vad betyder Sl, SX på en skidmodell?

• Trådstartare Trådstartare olz
  • Start datum Start datum
I många fall är det en benämning på vilken gren skidorna är anpassade till.
ex:
SL= slalom
GS, RS= storslalom
SG= super g
DH= störtlopp
SX= ski-x
FS= freestyle
BC= back country

Det skojiga är att det kan stå för lite vad som helst ... men det finns ju en del vedertagna förkortningar ... men det kan också betyda något helt annat.

SL = Slalom
RS = RiesenSlalom (Storslalom)
SG = Super G
WC = World Cup
X = Cross , typ multifunktionell ...

Atomic Race SL10 är en slalomskida av tävlingssnitt. Det som man populärt brukar kalla butiksracer. Lite mjukare och lättkördare än de "riktiga" tävlingsmodellerna som brukar kallas "racestock".

Finns säkert de som har bättre koll än jag! Fyll på!

/MM

EDIT! Där hade jag inte riktigt sekunderna på min sida ...

Senast ändrad:
men en fråga till vad betyder siffran efteråt? 10 i detta fallet?
är det en bra skida för en som är medel/avancerad skidåkare?

Senast ändrad:
Siffror i modellnamn på skidor signifierar oftast varianter av samma modell - tex Fischer Progressor 8+ och Fischer Progressor 9+ där 9an är hårdare, och ofta kräver en duktigare åkare än 8an. Så även i fallet med atomicskidorna du pratar om. Siffrorna speglar ofta hur avancerade och styva skidorna är och har inget med svängradie att göra.

Edit: Slalom skidor ligger på runt 11-13 meter i radie.

Sen vill Jag även lägga till 2 förkortningar
SC - Slalom Carver, skida med slalom egenskaper men inte lika extrem som en SL-skida
RC - Race Carver, skida med större svängradie som ska likna en storslalomskida, men igen inte lika extrem och med kortare svängradie (ofta mellan 15-20m)

vicksson sa:
Siffror i modellnamn på skidor signifierar oftast varianter av samma modell - tex Fischer Progressor 8+ och Fischer Progressor 9+ där 9an är hårdare, och ofta kräver en duktigare åkare än 8an. Så även i fallet med atomicskidorna du pratar om. Siffrorna speglar ofta hur avancerade och styva skidorna är och har inget med svängradie att göra.

Edit: Slalom skidor ligger på runt 11-13 meter i radie.

Sen vill Jag även lägga till 2 förkortningar
SC - Slalom Carver, skida med slalom egenskaper men inte lika extrem som en SL-skida
RC - Race Carver, skida med större svängradie som ska likna en storslalomskida, men igen inte lika extrem och med kortare svängradie (ofta mellan 15-20m)
Det beror på årsmodell, det är möjligt att de senaste årsmodellerna är förändrade när det gäller Atomics namnsättning. På äldre racelagg från Atomic (tidigare på 2000-talet) så indikerade numret svängradien. T ex Sl16, Gs22, Gs27 etc.

Senast ändrad:
okej :) men det är ett par nya, antingen förra årets modell lr årets. kostar 4000. är de billigt lr dyrt? o vilken modell skulle rekomenderas till mig? skall man satsa på en SL lr GS modell?

Senast ändrad:
åker nästan bara pist, medel/avancerad åkare, åkt ca 5år. gillar både fart och mycket svängar. lite park och lite offpist ibland. längd 175cm vikt 70kg. åkt med 160-165 skidor förut. åker 1- 2 veckor/år. nåt mer som ni behöver veta? :)

Att ge skidråd från grunden över internet är inte det bästa, ännu sämre är det att följa dem!

Hyr skidor nästa gång du är på skidresa, vilken genre borde du ganska lätt kunna ta reda på själv. Pröva sedan flera olika skidor och var inte rädd för att ställa frågor till personalen.
När man lyssnar till vad andra säger är det lätt att man låser upp sig i vissa tankebanor redan innan man kommit till liften, det viktigaste är väl ändå att skidan passar dig, och inte tiotalet FR-medlemmar?

Lycka till i jakten på den perfekta skidan!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp