Vad för Bindningar?

P-funk

Ny medlem
Vad för Bindningar?
Tja!

Jag har varit väldigt sugen på en ny allmountain skida och bestämt mig för atomic theory. http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/37807

men jag vet ingenting om bindningar.

jag är en medelgod åkare som främst gillar att åka offpist med det blir en del pist också, gör en del mindre hopp och drop.

186 cm lång
85 kilo tung

kan väl tänka mig en budget på ca 1500:- ?

Senast ändrad:
Vad för Bindningar?
Köper du lagg och bindningar samtidigt borde du kunna få med en DIN 12/13-bindning från någon av de stora drakarna för ungefär de pengarna, vilket borde räcka för din vikt om du inte laddar på nåt helt brutalt.

Look P12 eller PX12, Marker Griffon, Salomon STH12 eller STH(2) WTR13 (jävla muppigt långt namn på den) eller Tyrolia Adrenalin 13 är några exempel på bindningar i den klassen.

PS. Flera olika märken har samma bindningar under olika namn men med lite olika färger och sånt..

Salomon/Atomic/Scott = Salomon
Look/Rossignol/Dynastar = Look
Tyrolia/Fischer/Head/4FRNT = Tyrolia
Marker = Marker

Vad för Bindningar?
Alltså, väger du 85 kg vill du ha bindningar som går till minst 14 så du slipper slå i taket. Jag väger drygt 90 kg och kör mina bindningar på 14-15-16 (Jag brukar börja på 14 och skruva upp dem ett halvt snäpp varje gång de tjuvlöser så det är lite varierande beroende på hur långt jag kommit med ett viss par. Dessutom är olika bindningar olika elastiska. Slutligen kan jag tänka mig att skidans styvhet kan påverka på marginalen.) och jag skulle gissa på att du hamnar på 11-12 och uppåt.

De flesta bindningar erbjuder väl en DIN-skala där det skiljer ca 6-8 steg mellan högsta och lägsta, så tex 8 till 14 är nog ett rätt vanligt mått (och något jag skulle rekommendera dig).

Vad för Bindningar?
Om du vill förstå vad DIN-range är för något rekommenderar jag att läsa denna.

http://blistergearreview.com/gear-reviews/update-dynafit-beast-16-at-binding

Det handlar egentligen om en helt annan bindning men väldigt pedagogiskt om just elasticitet och release value (vilket är vad DIN egentligen är)

På så sätt kanske du lär dig att förstå istället för att ta till dig av la-graves macho-inspiration där du sen skruvar bindningar alldeles för hårt med söndertrasade knän som följd.

Senast ändrad:
Vad för Bindningar?
Hej! lånar tråden lite...
Sitter och funderar om det finns ngn binding som är bäst? Har kollat på Marker jester 16, head freeflex 16, Look pivot 18 och Salomon sth 16. Alla har ungefär samma dinmöjligheter men vilka fördelar har varje bindning? Har hört att look bindningen har bäst elastitet. Jag har även testat alla ovanstående bindningar fast på olika skidor så det känns lite svårt att jämföra det på det sättet....

Har jag missat någon bindning i samma segment?
Vad säger ni?

//Axel

Vad för Bindningar?
Mountain_Man sa:
@AxelHassel
En ny intressant bindning är Marker Xcell http://markerusa.com/catalog/2014-2015/binding/xcell-16-0-2014/

Någon som kört den?

/MM
Läste om dem när mr luthman skrev om dem i sin blogg om jag kommer ihåg rätt, helt klart intressanta. Har själv ett par marker Comp 16 som nu verkar ha blivit ersatta av xcell bindningen så de måste ju vara bättre !
Är det egentligen något som skiljer en Freeridebindning mot en racebindning? Jester vs comp till exempel?

Vad för Bindningar?
Startade en tråd på tgr om x-cell men det ledde inte till så mycket, dom som skrev tyckte att man skulle välja en vanlig freeridebindning. Men det blev inte mycket till diskussion.

Tillbaka
Topp