Vad är en switch 360?

freeride_nu

Aktiv medlem
Vad är en switch 360?
Tja, jag undrar vad en switch 360 är?
Är det det samma som "fakie 360"?

Vad är namnet på detta trick: framåtvolt med 360?

Tackar.

Vad är en switch 360?
Funderiluurar bara lite på hur en 360 kan förvandlas till en 720, bara genom att man kallar den misty. Fö så är Misty BS-varianten av en Rodeo (eller Corkscrew, om man så vill), om jag inte missminner mig helt...

Ride on!
Warpa

Vad är en switch 360?
...jag såg också att i ett tidigare inlägg hävdades detta:

"Rodeo 720...
...är inte bara en 360 graders skruv...det är en 720 graders skruv och den gör man utifrån en sideflip, inte utifrån en bakåtvolt!"

...och begreppsförvirringen är total!
Förvisso har jag ingen aning on dessa hopp skiljer mellan skidor & bräda, men jag har iaf lärt mig en gång, som jag tidigare nämnt, att en Misty är BS-varianten av en Rodeo; Dvs det som skiljer är rotationsriktningarna... Rätt eler fel??

Ride on!
Warpa

Vad är en switch 360?
en misty är som en rodeo fast framåt istället. BS rodeo är en rodeo där man börjar flipen mot BS på snowboard. på skidor finns inte frontside och backside

Vad är en switch 360?
Rätta mig om jag har fel, men jag är tämligen säker på att jag har rätt, denna gång!

En BS Rodeo existerar inte överhuvudtaget! Alla tidigare uppgifter jag fått är samstämmiga; Nämligen att en "BS Rodeo" är en Misty. Tänk efter, om man på bräda gör en Rodeo "fast framåt" så har man gjort en "BS Rodeo", alltså, enligt tidigare beskrivning en Misty! Eller??
Detta är alltså sett med en brädåkares ögon & återigen så är det möjligt att hoppen skiljer mellan skidor & bräda...

Ride on!
Warpa

Vad är en switch 360?
Hur kan vara så ologisk att bara för att man vrider rotationsaxeln en aning så får man ett varv på köpet. Hoppas att ingen som kallar det 720 tänker bli ingenjör eller så, då kanske en fyrhjulsdriven bil får åtta rattar också. Men för fiskarna som flyter med strömmen så lär det ju vara OK. Den nya coola, balla, jibb strömmen drar med sig allt i sin väg.

Vad är en switch 360?
Meen, har du tänkt på att man egentligen aldrig gör färdigt själva volten när man gör misty flip... se åka skidor!

lr.. hmm.. ja vet inte... :)

Vad är en switch 360?
Jovist, men den där sneda rotationsaxeln är ju inte i samma läge hela tiden. Först är ju fötterna närmast marken, sedan huvudet och till slut landar man ju helst på fötterna igen. Misty flip är enligt min mening, en visserligen ibland ganska sned men dock fortfarande, en framåtVOLT med skruv.

Vad är en switch 360?
Tja!

www.freebox.com/tins
fly.to/tins (samma sida)

här finns det en film på en switch 360 så att ni kan se hur det ser ut i verklighten.

Vad är en switch 360?
En rodeo 540 kan man säja är en linconloop 180 lr en sideflip 180 om man tycker om d mer...

BS e snobårdsnack för backside.... och finns inte riktigt på skider... Lr??

Vad är en switch 360?
En Lincoln-loop 180 och en Rodeo 5 kan inte va samma sak.
Titta på The Game där Clint Fiala gör en L. loop 180 och sen jämför ni det med Skogen Sprangs Rodeos. Han är i stort sett nästan inte upp och ned i luften, är mer inverterad 540 som han sätter igång åt sidan, som en Lincoln-Loop.

(har jag rätt?)
Qvinna

Vad är en switch 360?
Qvilund... hur du inte läst din hemläxa va??

Skogen kör bara sina Skodeos, blandning mellan en rodeo & flatspin kan utföras som 360 det kan ej rodeo el. flatspin.

En rodeo 5a är samma sak som att i en lincon lägga en 180. dock så lägger många åkare late 180 vilket leder till att det inte ser ut på samma sätt som när man kör en flytande 180 i loopen.

LYCKA TILL, kommer upp till dig under åre ski week i maj...

Vad är en switch 360?
En BS rodeo existerar i allra högsta grad! Det heter BS rodeo för att du börjar rotationen åt BS och det heter FS rodeo för att du börjar rotationen åt FS. Varför man har FS och BS rotationer på bräda och inte på skidor beror ju på att på bräda kan man åka åt två håll (goofy och regular) och för att rotationerna (och svängarna) blir olika om du snurrar åt olika håll (BS eller FS).
Men på skidor skiljer sig ju inte en 360 åt höger från en till vänster i utförandet. Men det finns ju något som heter reverse på skidor, när du snurrar åt fel håll, åt vad du brukar snurra.

Vad är en switch 360?
å så finns det ju något som heter unnatural som betyder snurra åt det håll som du är sämst på. reverse betyder grabba vänster spin vänster, istället för det vanliga spinna vänster grabba med höger hand.

Vad är en switch 360?
Same same but different ;). Nedå, rätt ska vara rätt. Ganska självklart faktiskt, unnatural = onaturligt, reverse = motsatt, borde jag ha tänkt på.
En liten fråga dock, ta en bigjump tävling, får man mera poäng för en unnatural snurr än en vanlig? Om svaret är jag hur sjutton ska domarna veta vad som är ens unnatural snurrhåll?

Vad är en switch 360?
ja, de har jag funderat på oxå. man får väl viska lite vackert i domarens öra att man inte kan snurra åt de hållet egentligen.

för att lösa alla små dispyter. så gör jag en lista på saker som vi kommit fram till.

1. bs o fs finns inte på skidor
2. rodeo är bakåtvolt med skruv
3. misty är framåtvolt med skruv
4. man räknar volten som ett varv
5. lincoln loop finns icke med skruv då blirar de en rodeo, fel? kanske....

Vad är en switch 360?
Oj, vad förvirrat. Jag vill inte visa mig som nån trickexpert, och bs och fs vill jag inte ens uttala mig om. Men:

*en switch 360 e esamma sak som fakie 360.

*mistyflip 720 är antingen en rak framåtvolt med 360 eller en 720 som e framåtcorkad över 90 grader.

*rodeoflip 720 är en lincoln loop med 360, corkas den ut blir det en flatspin720.

*rodeo 540 kan göras antingen med 180:n dragen i början eller i slutet på volten.

*en skodeo flip är samma sak som switch rodeo, dvs en baklänges rodeo.

Hoppas jag har rett ut begreppen, ni kan ju även kolla tricklexikonet under "tricktips".

//jacob

Vad är en switch 360?
på snowboard är det som följer...

Misty Flip - delvis inverterad 540 ur normalt hopp. ladda fakie (ditt bakåt), landa framåt. detta hopp är en freeride version av mactwisten.

Rodeo Flip - inverterad framåtroterad 540 i ett rakt hopp. ( kan även vara allt mellan 360 till 1080, fortfarande rodeo)

McTwist - inverterad frontside 540 med framåtflip på frontsidevallen i pipen, först utförd av Mike McGill

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp