vad är flatljus för nåt?

vad är flatljus för nåt?
Ett ljus som gör att du varken ser konturer eller krön eller nåt. Som att åka i blindo, fast du vet vart vägen går. Typ. :)

vad är flatljus för nåt?
andreas-N: wow, du är verkligen rolig. Jag tror ingen annan här inne har tänkt på att det heter just "flat"ljus. Du är verkligen snäll som påminner oss, vad skulle vi ta oss till utan din osvikliga humor?

vad är flatljus för nåt?
Det är inte kul alls! Det blir flatljus när det ligger ett tjockt lock av moln över berget. Åreskutan kan vara lite av en expert att presentera flatljus från sin absolut värsta sida. Ljuset blir diffust och klarar inte att ge några skuggor eller konturer, inget att göra det är bara att sätta igång att dricka bärs i nere i byn...

vad är flatljus för nåt?
Precis som tidigare talare, flatljus är alltså då konturerna i snön försvinner, allt är en grå sörja.
Jag brukar säga att det är då man skiljer ut bra åkare från dåliga. Bra åkare åker som vanligt, dåliga åkare blir osäkra och får väldigt mycket bakvikt vilket leder till noll kontroll.

Plockade även bort ett idiot-inlägg (om ni undrar vad JesperH refererar till...)

/Dr. Snow

vad är flatljus för nåt?
man kunde nästan räkna ut vad den här andreas-N syftade på...

för övrigt finns det några skidglas som motverkar flatljus till viss grad ? lite kul och veta när man ändå är på jakt efter nya =)

vad är flatljus för nåt?
Jo, det finns glas som hjälper till att höjja kontrasten lite, men det är ofta inte tillräkligt. Det är gula glas som du är ute efter i sånnafall.

vad är flatljus för nåt?
okej... då skall jag väl kontra lite med en annan rolig sak..

Det finns en hundras som heter "Flat Coated retriver" och på svenska säger man ibland, för att förkorta det långa namnet, "flatte" (eller uttalat på engelska: "flat")

så såg jag i hundtidningen att det skulle ordnas ett "flat mästerskap"

(flat: skall då egentligen givetvis uttalas på engelska, och mästerskap på svenska)

*fnissa lite*

vad är flatljus för nåt?
jag tycker personligen att ljusblå glas är bäst i flatljus, men det skiter väl dom flesta i

& Dr. Snow, det kanske är så att "duktiga åkare" kan åka i flatljus om det inte är för djävligt men det finns väl ingen som tycker det är kul? förstör ju knän på löpande band (fast jag är väl en dålig åkare då iofs)

jag är den jag är, nån ska va det också... som dom säger i nån film.

/D (bakis å gubbsur)

Tillbaka
Topp