Vad är egentligen skillnaden mellan herr- och dambyxor?

EllenB.

Medlem
Jag håller just nu på att designa ett par skidbyxor för ett svenskt klädföretag och har börjat fundera: Varför designar vi kläder utifrån kön (herr/dam) snarare än utifrån olika kroppstyper?

Vad tycker ni?

Jag skulle bli jätteglad om ni ville dela era tankar – och gärna fortsätta diskussionen i denna enkät:
👉 https://forms.gle/xec4t5E3yNewzyhB6
Den handlar om könsnormer och vilka funktioner som faktiskt är önskvärda i ett par skidbyxor.

Tack på förhand! ❄️

Från några gånger per säsong till varje vecka är ett ganska redigt hopp. Menar du varje vecka under säsongen eller varje vecka året om?
Jag tolkar som varje vecka under säsong.
Jag fyller i utifrån snowboardåkare, hoppas det är ok.
Frågan vad man brukar ha i fickan måste vara en flersvarsfråga.
Jag får återkomma med mina svar.

Senast ändrad:
Jag håller just nu på att designa ett par skidbyxor för ett svenskt klädföretag och har börjat fundera: Varför designar vi kläder utifrån kön (herr/dam) snarare än utifrån olika kroppstyper?

Vad tycker ni?

Jag skulle bli jätteglad om ni ville dela era tankar – och gärna fortsätta diskussionen i denna enkät:
Den handlar om könsnormer och vilka funktioner som faktiskt är önskvärda i ett par skidbyxor.

Tack på förhand! ❄️
Det är där benlängd möter bredden av midjan och höft som skiljer dem åt, därav går det inte alltid att byta kön i sportsaffären.

Jag kanske inte hänger med riktigt, men är inte största skillnaden (förutom färgvalet som väl fortfarande är rätt stereotypt) driven just av att män och kvinnor har olika (generella) kroppstyper?
Lite för många irrelevanta frågor redan på första sidan för att jag ska svara på enkäten, men ser fram emot när resultatet delas här!

Från några gånger per säsong till varje vecka är ett ganska redigt hopp. Menar du varje vecka under säsongen eller varje vecka året om?
Jag tolkar som varje vecka under säsong.
Jag fyller i utifrån snowboardåkare, hoppas det är ok.
Frågan vad man brukar ha i fickan måste vara en flersvarsfråga.
Jag får återkomma med mina svar.
Såklart menar jag under säsong, ursäkta om det förvirrar. Hade kunnat formulera mig bättre
Du får gärna kryssa i flera allternativ i frågan vad du har i fickorna. Det går även att skiva ett helt eget svar. 😊

Jag kanske inte hänger med riktigt, men är inte största skillnaden (förutom färgvalet som väl fortfarande är rätt stereotypt) driven just av att män och kvinnor har olika (generella) kroppstyper?
Lite för många irrelevanta frågor redan på första sidan för att jag ska svara på enkäten, men ser fram emot när resultatet delas här!
Jo absolut! Det klart det finns skillnader i kroppar och speciellt mellan dam och herr.
Frågan om varför man inte designar en mer generell byxa, utifrån kroppsform istället för kön, dök upp när de första svaren på enkäten trillade in. Flera skrev, speciellt kvinnor, att de brukar köpa herrbyxor för att dessa är mer lösa kring höfterna och därmed är varmare. Eller så tycker de bara om stilen av herrbyxor.
Än så länge har jag inte fått in så många svar för att kunna dra några generella slutsatser i studien.
Men jag var intresserad av att höra ytterligare åsikter kring detta ämne här på forumet.

Håller med om @Kalle_Luzerns åsikter.
Ur mitt eget perspektiv så är det stora felet oftast att byxorna görs i för få storlekar och tar inte hänsyn till att en del har förhållandevis långa eller korta ben. Som tur är finns det ett fåtal som har Tall- resp Short-modeller, men även där det finns är det inte alltid att affärerna tar hem dem.

För övrigt gjordes den perfekta skidbyxan redan på slutet av 90-talet; Marmot Randonné Shell Pants. Jag köpte mina 2000 och använder dem fortfarande efter några reparationer genom åren.

Ur mitt eget perspektiv så är det stora felet oftast att byxorna görs i för få storlekar och tar inte hänsyn till att en del har förhållandevis långa eller korta ben.
Mina får alltid göra ett besök hos skräddaren, a.k.a. pant fitter.

Om man vill veta hur män vs kvinnor ser på saken blir det väl lite konstigt om man inte behöver uppge sitt kön?

Jag skulle gissa att frågan besvarar sig själv. Byxorna är designade efter kroppstyp redan idag då kvinnor och män generellt har olika kroppsuppbyggnad. Att ha fler än två varianter efter kroppstyp är troligen inte lönsamt och därför stannar de flesta märken där. Då blir det en naturlig uppdelning efter kön även om det egentligen är en uppdelning efter kroppstyp.

Jag har ett par dambyxor som funkar men har lite fel proportioner i just höft/midja/lår vilket är där kvinnor och män normalt skiljer sig åt. De var dock billiga så fick duga tills jag hittade ett par bättre.

Jag tror att frågeställningen är ett exempel på "om det har fyra ben, hovar och svans och bor i ett stall , tänk häst och inte zebra".

Först och främst så redan i din första mening blandar du ihop begreppen design & (pass)form.

Jag försökte fylla i formuläret men ........... Om du verkligen är intresserad av svaren och vill kunna använda resultatet måste du gå tillbaka till ritbordet och göra om formuläret. Konstruktiv feedback från någon som har jobbat en del med undersökningar (postalt, digitalt, telefon etc.)

1744302229928.webp

På fråga 4 finns ett neutralt svarsalternativ men inte på fråga 5. På fråga 6 gör du ett kardinalfel och drar slutsatsen att respondenten tycker någonting.

1744303171027.webp

Rent generellt är undersökningen eller rättare sagt språket i den spretigt och inkonsekvent och användandet av "könsneutrala" i fråga 3 och "inkluderande" i fråga 4 är ett exempel. På fråga 4 har du också redan dragit en slutsats om respondenten.

Att använda neutrala svarsalternativ på bara utvalda frågor är knepigt.

Ja, jag upplever att klädindustrin generellt är fast i gamla förlegade spår när det kommer till design och att jag äger en del damkläder p.g.a. att jag gillar designen OCH att dom turligt nog råkade passa min kontorsfeta kroppsform men jag inser nu att det är totalt ointressant då jag inte fattar om du är intresserad av åsikter kring passform eller om design.

Måhända är det jag som fått något om bakfoten men jag kan garantera att svar du får från denna undersökning är helt oanvändbara.

Tack på förhand! ❄️
Kollade en gång till och jag kan inte hitta en enda fråga som gäller önskvärda funktioner. Förvirrat, förvirrat, förvirrat!

Som sagt, först måste du bestämma dig för vad du faktiskt vill veta. Sen konstruerar du undersökningen!

Vad tycker ni?

Tack på förhand! ❄️
Antar att det kan vara lite svårt att få gehör för denna typ av kvinnoproblem på ett så mansdominerat forum som freeride. Mäns skidkläder är i första hand praktiska så vi har aldrig ägnat en tanke åt att detsamma kanske inte gäller kvinnokläder.

Kan det vara så att en del kvinnor aldrig skulle kunna tänka sig något annat än traditionellt kvinnliga kläder? (Typ rosa och figursytt för att framhäva kurvor)
Av rädsla för att gå miste om denna relativt köpstarka grupp så anpassar sig producenterna efter dessa ”girly girls” eftersom de köper nya kläder oftare än andra grupper?

Självklart inte den enda uppdelningen som finns men med tanke på att många kvinnor har en större skillnad på midja och höfter än vad män har så är det rätt naturligt att det finns byxor för den kroppstypen och att man kallar de dam byxor.

Sen har inte alla kvinnor helt den kroppstypen och de kan säkert ha andra byxor.

Har bra mycket mer tro på att uppdelningen efter kön är meningslöst på produkter som skor och skidor än byxor.

Tyckte hela undersökningen och första inlägget var rätt konstiga. Vad är egentligen målet? Flera olika könsneutrala modeller där bara kvinnor använder en vis typ byxor eller något annat?

Kollade en gång till och jag kan inte hitta en enda fråga som gäller önskvärda funktioner. Förvirrat, förvirrat, förvirrat!

Som sagt, först måste du bestämma dig för vad du faktiskt vill veta. Sen konstruerar du undersökningen!
Hela sista sidan som heter ”Funktionella behov” behandlar väl ändå just detta?

Senast ändrad:
Hela sista sidan som heter ”Funktionella behov” behandlar väl ändå just detta?
Det får du förstås tycka men vad sidan heter samt tre frågor om fickor anser i.a.f. inte jag handla om "vilka funktioner som faktiskt är önskvärda".

Men även våra olika åsikter är ytterligare ett exempel på att det är en dålig undersökning som bara kommer generera oanvändbara resultat. En kvalitativ undersökning har ingen eller liten tolkningsmån.

Jag saknar ”Goretexbyxor” som man kunde köpa för 20-30 år sedan. Alltså byxor som funkar för all slags utomhusaktivitet och inte har speciellt för topptur, isklättring, snowboard osv. Lite lätt förhöjt liv, hellånga dragkedjor eller såna som går nästan ända upp. Eventuellt fickor och då såna som inte sitter i knähöjd och dinglar. Inga konstiga specialfunktioner, bara clean.

T.o.m Arcteryx hade tagit bort alla sina brallor i den stilen. Rescensionerna på deras egen site för värstingen Alpha är ganska kul läsning. ”Vad fan tänker ni med, ska jag ta av mig skorna mitt på fjället när stormen kommer” (byxorna saknar numera hellånga dragkedjor) osv.

Mountain Equipment har nästan rätt modell (Tupilak) men dom var helt unobtainium i höstas, och lite för mycket isklättring. Norröna, kanske men nej. Så det fick bli något billigt bara. Bättre billigt och fel än dyrt och fel. Jag hade gärna betalat 8000+ eller vad nu fullpris är på ett par värstingar, mina gamla höll i 20 år, men det fanns inget jag ville ha.

Senast ändrad:
Först och främst så redan i din första mening blandar du ihop begreppen design & (pass)form.

Jag försökte fylla i formuläret men ........... Om du verkligen är intresserad av svaren och vill kunna använda resultatet måste du gå tillbaka till ritbordet och göra om formuläret. Konstruktiv feedback från någon som har jobbat en del med undersökningar (postalt, digitalt, telefon etc.)

Visa bilaga 38761

På fråga 4 finns ett neutralt svarsalternativ men inte på fråga 5. På fråga 6 gör du ett kardinalfel och drar slutsatsen att respondenten tycker någonting.

Visa bilaga 38763

Rent generellt är undersökningen eller rättare sagt språket i den spretigt och inkonsekvent och användandet av "könsneutrala" i fråga 3 och "inkluderande" i fråga 4 är ett exempel. På fråga 4 har du också redan dragit en slutsats om respondenten.

Att använda neutrala svarsalternativ på bara utvalda frågor är knepigt.

Ja, jag upplever att klädindustrin generellt är fast i gamla förlegade spår när det kommer till design och att jag äger en del damkläder p.g.a. att jag gillar designen OCH att dom turligt nog råkade passa min kontorsfeta kroppsform men jag inser nu att det är totalt ointressant då jag inte fattar om du är intresserad av åsikter kring passform eller om design.

Måhända är det jag som fått något om bakfoten men jag kan garantera att svar du får från denna undersökning är helt oanvändbara.
Tack för feedback!
Ett tillägg till allt detta är att jag är en student som egentligen bara tycker det är kul och intressant att höra vad folk tycker och tänker.
Enkäten kanske inte var den bästa, det kan jag hålla med om, men det som är intressant är att jag trots det lyckats dra igång många intressanta samtal. Både kring funktioner, vad som faktiskt är manligt och kvinnligt och vad som är en bra enkät.
Tar med mig det till framtiden så kan jag lova en bättre enkät nästa gång!
Tack o hej

Det får du förstås tycka men vad sidan heter samt tre frågor om fickor anser i.a.f. inte jag handla om "vilka funktioner som faktiskt är önskvärda".

Men även våra olika åsikter är ytterligare ett exempel på att det är en dålig undersökning som bara kommer generera oanvändbara resultat. En kvalitativ undersökning har ingen eller liten tolkningsmån.
Jag kanske är lite trög men hur många funktioner finns det på ett par skalbyxor förutom fickor, dragkedjor och hängslen? Var är din konstruktiva kritik? Vad är det för funktioner du saknar frågor om? Sen finns det ju 2 punkter under denna kategori där du fritt kan skriva själv.

Jag förstår inte heller denna undersökning med frågor om hur man gör ”skidbyxor inkluderande”?
Det enda jag kan tänka mig är att göra de regnbågsfärgade..
..men jag antar att jag heller inte riktigt tillhör målgruppen heller.

Tar med mig det till framtiden så kan jag lova en bättre enkät nästa gång!
Vad du också kan fundera på är om enkät är rätt verktyg för den fas du är i just nu. Kanske att du istället skulle satsa på att göra en handfull djupintervjuer med öppna frågor där du kan få fram idéer och åsikter.

Jag har ett par gamla damskidbyxor som reserv. De har mindre utrymme i grenen än herrskidbyxor. Öht uppfattar jag många damkläder (även för alpint) som mindre rymliga och mer figursydda. Så antagligen inte bara anatomi som påverkar utformningen men även mode/ideal.

För att inte förvirra EllenB i onödan. En kvalitativ undersökning har per metodikens natur en relativt stor tolkningsmån. Däremot har inte en välgjord kvantitativ undersökning det. EllenB:s undersökning har inslag av både kvalitativ och kvantitativ karaktär.

Tillbaka
Topp