Vad är det för skillnad mellan heldämpad och icke

Astrakan

Ny medlem
Jag skall köpa min första MTB och ha den till att cukla dels till jobbet men även lite fritidscykling.

Vad skall jag ha? dämpare bara fram eller både fram och bak?

Vad är egentligen skillnaden vid:

Landsvägscykling?
Skog?
Stigar?

etc....

Du skall helt klart ha en hardtail, dvs. en med enbart framdämpare... Om du skall cykla landsväg, eller gruslandsväg skall du ha en snabb och lätt cykel men endast en framdämpare. Om du ska cykla i det lokala löpspåret då du motionerar så rekomenderar jag även på halvdämpat iom. att det är bättre då det blir backigt, annars får du inte ner all kraft i marken. Men jag tror du har märkt det själv ngn gång då du kanske har behövs heldämpat. När du kanske har cyklat i en brant nedförsbacke eller någonstans med enormt dåligt underlag där bakdäcket bara studsar och du knappt kan kontrollera cykel. Det heldämpat då gör är att cykeln kan få mer kontakt med marken, och det blir lättare att cykla. Sen så har vi ju downhill och där är dämpningen även till för att dämpa i nedslagen efter hoppen...

Beror väl också lite på hur mycket du har tänkt lägga ut på cykeln.

rekomenderar en hardtrail om du ska cykla till jobbet osv. beror också på vad du kör för nån slags fritidscykling kör du bara i skogen hoppar du på jord gupp eller lite street(hoppar upp på benkar utan hjälpmedel,hoppar ner för trappor osv.) om du kör i skogen på fritiden ska du ha fullgung(dämp fram och bak) du kan även ha en hardtrial men då kan du inte köra lika hårt. kör du dirt ska du också ha en hardtrail. ska du köra street åxå hartrail!

du kan ju kålla på blocket lite efter cyklar

Om du ska cykla till jobbet & liknande på vanliga vägar skulle jag valt en XC Hardtail. Det räcker även om du ska mottionscykla i lättare spår utan grova rötter & dyl.

Vill du däremot cykla i lite grövre terräng med mycket ojämnheter såsom rötter, stenar & grenar skulle jag valt en XC Fs

eller om du ska köra aningen hårdare, t.ex Freeride/Downhill så rekomenderar jag dig starkt till att välja en FS hoj med min 140mm fjädringsväg bak & framm.

Om du ska ha en bra Allround cykel skulle jag därför valt en XC Fs med 125mm bak & framm med Lock Out. då får du en cykel som klarar det mesta som även är förhållandevis lätt om du skulle vilja dra på.

http://www.blocket.se/view/6012092.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0
http://www.blocket.se/view/5782354.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

köp en schott mountainbike framdämpad.. den ser riktigt skön ut oxå så den passar alldeles utmärkt att ställa vid ingången till kontoret.. priserna varierar mellan 7-22 pistoler.. satsa på ett mellanting så förlorar du inte värst mycket.. j

och... skillanden mellan landsväg o stigar osv gör ingen skillnad om du handlar en sådan cykel..du får en allround hoj som passar allt.. j

köp en dyr och bra cykel.. med två sorters däck så du kan byta från slicks (landsväg) till mönster (skog/stig) .. sen väljer du en HT (hardtail, endast framdämpare) som har så kallad lock-out-framdämp (du kan altså låsa framdämpen med en knapp (elektroniskt) eller en spak (mekaniskt)

lägg ut ca: 25.000:- så får deu enhoj som kommer att hålla länge och vara skön att hojja på...

och du.. se till att du köper cykeln hos en bra cykelbutik som vet vad de pratar om..

peace /Kalle

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp