Vad för bryne till ta bort råegg?

DariBer

Medlem
Mitt bryne till att ta bort råegg efter jag kankslipat pistskudorna försvunnit, jag minns inte vad det var för något.

Jag undrar om någon kan länka till bryne till ändamålet, så jag köpa ett.

Jag har ett diamantbryne med 200 grit (grov) och en mjuk gummisten som mina underhållsverktyg. Men om du vill ha ett diamantbryne för finputsning så ta ett från 400 grit och uppåt

Jag har alltid kört diamantbrynen, de har hållit flera säsonger för träning + tävling dvs slipa och bryna 2-3 par skidor varje lördag och söndag och därtill 2 par skidor 2 till 3 vardagskvällar varje vecka. Det är en jäkla massa slipande under en säsong.

Har provat stenbryne också, gillar inte känslan men det funkar också. Ett stenbryne kan nog hålla längre egentligen men kan få skåror om man inte är noga med att alternera var man slipar. Och om det inte är 100% plant utan brynet kröker sig runt stålkanten så blir det ju inte så vasst 😅

Gummisten är för att slöa ned kanter. Det är inte alltid man vill ha rakbladsskärpa på hela kanten, tex kan man vilja slöa ned första biten på ytterkant för att minska risk att fastna i spår och gränsla. Kan inte se nåt värde av en sådan för nån som inte kör mellan käpp. Rost slipar/bryner man bort. Eller åker bort om det bara är lätt rost som inte påverkat skärpan.

Edit: märket vi använt i alla år är DMT och det var de blå grova brynena. Nån gång röd fin men oftast har det inte behövts, det blir så jäkla vasst ändå.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp