Vad har jag för bindningar?

• Trådstartare Trådstartare Antonjb123
  • Start datum Start datum
A

Antonjb123

Guest
Hej,
Funderade på att köpa ett par nya bindningar modell marker jester schitzo då jag vill kunna pendla mellan mittmonterat och några centimeter bakåt. Kollade upp mina bindningar på ett par skidor jag köpte förra året och undrar helt enkelt vad det är för modell. Det står marker griffon men de jag kollar upp ser inte ut som de här då man kan förflytta den främre delen också eller det kanske man kan på alla?
Här är bilder..

Ser ut som Marker Griffon Demo, brukar sitta på demolagg och ibland på hyrskidor.

Senast ändrad:
Det är Marker Griffon demo sitter nästan alltid på hyrskidor. Vet att de sitter på kråkorna på Kaisersskidbod iaf.

Antonjb123 sa:
GOS sa:
Ser ut som Marker Jester Demo, brukar sitta på demolagg och ibland på hyrskidor.
Okej, tack för snabbt svar. Hur är då dessa bindningar? Bör man byta?
jag tvivlar på att du behöver en jester med tanke på hur du formulerar dig, för mig låter det som du ska göra det bara för att vara COOL i backen! isåfall kan du köpa en Griffon schitzo, samma funktion då du kan flytta den framåt och bakåt.
Vad väger du? vad kör du på för DIN idag på dina Griffon? har du haft några övriga problem med dina bindningar, tjuvsläpp osv?

Senast ändrad:
Antonjb123 sa:
GOS sa:
Ser ut som Marker Jester Demo, brukar sitta på demolagg och ibland på hyrskidor.
Bra för att vara hyrbindning, men Scihtzo är ju helt klart bättre. Skillnaden (som jag har fattat det) är att med Schitzo flyttar du hela bindningen samtidigt, vilket gör att det blir exakt samma längd som innan. Med en demobindning flyttar du ju tådelen och häldelen var för sig och måste därför ställa in efter pjäxorna varje gång. Kan dock ha helt om allt detta.

A-Pow sa:
Antonjb123 sa:
GOS sa:
jag tvivlar på att du behöver en jester med tanke på hur du formulerar dig, för mig låter det som du ska göra det bara för att vara COOL i backen! isåfall kan du köpa en Griffon schitzo, samma funktion då du kan flytta den framåt och bakåt.
Vad väger du? vad kör du på för DIN idag på dina Griffon? har du haft några övriga problem med dina bindningar, tjuvsläpp osv?
Inte upplevt några problem med dem men dock bara kört en säsong då jag bytt från snowboard. Väger 80 kilo men finns det något annat argument för griffon schitzo då jester schitzo ska vara bättre, förutom priset.

Antonjb123 sa:
A-Pow sa:
Antonjb123 sa:
Inte upplevt några problem med dem men dock bara kört en säsong då jag bytt från snowboard. Väger 80 kilo men finns det något annat argument för griffon schitzo då jester schitzo ska vara bättre, förutom priset.
Skaderisken ökar markant om man har en bindning satt på för hög DIN.

en bindning fungerar som best då den ligger i mitten på DIN registret. då kan man se att Griffon har en din mellan 4-13 och Jester mellan 6-16. om man då ska ha sin bindning ställd på 8 så är det totalt onödigt och ibland skadligt att ha en bindning som börjar på 6 då den inte är så precisa i de höga och låga registrera.

vet du med dig att du brukar ha dina bindningar ställda på 10 eller mer så skulle iaf jag köra på jestern, annars Griffon

Detta är Hyr framdel men inte den bakdelen(ser inga siffror i allafall). Så med andra ord så kan du inte reglera "bindningen" om så är fallet.

GOS: Både rätt och fel ;)

Tillbaka
Topp