Vad behöver jag för tillbehör till min EOS 400D?

Fredrik-S

Ny medlem
Hej hej,

Jag ska upp till Åre under vinterhalvåret och jobba samt åka skidor. Hade tänkt fota en hel del skidmotiv. Tänkte ge mig på att plåta lite friåkning samt jibbing. Till min hjälp har jag en Canon EOS 400D. Men nu till mina frågor.

Vad för omfång på objektiv är att föredra, 70-200?
Hur bra klarar min kamera kylan, kan jag skydda den på något sätt? Packa den så den inte fryser sönder, fall den nu kan de?
Enklare stativ har jag redan.

Vad mer kan jag tänkas behöva?

Jibbing och friåkning är ju ganska olika saker. Ett vidvinkel för de förstnämnda och ett tele för det sistnämnda är att föredra. Det blir lätt dyrt med objektiv så jag antar att du är intresserad av ett allround? 70-200 är inte mycket vidvinkel men om man tar ett objektiv runt <124mm så kan det istället bli tunnt med tele. Fundera på vad du fotar mest och välj därefter, så skulle jag göra.

Ett motljusskydd lär behövas... (Eller vänta, du skulle till Åre? Där är det ju ändå aldrig sol.. ;))
Vissa packar sina kameror i en plastpåse och väntar med att öppna den när de kommer in i värmen tills lufttemperaturen i påsen är densamma som utanför. På så sätt kan kondens undvikas.. Det har jag själv aldrig provat men... (Frågan är, klarar man av att pilla ner kameran i en plastpåse ute i ca. -10 grader innan man går in?)

/Dr. Snow

Jag har just fått mitt 18-200 mm objektiv till min Nikon D200, och de verkar väääldigt intressant.. kommer passa helt perfekt i backen i vinter, canon har också gjort någon variant med 28-200 tror jag.

Men de beror ju helt på vad du åker kan tänka mig att ett tele objektiv har störst användning för när du åker stora berg medans i parken kanske ett fisheye är att föredra?

Som Dr Snow sa så motljus skydd kan vara bra, ingår till många objektiv så kolla de innan du köper ett.
Vet inte riktigt hur en kamera klarar kyla.. men minnes korten ska då klara ner till - 30 grader iallafall.. och jag tror inte de ska vara några större problem med kamera huset.. om du inte får in massa vatten i de så de fryser eller någonting i den stilen.

Filter och telekonverterare är ju någonting di kan kolla på.. telekonverterare kan göra tex så att du får 2 x mer zoom.. och de är betydligare billigare än ett nytt objektiv.
Polfilter,skylightfilter,stjärnfilter.. ja finns massa filter som kostar mellan 200-1000 kronor som ger sköna effekter

www.Cyberphoto.se är en bra sida där du kan hitta allt, men tänk på att beställa i tid så att du får grejjerna, finns inte alltid på lager.

I inlägg 28 (tror jag) på följande tråd avhandlas kyla, värme och fukt.

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=21965&p=1#r203432

Där står även annat nyttigt, och du kan jämföra din 400 med föregångaren 350.

Visst är det så att 400D har plastskal? Bra att tänka på vid extrem kyla, jmf tex med en 30D som har aluminium.

När det ändå snackas telekonverter så skall det påminnas om att denna snor mycket ljus och därmed ibland dyrbara bländarsteg.

Personligen föredrar jag två objektiv. Ett zoom med kortare bränvidd och en telezoom. Detta då dessa objektiv brukar behöva mindre ljus än ett med med mycket stor brännvidd.

Som skrivet tidigare! Plåtar du jibbing så ska du ha ett vidvinkel, och friåkning ett tele!
Blixt ska du införskaffa med! Blir mycket bättre i starkt solljus om du har blixt!

Kolla efter i din plånbok vad du kan ha råd med! Men ju billigare objektiv, ju oftare sämmre kvalitet (sämre skärpa, vinjettering mm).

Mvh
Johan Ståhlberg

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp