Vad för skidor?

Viiiktory

Ny medlem
Vad för skidor?
Hej!

Ska till Österrike på sportlovet och ska köpa nya skidor men vet inte riktigt vad jag ska köpa...

Gillar att åka offpist, freestyle (endast lite) och bara åka i backe, så alltså all i princip.

Har ni några tips om vad jag ska köpa och vilken längd?

Vad för skidor?
Behöver veta mer. Just nu vet jag bara vad du gillar att åka.
Hur mycket väger du och hur lång är du?
Hur mycket har du åkt och vart? Alltså inte om du åkt i tio år utan hur många dagar per år du brukar åka?
Vad ser du dig själv som? Nybörjare, medelgod, avancerad?

Behöver alltså mer info..

Vad för skidor?
Sorry!
Är 175 lång och väger 70 kg.
Jag har åkt väldigt mycket skidor som yngre kanske 20 dagar om året och nu på senare ca 12 dagar per år.
Har mest åkt i Sverige, typ Åre och Sälen men har varit i Österrike en gång tidigare.
Jag ser mig själv som en medelgod-avancerad åkare

Vad för skidor?
Sorry!
Är 175 lång och väger 70 kg.
Jag har åkt väldigt mycket skidor som yngre kanske 20 dagar om året och nu på senare ca 12 dagar per år.
Har mest åkt i Sverige, typ Åre och Sälen men har varit i Österrike en gång tidigare.
Jag ser mig själv som en medelgod-avancerad åkare

Vad för skidor?
K2 wayback e både awesome i offpist och i backen.
Väldigt lättsvängda!

Vad för skidor?
Satsa på en skida som inte är alltför smal för att kunne flyta på i Österrikes offpist. Skulle dock inte rekommendera en alltför fet eftersom du åker över hela berget och det är schysst att kunna dra på i pisten utan att känna att de är för klumpiga.
Blir ju att du får kompromissa eftersom du rör dig överallt. Välj en skida som är lite lagom helt enkelt.
Men vad är det då?!
Ja, inte för mjuk eftersom den inte ska fladdra i pisten men ändå inte vara för hård för park och att leka runt.

Eftersom jag är mest insnöad i Völkl så är min spontana tanke en Völkl Bridge.
Mått: 128-95-115
Det är en twintipskida som du kan använda i parken. Kanske inte den smidigaste parkskidan men nog fint. Med de måtten ska det inte vara några problem i pisten och du kommer ha det fint i pudret.

Någon annan skulle kanske sagt något annat så kolla även med andra, men jag tror att Völkl Bridge är ett bra alternativ som du inte kommer bli besviken på. Tror den är bra om du ska ha allt i ett.

Vad det gäller längd så skulle jag välja en 179 cm om jag vore dig. 171 funkar ju också men jag skulle absolut gå upp en längd, då den är lagom för mig som är 168 och väger ca 65. Alldeles för många som har för korta skidor och med det du beskriver så tycker jag absolut 179.

Vad för skidor?
måste ju ha nåt manligare ( för antar att du är kille) minst 100 mm i midja är ju givet ;) finns många 100+ som går sjukt bra i pisten också på köpet får man bätre flyt i puder ;) HADE!

Vad för skidor?
lilla du, SÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖK
INNAN du skriver. Herregud.

Vad för skidor?
Henk021 sa:
måste ju ha nåt manligare ( för antar att du är kille) minst 100 mm i midja är ju givet ;) finns många 100+ som går sjukt bra i pisten också på köpet får man bätre flyt i puder ;) HADE!
Haha ni killar alltså! Med tanke på att han ska ha dem i parken så borde han inte ha alltför breda..
Tro mig..din pillesnopp växer inte 5 centimeter bara för att du ökar med 1 cenimeter i midjan på dina skidor ;P

Vad för skidor?
denisan sa:
Henk021 sa:
Haha ni killar alltså! Med tanke på att han ska ha dem i parken så borde han inte ha alltför breda..
Tro mig..din pillesnopp växer inte 5 centimeter bara för att du ökar med 1 cenimeter i midjan på dina skidor ;P
men ett par 90 eller 100 kommer man ju lätt runt med i parken. Line tycker jag ju är perfekt, prophet 90 är enligt en vän den ultimata Åre skidan, släng på en 100 eller 115 så ska det nog funka i österike med.

Vad för skidor?
denisan sa:
Henk021 sa:
Hehehe bra svar som är så sant så! Min växte fan inte alls även om jag hade 136 i midjan...

Så +1

Vad för skidor?
denisan sa:
Henk021 sa:
100+ är inte mycket i parken, runt 100-115 är perfekt för allroundskidor för en normalbyggd kille med någorlunda bra teknik. Kolla t ex på nya Kung Fujas, den storleken blir nog bra.

Vad för skidor?
Vad rekomenderar ni för bindningar på völkl bridge? Funkar det med ett par Marker Griffon?
Är det någon som vet något om Rossignol S5 Jib? är det något för mig?

Tack för alla tips!

Vad för skidor?
EsseriztatioN sa:
K2 wayback e både awesome i offpist och i backen.
Väldigt lättsvängda!
Hyrde ett par wayback för ett par veckor sen och tyckte det var väldigt lättåkta, både i och utanför pisten.
Gillade verkligen skidan, men tror den kan vara lite för 'vek' för mig.

Tillbaka
Topp