GustavMogensen
Ny medlem
Vad gjorde du med din utrustning idag?
Efter ytterligare en vecka: skäret sitter som berget. Längdsledsarbetet blir lite avhugget, man kan inte längre hänga bak på skidorna i slutet av svängen för då svänger man uppåt.. det blir att avsluta mitt på. Sonen provade skidorna idag och konstaterade: "Du är galen!!" Men kilarna kommer att få stanna kvar. Med Ikeas skärbrädor får man bra skär , haha. Här kommer ett utlovat klipp: 3hMlQPx2RFs]Klipp...[url][/MEDIA]GustavMogensen sa:Kul att du frågar. Svaret blir inte helt enkelt: Jag har kört på kilarna i en vecka nu. Det blev en del oväntade effekter...Mountain_Man sa:Och ... hur gick det där på snö... fungerar det???GustavMogensen sa:Jag kilade ut i garaget och fixade lite mer kant. Nu kommer jag få lite extrahjälp med carving-svängarna - förvinklade så att säga.. men att glida rakt fram kan jag nog glömma i fortsättningen. De vita kilarna är skärbrädor från ett stort blågult varuhus som fick sig en omgång med elhyveln. De har en vinkel på ca 10°. Svårigheten låg i att jag behövde byta ut träskruvarna, då jag inte kunde hitta motsvarande fast längre så blev det att montera M5-insats gängor med träskruv Rampamuff. Inte helt lätt att dra dom igenom titanskiktet i skidan. Försänkta M5:or i bra kvalitet var en annan issue. [url]https://www.freeride.se/img/photo/n/ced0ee63bc6161d967cd89819b91df8a.jpg[/url]
/MM
När jag först satte på mig laggen så var känslan, shit det här går inte. Att göra sladdsvängar/ploga var lite som att: ja, cykla med en ramsned cykel där styret sitter löst. Det tog 1,5-2 dar innan jag fick till det. Att glida rakt fram gick över förväntan och var ingen större skillnad.
Carving gick mycket bättre. Mina radie-12m kändes snarare som ett par 11m och den effektiva radien skulle jag nog uppskatta till minst 2-3m snävare. (Enligt actionskameran så kommer jag upp i över 2G i svängarna. Ska se om jag kan ladda upp någon videosnutt?) En annan fördel var att jag ofta brukar ha ganska ont i knäna efter en vecka men inte nu. Om ytterskidan släpper så har jag tidigare kunnat rädda situationen med att gå över på innerskidan, det gick inte längre. Utgången ur svängarna var annorlunda och jag har inte riktigt kommit på hur jag ska anpassa/kontrollera dem. Även isgreppet var bättre.
Slutsats: Jag förstår att kilarna inte finns som kommersiell produkt men jag kommer att behålla dem på! iaf tills jag har fått starkare benmuskler och orkar vika in knät . :P
p.s. det är helt omöjligt att göra en enda sväng om de sitter på fel fot