpunkter. Rumpa och bröst gör att vikten fördelas annorlunda för tjejer. Åtgärden skulle vara att flytta fram bindingen nån centimeter, men inte för mycket!

Även skulle en lätt skida(viktmässigt) kunna förenkla åkandet då fysiken skiljer sig män och kvinnor emellan.

Sen är det ju också så att man åker olika kraftfullt. Vissa trycker verkligen skidorna ordentligt, medan andra använder knäna och låter skidans skärning göra resten och håller inne på krutet. Det hänger ihop lite med skidans mjukhet så välj en mjuk skida. När det går fort och på rent skär och skidan börjar fladdra eller vobbla så är de dags att köpa en hårdare skida då du utvecklats som skidåkare.

Vad är det för fel?!
Hm, tack för hjälp och kloka råd!
Men vad menas egentligen med "kanten högg i snön"?
Angående åkstil så brukade jag stå på bra, mycket fart, böjda knän, framåtlutad, tror att jag åker på skär (jag försöker och det känns som det men hur vet man det?).
Åkte så första åken på nya skidorna också men kände att jag hade noll kontroll över skidorna och de kändes som om det gick väldigt snabbt.

Tror att det ligger något i att jag är van vid korta och slöa skidor.

Vad är det för fel?!
Micke_Bergfors sa:
Har forskat vidare och även funnit information om att killar och tjejer har olika tyngdpunkter. Rumpa och bröst gör att vikten fördelas annorlunda för tjejer. Åtgärden skulle vara att flytta fram bindingen nån centimeter, men inte för mycket!
...
Tillverkarna gillar den beskrivningen ja.
Min åsikt att det där är 100% BULLCRAP! Lögn rätt igenom så det visslar om det!

Medelålders män med lite extrakilon framtill - ska vi sätta dem på damskidor också? Lär ju bli populärt när man försöker sälja skidor.

Nej, anledningen till frammonteringen är att man ska komma lättare in i sväng. Skidan blir alltså mer lättåkt.

Fakta är att tjejskidor inte egentligen är bygga för tjejjer, utan för lättare och ibland en lite försiktigare åkare.
Således finns det män som skulle ha fördel av att hoppa över till tjejskidor. (Och tjejjer som definitivt inte ska ha tjejskidor)

Pjäxor är dock en annan femma, där finns det lite skillnader mellan könen, men det är ett annat kapitel...

Vad är det för fel?!
Suseen:
Tror inte det är något fel på skidorna - eller dig. När man går upp i längd så känns det ovant, men man anpassar sig fort. Snart kommer du nog uppskatta fartstabiliteten och prestandan och utvecklas med det.

Om de är för långa eller inte beror inte bara på din längd, utan också på din vikt.
Är du en flugviktare (för din "längdklass") är längden kanske i överkant, men är du runt normalvikt eller mer funkar dena längden nog fint.

Vad är det för fel?!
Jag tycker det låter rätt så signifikativt för den vikt psykologi spelar i utövande av idrott. Orskakerna pekar du på själv:
- Skidorna är lite mindre förlåtande, d.v.s. gör du fel så märks det mer
- Belaget var bättre - det gick snabbare
- Alpernas höga berg skrämde kanske lite
- Alpernas lite tunnare luft gjorde att lungorna inte riktigt syresatte blodet och att du drog på dig lite mer mjölksyra
- Längre (och brantare?) backar gjorde dig lite tröttare

Alla dessa faktorer gör att du hamnar i utkanten av din trygghetszon och ibland även utanför, vilket gör att ditt fokus går över mot negativa tankar, du tycker det går för fort och att du inte riktigt bemästrar situationen.

Hur kommer du nu över detta?
Det är inte något trolleri: positiva tankar, träna mer och framför allt åk mer så kommer du relativt snabbt hamna i framsätet igen och då kommer du vara glad att skidorna är lite mindre förlåtande för då kommer du inse att dom inte bara visar felen utan du kommer även få mer tillbaka då du gör rätt. Det krävs inte så mycket för att komma in i din trygghetszon igen och framför allt då dom positiva tankarna kommer tillbaka så kommer du ha roligt igen och då utvecklas du snabbt i rätt riktning.
Lycka till.

Vad är det för fel?!
Det man måste tänka på är att man åker på en annan skida, inte spec insatt i vad det är för specifikationer på skidan du köpt, om den är bra för dig eller inte, det är så pass mycket som spelar in att det inte går att säga säkert (även om jag håller med i det bajenmatte säger fullt ut)

Berättardags:

Jag bestämde mig i vintras för att köpa nya skidor, då ekonomin tillät. Jag åkte tidigare på ett par Salomon 1080, 175cm. En skida som är mycket mjuk, ganska kort (Jag är 184 och väger runt 100) och relativt snäv radie.
Jag hyrde mig ett par Dynastar Legend Mythic Rider, 184cm, i test syfte. Tog liften upp, andades in den friska fjälluften, och kastade mig ut i backen. (Bör tilläggas att jag åkt skidor hela mitt liv, anser mig väll ligga på den övre halvan av skidåkarskalan iaf)
Det tog inte mer än 20 meter så satt jag på arslet med snö på toppluvan och funderade vafan som hände. Jag insåg snabbt att jag försökt åka precis om vanligt, vilket var en veritabel katastrof på dessa skidor.
Mina gamla skidor visste jag exakt var dom tog vägen när man drog upp dom på kant, vilket inte var fallet nu, så det vara bara att börja om från början, och verkligen känna av hur den här skidan skulle åkas, vilket när jag väll lyckats med det, var en av dom bästa skidor jag åkt och jag äger nu ett par.

Vad är det för fel?!
kan såklart vara nåt så enkelt som skida med varierande svängradie som du beskriver ovan.

Tillbaka
Topp