Vad heter "knäck metallbit så blir det varmt"?

Jo, det är så att jag är på jakt efter en sådan här liten "påse" med vätska och en liten metallbit i. När man bryter/knäpper metallbiten så stelnar vätskan och "påsen" blir varm. Man kan sedan koka den i varmt vatten, och återanvända prylen. Hajjar ni vad jag försöker beskriva?

Okej, då till mina frågor: först och främst, vad heter en sådan sak? Har lite svårt att söka efter ställen att köpa en sådan på när jag inte vet vad den heter. Ännu bättre vore om ni visste något inköpsställe?

Vet att man kan köpa på Naturkompaniet, men det är med tryck på, och det vill jag inte ha. Vill allra helst ha en hjärtformad sådan sak - jag vet att sådanna finns, men problemet är att jag inte VAR dom finns...Vet ni?

Tack på förhand!

/dp.

för att bli varm! om man fryser om händer exempelvis...bra grejj att ha med sig i backen!

kom igen nu folk, nån måst ju veta!

Tja, min morsa har sådana kuddar och jag tror de kallas typ pärlo kuddar elr nått :P vart det finns hjärtformade har jag ingen aning om. man användet dem till att t.ex. tina upp frysna fötter mm

ok, kunde väl inte jag veta. om du hade sett sådana "påsar" på naturkompaniet så kan du väl fråga dom vad det kallas?

tror dom fanns i sportbutiken i järpen förut, eller så var det på Lundhags kommer inte ihåg

jag har en röd hjärtformad som det står " jag älskar dej" på!

man fick röda hjärtformade gratis på stockholm bigair, vet inte om man kan köpa dem

Jag brukar ha min (hjärtformiga) i fickan av jackan ibland när det blir kallt - bara o trycka - enkelt!

Finns sånna vanliga och hjärtformade, ja.
Var man köper dem har jag ingen aning om, men har en själv och har sett sånna på nätet för typ
nån månad sen för 10kr/st.
För er som inte riktigt fattade det tekniska med dem så är det alltså en sluten plastförpackning
fylld med koksaltlösning och ättika som vid att man trycker en knapp så den går från konvex till
konkav gör att denna lösning övergår från fast till flytande form och i samma veva ger en stark
värmeutveckling...
Vad jag vet kallas de värmekuddar eller värmepåsar.
Säg till om du hittar sånna på nätet, vill också ha!

EDIT:
Såg de på siba nu, riktigt dyrt och håller bara värmen i 20min enl dem, min håller en timme! (har
testat). Siba=sämst!

Senast ändrad:
jag vet vad du menar, min mamma har såna men vet inte vad de heter eller nåt...

blizzy sa:
Var man köper dem har jag ingen aning om, men har en själv och har sett sånna på nätet för typ
För er som inte riktigt fattade det tekniska med dem så är det alltså en sluten plastförpackning
fylld med koksaltlösning och ättika som vid att man trycker en knapp så den går från konvex till
konkav gör att denna lösning övergår från fast till flytande form och i samma veva ger en stark
värmeutveckling...

EDIT:
Såg de på siba nu, riktigt dyrt och håller bara värmen i 20min enl dem, min håller en timme! (har
testat). Siba=sämst!
Fungerar typ så, koksaltlösningen med ättika är i flytande form och är en s.k. övermättad lösning, och när den lilla energin som bildas när du bryter metallbrickan tillkommer får lösningen en chans att bilda kristaller, och när en kristall finns, kan nästa bygga på osv.(alltså från vätskeform till fast)
Processen går fort, typ ett par sekunder så är den ca 50 grader i en timma.
Företaget som gör naturkompaniets kuddar heter Inkro lr något likande(kan återkomma imårrn), tyvär har jag glömt bort vad de heter och hittar de för tillfället inte på nätet.... Om du hittar hemsidan kan du ju alltid ringa och fråga vilket företag som säljer hjärformade...

jag fick en sån till när jag hyrde skräckfilm :P

blizzy sa:
värmeutveckling...

EDIT:
testat). Siba=sämst!
beställde från: http://www.t4u.se/product_info.php?products_id=173&osCsid=5981626fc0c671dbf2fbf475adf99d42 nån thé- sida, men wtf :D

Dr_Snow sa:
Jag anar en perfekt gåva till en frusen kvinna i nöd...
hehe ja visst är det ;)

jag har nått liknande men MYCKET bättre kallas hot pad, köpte dom ( fick med två) på intersport i uddevalla men det va för ca ett årsedan (funkar fortfarande as bra) goolga namnet så kanske du kan få återförsäljare.
obs inte hjärtformade haha!!!

HOT PAD heter det

Senast ändrad:
min mamma har sådanna , jag får låna dom när jag vill =) men dom är diock inte hjärtformade o de skulle vare fint o köpa o ge rill frugan =)

Finns på Naturkompaniet och heter där Handvärmare.. kostar typ 70:- men är riktigt bra

Tillbaka
Topp