Vad gjorde du med din utrustning idag?

Fick veta att light tydligen är right så gjorde slag i saken och monterade dessa (sub 2.5 kg per fot ink pjäxa!):

@Mountain_Man Får skidornas placering godkänt i förhållande till grafiken? ;)

Senast ändrad:

@xviggenx Får se hur jag trivs med den så småningom, än så länge har jag inget att klaga på i alla fall! Men jag är lite skeptisk till hur breda tipsen är, det känns spontant som att det kommer hugga i snön, men ingenting jag märkt än :)

@Vattendroppe: Om jag jämför åkegenskaperna på den mot Dynafit's PDG är det som natt och dag! Visst du sparar några till gram på PDG:n och den passar bättre som race-skida men att åka på den är ingen höjdare..

Om du upplever att topparna hugger är det ju bara att gå loss med filen och köra en klassisk "detuning" ;)

@xviggenx Jag skulle nog ändå hävda att det är skidor i lite olika kategorier, PDG är ju designad som en raceskida, så den "ska" väl vara helt död tänker jag :) Men ja, det verkar som att jag får fler och fler anekdoter om att det där med att faktiskt åka på ett par raceskidor inte är nån vidare upplevelse :P

Det är planen ;)

Jag tycker att mina cochise 120 känns för mjuka (förra årets modell). Ytterligare ett problem är att de är lite för vida i skaftet (eller är vaderna för smala?). Som den antikonsumtionstomte och McGywertomte som jag är (eller bara snåljåp?) tänkte jag fixa detta själv. Så jag klippte till två IKEA skärbrädor i matchande grön nyans och rundade nederdelen så att den kan styva upp pjäxan genom att trycka på ovansidan av plasten över foten. Sen provade jag att bara trycka ner dessa innanför plasten som håller i de två översta spännena. Efter ett åk låg de inne i byxorna istället - imponerande hur snabbt de klättrade uppåt. Så nu tänkte jag popnita fast dessa men borde jag popnita fast dem innanför plasten som håller i spännena eller plasten innanför detta? Eller är det en skitdum idé redan från början?

@Vattendroppe: Visst är det ändå två lite olika skidor, skulle säga att Scott:en är en träningsskida och PDG en renodlad raceskida. Jag vet ju helt klart vilken jag skulle vilja äga, även om jag nog gärna klippt Salomons X-Alp billigt genom jobbet..

Inte idag men väl ganska nyss:
Trotsade stormen Jan, nåja det hade ju mojnat lite under kvällen, och knatade en bit hemma i Tege. Fick ett helt gäng fina svängar i sådär knädjupt. Kan också meddela att Moonlight:s BAD 2000 går alldeles utmärkt att åka med på halv blås. Ganska trivsamt allt som allt!
49913273_573081969763843_8167507090867111039_n.jpg

@xviggenx Lite så ja, även om jag väljer att se scotten som en "gå-lång-och-snabbt-skida" i kombination med träning, men det är ju hugget som stucket :)

Ser ut som du hade en göttig åktur! ^^ Trevliga skidor också!

Varit duktig och sålt av delar av skidsamlingen som inte använts eller inte passar mig nu under säsongen men nu blev jag tvungen slå till på två par nya skidor. Monterade i kväll o klara för att testas i en sämre lokal backe med lite snö imorgon.
Blackops med en tyrolia attack2 13 samt Blizzard Regulator med en sth16 wtr båda i längden 186. Ser mest fram emot att testa blackopsen som är riktigt köttig o tung men med recomended mount på 2,5 bakom truecenter.

Ännu ett varv i epoxi-/insertsdjungeln. Misstänker att mina Bibbys börjar sätta nån slags rekord. De har varit monterade med STH16, Dukes (lejde bort denna och har i efterhand hittat en uppsättning extra hål på ena skidan), inserts för Beast 16 och nu inserts för Shift. Jag har trots det monterat samtliga exakt där de ska vara :)

Tog hand om ett par skidor som inte haft en bra kant på länge.

När naglarna är slut/platta på ovansidan tar man det vita höljet på en avklippt trefaskabel och drar med (utan trådarna). Smidigt som tusan.

Senast ändrad:
Pillard sa:
Ännu ett varv i epoxi-/insertsdjungeln. Misstänker att mina Bibbys börjar sätta nån slags rekord. De har varit monterade med STH16, Dukes (lejde bort denna och har i efterhand hittat en uppsättning extra hål på ena skidan), inserts för Beast 16 och nu inserts för Shift. Jag har trots det monterat samtliga exakt där de ska vara :) [url]https://www.freeride.se/img/photo/n/4d601202817b5985a0af1427e0cc9420.jpg[/url]
Är nog många med 4 eller 5 monteringar men är nog få som fått till alla med samma center, där är du nog nära världmästeri ;)

LawndartGustav sa:
Pillard sa:
Ännu ett varv i epoxi-/insertsdjungeln. Misstänker att mina Bibbys börjar sätta nån slags rekord. De har varit monterade med STH16, Dukes (lejde bort denna och har i efterhand hittat en uppsättning extra hål på ena skidan), inserts för Beast 16 och nu inserts för Shift. Jag har trots det monterat samtliga exakt där de ska vara :) [url]https://www.freeride.se/img/photo/n/4d601202817b5985a0af1427e0cc9420.jpg[/url]
Är nog många med 4 eller 5 monteringar men är nog få som fått till alla med samma center, där är du nog nära världmästeri ;)
Det är ju smått beroendeframkallande det här med epoxi och filler :)

Pillard sa:
LawndartGustav sa:
Pillard sa:
Hehe ;)
Trodde du hade inserts för alla men du tar ut dom och lägger i epoxy blandat med glasfiber?
Har haft några hål för inserts i lätta skidor där det inte sett ut att vara så bra gängat, då har jag lagti lite extra epoxy, några glasfibertrådar (3mm x 10mm) för att sist lägga några trådar när jag skruvar ner inserten, har funkat super än så länge :D

LawndartGustav sa:
Pillard sa:
LawndartGustav sa:
Hehe ;)
Trodde du hade inserts för alla men du tar ut dom och lägger i epoxy blandat med glasfiber?
Har haft några hål för inserts i lätta skidor där det inte sett ut att vara så bra gängat, då har jag lagti lite extra epoxy, några glasfibertrådar (3mm x 10mm) för att sist lägga några trådar när jag skruvar ner inserten, har funkat super än så länge :D
Ah, nja så kul är det inte att beställa inserts från andra sidan dammen. Men det blir ju ganska stora hål efter inserts så ganska mycket blir det ju att fylla igen. Jag har dock inte märkt av några problem när det gäller monteringarnas hållfasthet trots att jag monterat väldigt nära och ibland halvvägs in i gamla hål. Sist nu slarvade jag med gängtappen och drog sönder gängorna en del i ena hålet men fyllde bara med extra mycket epoxi och drog i inserten ändå. Eftersom jag sen skruvar dit bindningen fick jag ju övriga skruvar som referens och den här inserten härdades fast på rätt plats.

Jag vet faktiskt inte om det är glasfiber jag har som filler men det är West Systems 404.

Tog emot mina nya "göra allt utom topptura"-lagg på jobb idag, gjorde en väldigt kort affär med monteringen. Ska bli jävligt kul att åka på "tunga lagg" och en vanlig alpinbindning igen efter 4 år på uteslutande tech..
2TjlacR

snej sa:
Ruskigt underskattad skida det där.
Kul att du säger det, köpt dom "helt blint". Aldrig stått på en skida ur QST serien men det känns som ett jäkligt vettigt och kapabelt bygge. Har vänner och kollegor som är väldigt nöjda med sina andra QST-lagg, sen är jag nöjd med mina MTN 88:or sen tidigare också :)

xviggenx sa:
snej sa:
Ruskigt underskattad skida det där.
Kul att du säger det, köpt dom "helt blint". Aldrig stått på en skida ur QST serien men det känns som ett jäkligt vettigt och kapabelt bygge. Har vänner och kollegor som är väldigt nöjda med sina andra QST-lagg, sen är jag nöjd med mina MTN 88:or sen tidigare också :)
Du får helt enkelt recensera lite kort efter premiäråkningen. :)

Pillard sa:
LawndartGustav sa:
Pillard sa:
Hehe ;)
Ah, nja så kul är det inte att beställa inserts från andra sidan dammen. Men det blir ju ganska stora hål efter inserts så ganska mycket blir det ju att fylla igen. Jag har dock inte märkt av några problem när det gäller monteringarnas hållfasthet trots att jag monterat väldigt nära och ibland halvvägs in i gamla hål. Sist nu slarvade jag med gängtappen och drog sönder gängorna en del i ena hålet men fyllde bara med extra mycket epoxi och drog i inserten ändå. Eftersom jag sen skruvar dit bindningen fick jag ju övriga skruvar som referens och den här inserten härdades fast på rätt plats.

Jag vet faktiskt inte om det är glasfiber jag har som filler men det är West Systems 404.
404 är wests högdensitets cellulosafiller vilken ökar styrkan i epoxy samt dess fyllnadsegenskaper vid e.g monteringsapplikationer. Vill minnas att man kan få dessa egenskaper upp till 15 vikt% inblandning, efter det tappar man styrka.

Kan vara intressant att läsa mer här om du funderar över styrkan i dina monteringar:

https://epoxyworks.com/index.php/more-on-hardware-bonding/

Projekt Opinion LDE Schweizerost fortskrider, nu med 5e (min 4e) bindningsmontering. Fick lite ny-tändning att kunna köra på MNC/vanlig alpinbindning efter första dagen i S/Lab och Warden från posten ovan , så nu drar jag dit QK-inserts för att komplettera för mina dynafit som redan sitter i laggen:
2SrJMmq

Senast ändrad:
När en tänker på annat samtidigt som en skär stighudar blir det improvisation som gäller för att städa upp kanterna lite...

@xviggenx Jag tror du har glömt att göra fotot publikt :3

Tillbaka
Topp