Vad har hänt på skidfonten de senaste 10 åren?

MickeG76

Ny medlem
Hej,
Har inte åkt så mycket skidor och har inte hängt med i skidutrustningsvärlden de senaste åren.

Har ett par Head Monster M82 som nu är närmare 10 år gamla. Har varit nöjd med dem. Prövade idag Völk RTM 84, vilken fruktansvärt stor skillnad det var! De var ju otroligt styva och hade ett ruggigt kantgrepp! Mina gamla kändes extremt svampiga i jämförelse.

Har det hänt så mycket på 10 år? Levde i tron att jag fortfarande hade en inte allt för omodern skida och trodde att mina gamla Head Monster var ungefär samma typ av skida som Völkl RTM. Så frågan är det utvecklingen som gått så mycket framåt (styvare skidor) eller jämför jag äpplen och päron?

De jag prövade var 177cm och hade betydligt kortare svängar än mina Haad Monster. Är själv 181cm och väger 71kg. Ska jag ha längre än 177cm? Vad blir skillnaden?

Barnen har börjat åka nu och det kommer bli mer skidåkning framöver så till nästa säsong blir det definitivt nya lagg. Vad mer ska jag titta efter om jag vill ha något som liknar Völkl RTM 84?

Vill ha en bra pistskida som är hyfsat allround.

Det har hänt otroligt mycket på skidfronten de senaste 10 åren ... vilket också innebär att jämföra en skida från 2006 med 82 mm midja med en 2016 skida med liknande mått är, ja som att jämföra äpplen och päron.

Idag är de flesta skidor runt 80 mm i midja optimerade för pisten och vill du ha en allmountain (pist/offpist) är det snarare omkring 100 mm i midja. Regelboken är definitivt omskriven.

Völkl RTM 84 är tveklöst en grym skida för piståkning och håller hela dagen från hårda morgonpister till uppkörda eftermiddagar. Gillar du den, ja hmmm, då är ju valet lätt! :-) 177 cm tror jag är helt rätt längd för din vikt. Går du upp till 182 får du en lite styvare skida som sannolikt känns snäppet stabilare, men du tappar i kvickhet.

Alternativ är Völkl RTM 81 och 86, Ross Experience 88, Head Monster 88, m.fl. I stort sett alla större märken har en eller flera modeller i denna "breda" pistkategori.

/MM

Även om Mountain_Man har rätt så borde man också kunna anta att ett par tio år gamla skidor är rätt trötta i materialet också?

Jag var lite ovan vid kvickheten i skidan, men det var roligt. Tror mina nuvarande har betydligt större svängradie. Såg att Völkl RTM 84 hade runt 17m, är det normallångt för den här kategorin av skidor? Om jag vill ha lite längre ska jag kolla på annan skida eller välja en längre skida av samma modell? Ursäkta dumma frågor...

Vill du ha tråkiga skidor eller? Tänkte eftersom du skrev att skidorna var kvicka och roliga, men ville ha längre radie ;)

Skulle säga att 17-18 meter är en ganska bra radie, nu är det så att radien är en ganska irrelevant sak, visst det underlättar att veta om det är en kvickare eller långsammare skida, men en annan del som utvecklats mycket det senaste åren är olika rocker profiler, och med dem så blir skidans kvickhet annorlunda än de utan rocker.

Mitt tips är dock att hålla dig runt 17-18 meters radien om du vill ha en roligare skida, det är bra mycket lättare att köra långa svängar med en "kort"svängsskida än vad det är att få en "lång"svängskida att blir kvick.

Sen är det svårt att säga vad du skall göra, det är trots allt du som skall åka på skidorna framöver. Så min klassiska kommentar är att testa. De flesta anläggningar har bra skidor som kommer passa dig bra som du kan testa.

Däremot så kan jag berätta vad jag skall göra till nästa säsong, det är att gå ner från ett par 184cm långa skidor med ca22meters radie till ett par 177cm långa med runt 17meters svängradie.

zerode sa:
Vill du ha tråkiga skidor eller? Tänkte eftersom du skrev att skidorna var kvicka och roliga, men ville ha längre radie ;)
Nej alltså jag testade bara 2 korta åk och tänkte att det kanske blir jobbigt att ligga på och svänga så hela tiden ;)

zerode sa:
Däremot så kan jag berätta vad jag skall göra till nästa säsong, det är att gå ner från ett par 184cm långa skidor med ca22meters radie till ett par 177cm långa med runt 17meters svängradie.
Blir nog samma för mig, ska försöka att testa något annat också innan nästa säsong.

MickeG76 sa:
Jag var lite ovan vid kvickheten i skidan, men det var roligt. Tror mina nuvarande har betydligt större svängradie. Såg att Völkl RTM 84 hade runt 17m, är det normallångt för den här kategorin av skidor? Om jag vill ha lite längre ska jag kolla på annan skida eller välja en längre skida av samma modell? Ursäkta dumma frågor...
Vill du ha en något lugnare och stabilare skida är RTM 86 en självklar kandidat. Men båda dessa skidor har rejält med rocker både fram och bak (för att vara pistskidor) och trivs bäst på kant. Fungerar mycket bättre "flata" än de gamla helrockade RTM 84, men är man van med en traditionell pistskida med markant spann kan de såklart känna oroliga, men när de kantas ... då händer det saker! Kan till stor del vara en teknikfråga om du är inkörd på dina gamla (tröga) lagg.

Jag har ett par RTM 86 i 182 cm, se min recension. :-)

/MM

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp