Vad innebär Switch?

Vad innebär Switch?
"Switch" sätter man framför tricknamnet om man går in i hoppet baklänges tex. switch 360 dvs. man går in baklänges snurrar ett varv och landar baklänges igen...

Vad innebär Switch?
Switch,Cab och fakie är samma sak... det betyder att man åker baklänges. tex. när man gör en 540 så landar man switch...

Vad innebär Switch?
en cab fick jag som svar på en fråga tidigare att det var en bil utan tak.. ?

Vad innebär Switch?
Typsikt alla skidnördar att härma efter alla snowboard-termer... visserligen är dom tagna från skateboard scenen, men då har dom faktiskt betydelse och inte som på skidor att som bara är rippade rätt av bara för att det låter coolt!

Vad innebär Switch?
Jag måste svara på detta eftersom det har skrivits så mycket dumheter.

När det gäller snowboardåkning så är det solklart. Switch är när någon som åker regular gör ett trick som om han åkte goofy, och vice versa. Dvs man tar grab på samma ställe med samma hand snurrar åt samma håll mm.

Fakie däremot är när börjar tricket baklänges.

Exempel:

Du åker regular.

Fakie backside tre-sexti indy grab:
Du åker upp mot hoppet med höger fot fram, snurrar åt medsols och grabar tåkanten mellan bindningarna med höger hand.

Switch backside tre-sexti:
Du åker upp mot hoppet med höger fot fram, snurrar motsols och grabar tåkanten mellan bindningarna med vänster hand.

Det kan ju kännas rätt töntigt med alla dessa termer ibland men när de används rätt så har de faktiskt en funktion i och med att man kan förstå vad andra egentligen menar för trick.

När det gäler skidor så kan det ju inte finnas någon skillnad mellan fakie och switch om det inte finns de som ständigt åker runt baklänges. Det vore ju iofs riktigt new school.

Så är det.

Vad innebär Switch?
Till Johan valis---
"Typsikt alla skidnördar att härma efter alla snowboard-termer... visserligen är dom tagna från skateboard scenen, men då har dom faktiskt betydelse och inte som på skidor att som bara är rippade rätt av bara för att det låter coolt!"

Ok... fakie/switch kommer förvisso från skate...men att dissa skidåkningens baklängesåkande är både skrattretande och lönlöst!
När man åker fakie/switch på skidor är det verkligen baklänges man åker och inte som ni (jag förmodar att du åker bräda...).
Snowboardaren vänder bara andra sidan neråt, jag vet att det blir svårare, jag har prövat, men skulle man jämföra snowboardens baklängesåkande (andrasidanåkande) med skidåkningens (verkliga) skidåkande så åker snowboard på SMÖRJ! Både i svårighetsgrad och skönhet...

Men för att svara på frågan som startade allt detta, så är fakie/ switch synonymt med att åka baklänges... vara sig det gäller landning eller "take-off"

out

Vad innebär Switch?
till dany2
jag anser att det är svårare att åka fakie på bräda än på skidor.
jag åker bräda men prövade skidor några åk för en vecka sen.
det var inga som helst problem att göra en 180 eller åka fakie.
när jag började åka bräda så tog det lång tid innan jag bemästrade detta.
om inte skatarna och sedan brädåkarna hade börjat åka fakie hade du inte kommit på tanken att åka baklänges på dina lagg.
klanka inte ner på dem som uppfinner det du härmar.
det heter fakie inte switch!!!!

Vad innebär Switch?
jag är övertygad om att jag hade prövat på att åka baklänges även fast det inte funnits skatare att "härma"...
det handlar om progression... utveckling...
bara en fråga, för jag vet faktist inte, men hur och varför började skatarna att börja åka fakie... troligtvis för att testa... dom utvecklade sporten.
utvecklingen går inte att hindra... men det är klart, det finns alltid nåra arslen som tror att dom var först och har ensamrätt och att alla andra därför härmar dom...

att det tog si och så lång tid för dig att lära dig åka baklänges på bräda kan knappast representera svårighetsgraden på det hela... tvärtom så torde det vara ganska individuellt hur lätt eller svårt man har för att lära sig.

och du, är det du som bestämmer vad saker och ting heter, jag bara undrar för du verkar tro det...

Vad innebär Switch?
du åker baklänges = du åker switch
du landar baklänges= du landar switch(fakie, cab även kallat)

Vad innebär Switch?
vaför finns d typ 20 likadana svar för?
e d för att folk vill visa att dom kan nåt om skidåkning??
d ska man väl visa i backen, inte i ett forum...

Vad innebär Switch?
"Av TYSONE Datum 2002-04-07 16:07:08
Switch,Cab och fakie är samma sak... det betyder att man åker baklänges. tex. när man gör en 540 så landar man switch..."

Tyvärr Tysone, du har helt fel, det är absolut inte samma sak och efter 540 så landar du fakie.
Ett klargörande:
En CAB är en fakie 360, alltså inte en switch 360. Half-cab = fakie 180.

Det är från början naturligtvis ett skateboardtrick som döptes efter Steve Caballero, därav namnet.

Switch eller switchstance är när man utför trick som om man vore goofy när man är regular och vice versa. SWITCH STANCE=Byta Stance, förstår ni? Därför har man lite svårt att förstå hur skidåkare kan kalla något switch. Om ni vill låna uttryck från brädvärlden (vilket ni naturligtvis är välkomna att göra) så kan ni väl använda rätt uttryck dvs. fakie=att åka baklänges.

Vad innebär Switch?
...suck!
Alldeles för mycket "jagärbästjagkanalltduharfel-stil"
men bara för att vara jävlig... kan man inte införa goofy-åkning på skidor oxå? eller finns det? :)

Vad innebär Switch?
heja Ebony_patrik! :DDDDD
och dessutom, om man "switchar-stance" på skidor betyder inte det att man byter från framlänges till baklänges? burned!

Vad innebär Switch?
Jag skulle bara vilja fråga JoHanSolo om det där verkligen va rät ! lätt skumt på det viset du skrev det på.!

Vad innebär Switch?
Andreas:
Det är ju tusan så mycket lättare att åka fakie/switch när man bara behöver vrida på huvudet en kvarts varv inom snowboarden istället för som på skidor ett halvt varv. Om du tycker det är svårare på snowboard är du helt enkelt inte fullärd än.

Johansolo:
Tricken kallas för vad de är, namnen innehåller information som går förlorad när de överförs på skidor verkar det som du menar. Stalefish hajar man ju precis hur det ser ut på bräda när man hör namnet... liksom cab... eller för den delen mc twist...

För övrigt är switch en förkortning på det gamla skejtaruttrycket switchstance vilket alltså inte betyder att du åker baklänges utan att du har hoppat runt ett halvt varv på brädan men fortfarande har nosen framåt (på den tiden var det stor skillnad mellan nos och tail på en skateboard). Därför är switch (alltså switchstance) precis lika omöjligt på en snowboard som på skidor, om du inte skruvar lös bindningarna och byter till den motsatta stancen.

Så har vi rett ut det. Gammal är äldst! och visast

Vad innebär Switch?
MattiasN är det inte möjligt att köra switch på ett par Head Mad_Trix System? Det går ju att vände på deras bindningar =)

Vad innebär Switch?
Mitt tal om att det var omöjligt att köra switch(stance) vill jag minnas var villkorat med att du kunde byta håll på bindningarna. Så jo lilla vän, det är fullt möjligt.

Eftersom vi nu skulle vara petnoga.

Vad innebär Switch?
alltså kortsagt*enkelt sagt ochkså* är en switch när man byter från ett håll till det motsatta, och fakie är när man åker baklänges typ från början, man byter till motsatta hållet innan kickern dvs Switch. och om man kör baklänges från början av ansatsen är det fakie.

hörs
/joel

Vad innebär Switch?
Fyfan detta måste vara den skummaste inlägget hittils!
vafan, ofta man bryr sig om nån säger switch (vilket jag föredrar). man fattar väl vad man menar!
-äh jag ska göra en switch 540...
-nähä! för det heter fakie 540! pilutta dig, haha!
-keft plz...

Vad innebär Switch?
hm. är det inte så här, om nån säger att man ska kö switch 540 och den andra klagar att de heter fakie 540. OM den grabben som säger att han ska kö en switch 540 så menas det nog klart att han ska "byta" en bit innan kickern som ja nämnde tidigare. Men om han säger att han ska kö fakie 540 (brukar man säga det...hm) så menar han att han kör fakie från början ända till kommer i air å gör tricket vilket sedan han landar framåt.
men jag tror att man säger att man kör fakie och sedan en 540..eller? rätta mig om ni inte tycker det stämmer.

men sluta whinea nu och dra ut i backarna och lägg lite feta trix och feta air...hehe:D

hörs...
Joel

Vad innebär Switch?
Ville bara tillägga att det är ruskigt svårt att åka baklänges med en snowboard, det är i stort sett omöjligt...
Och det är inte heller lättare att åka fakie på skidor än på snowboard...

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp