Vad betyder den här dåliga vintern på sikt ?

Den här dåliga vintern kan få väldigt stora kosekvenser på sikt för hela sverige söder om Sälen
Vilken bank eller annan finansiär törs satsa en enda krona på nybyggnad eller utbyggad av skidanläggningar i södra Sverige.
Flera anläggningar i söder har satsat på snökanonsystem och stolliftar senaste åren, men vad hjälper det när det bara är plusgrader hela tiden

Jag tror inte det blir just den här dåliga vintern som får eventuella finansiärer att dra åt sig öronen. Det är den stora mängden rapporter om klimatförändringar som får riskkapitalisterna att titta åt andra investeringsobjekt än sydligt placerad skidorter.

Visst är det tråkigt, men dåliga vintrar har vi väl sett förr? Ett år är på tok för kort tid för att dra några slutsatser.

För bara något år sedan var det grönt och ösregn i Fernie vid den här tiden. Idag har dom 288 cm snö varav 44 cm är sprillans ny och fräsch...

Jag vill inte tro på annat än tillfälligheter. :)

Sockerfarsan sa:
Visst är det tråkigt, men dåliga vintrar har vi väl sett förr? Ett år är på tok för kort tid för att dra några slutsatser.

För bara något år sedan var det grönt och ösregn i Fernie vid den här tiden. Idag har dom 288 cm snö varav 44 cm är sprillans ny och fräsch...

Låtsas inte var blind, gör något istället

Jag menade den här dåliga vintern plus alla klimatrapporter som har kommit i focus nu.
Media tycks hitta en klimatrapport om dagen känns det som

Einar_Lindgren sa:
Sockerfarsan sa:

Låtsas inte var blind, gör något istället
Miljöbil, miljöel, lågenergilampor, lokalt odlat så gott det går. Jag skulle kunna byta namn till Mulle snart.

Sen kan man ju ta sig en funderare över hur mycket vinterturismen bidrar till uppvärmningen. Snökanoner, liftar, anläggning av nya backar, flygresor etc. Men då är det inte lika roligt längre...

Om att par år finns det nog bara snö på +1500 möh i europa. Och norr om Åre i Sverige.
Sälen kan man nog glömma. Hade dom inte redan nu hittat träd på topparna där? = inga fjäll längre..

Sluta elda fossila brännslen och bygg ut kärnkraften kan vara en del av lösningen? Klart man kan köra bil (och liftar) mm på plutoniumstavar. Dels har ju Sverige mängder med eget uran, värdet kan lätt jämföras med Norrmännens kära olja. Iofs inte helt "politiskt korrekt" att bryta uran då, (bomber kan man bygga..) och det medför en hel del miljöförstöring. Men Kiruna och gruvan är inte så jävla vackert heller, men det är ju för och nackdelar med allt här i livet. Och vattenkraften tycker jag INTE man skall bygga ut, då det är bättre att satsa på turism i form av laxfiske mm i orörda älvar. Så tänk inte ens tanken. Men avreglereringen av elmarknaden funkar ju "sådär" om man ser på hur många som blir arbetslösa i framförallt den elintensiva industrin idag. Och vad det kostar för oss konsumenter att inte spara på elen.

Så boka hotell, hus och lägenheter HÖGT beläget om ni vill åka i alperna är mitt tipps till framtidens åkare iaf. Och cykla gärna dit (R.I.P och heder åt Göran Kropp som knäckte ideén)

Eller är det bara naturliga fenomen som gör att det blir varmare? Blåser det bara varmluft från ekvatorn på oss i Europa just nu? (Fernie tycks ju klara sig fint)

Svaret är inte skidor utan DH cykling, kortare vinter betyder mer barmark för cykling. SÅ har ni inte testa det så prova på DH cykling i Åre eller på någon annan "skidort" i sommar!

under 70 talet var det precis som nu två år på rad med nästan helt snölösa vintrar. året som följde blev motsatsen. så detta kan vara lika mycket tillfälligheter som nu.

å visst förändras klimatet, men på LÅNG sikt. inte så här fort. nästa år kanske vintern återkommer till mellansverige också. Och istället för att gnälla på nya skott på sälentopparna kan man glädjas åt att dem faktiskt har bästa vintern på länge. Jag var där uppe i helgen, och jag har aldrig åkt så mycket lössnö i Sälen.

det har varit gröna vintrar för.men vintern är inte slut än hoppas att det komer snö.(anars får man cykal mer dirt på skidorterna istelet)

Tillbaka
Topp