Vad har hänt de senaste åren?

mans666

Medlem
Tjena
Jag började åka bräda runt -91-92 och åkte hyfsat mycket fram till ca 2003, då började ungarna åka och jag plockade fram skidorna igen (blev enklare att lära dom). Nu har en av dem börjat åka bräda och jag kände genast hur suget kom tillbaka.

Men, jag har ingen som helst koll på vad som hänt. Sist jag hängde med var Ingemar Backman King of the Hill och det senaste var bindningar där man stod direkt på brädan (alltså bara spännen, typ).

Men, det lär ju ha hänt en del sedan dess. Nu när jag börjar fundera på nya grejer har jag ingen aning om vad jag ska kolla efter.

Det här är alltså ingen "vad ska jag köpa för bräda?"-tråd, utan jag behöver en liten uppdatering. Skidor har ju utvecklats enormt de senaste 15-20 åren (märkligt nog har har jag inte åldrats i samma takt... :rolleyes:), har något liknande hänt med brädorna?

Skorna? Bindningarna? På vilket sätt skiljer sig min gamla Salomon från -98 från dagens brädor?

Jag är i ungefär samma situation som dig, med undantaget att jag aldrig slutade åka bräda. I puder och slush skulle jag aldrig välja nåt annat än bräda, alla andra dagar funkar skidor bättre.

Hur som helst, en enkel sammanfattning är väl att det hänt både massor och ingenting alls. Precis som i skidvärlden finns det naturligtvis en massa rocker-varianter att välja på nu för tiden, och det fanns ju inte då.

En annan sak som kanske är värd att nämna är Magne-Traction som bland annat Lib Tech använder, jag tycker att det faktiskt ger bättre kantgrepp på hårt underlag. Men det kanske inte direkt är något revolutionerande.

Annars har det nog inte hänt så mycket mer än att utrustningen så klart blivit bättre efter år av förfining.

Den stora frågan är väl vad som har hänt med dig sedan 2003? Vill du åka exakt som du gjorde sist du åkte, eller är du förstörd av skidåkningen? Du kanske inte borde köra hard boots, men det finns ett bra utbud av styvare skor, bindningar och brädor som gör åkningen lite mer förutsägbar i högre farter. Det fanns nog 2003 också, även om du kanske inte kollade på det då.

Och Ingemar är ju fortfarande King of the Hill, där har inget ändrats.

Som sagt så är det omvänt spann som är den stora förändringen. De omvända spannen finns i en mängd varianter beroende på vilken del av brädan som böjer åt vilket håll och samma typ av böjningen har oftast olika namn hos fabrikanterna, R.C.-technology, Rocker, Banana-technology etc.

Finns några få brädor med assymetrisk sidecut för lättare hälsväng. Likaså lite olika varianter på brädändarna där man tagit bort lite för att få mindre rotationsvikt, men det är väl inga radikala saker i mitt tycke.

Bindningarna är nog same same, det är de gamla vanliga bindningarna du skruvar fast på brädan med två spännen, allt annat som kommit och gått har aldrig riktigt funkat. Switchbackbindings ger dig möjligheten att ta bart bakkappan utan att behöva spännena men det är väl det enda som möjligen är "nytt".

Bootsen har i vissa fall fått lite olika typer av snabbsnörning. Bland annat olika former av BOA där du har stålvajrar som spänns med skruvhjul, antingen en eller två för ytterskon och ibland en för innerskon. Vissa hatar det andra gillar det. Det finns för och nackdelar med det.

Jag tror det bästa är om du kan ta dig till någon testhelg och prova en massa. Kanske handla ett par bra boots innan så du vet att de passar i alla fall.

Tack för svaren! Ja, först på listan står nya skor, och sen testa någon bräda.

Jag tror inte att min åkstil har förändrats så mycket. Jag kör nästan samma oavsett om det är bräda eller skidor. Möjligtvis att jag är lite mer laid back på brädan. Men det är ffa offpist jag gillar. Åker jag pist är det för att jag måste av någon orsak. Det behöver inte betyda att jag har tråkigt i pisten, bara att friåkning är det jag brinner för. Park kör jag däremot inte i någon större utsträckning, varken på bräda eller skidor, men när jag åker med ungarna så hamnar man ju där då och då ändå :)

Jag gillar all snö, och alla förhållanden. Jag anpassar mig efter berget helt enkelt.

Tillbaka
Topp