Vad kör du med för pjäxor?

Hur ofta byter du pjäxor?

• Efter 1 säsong

Röster: 2 3.1%
  • Efter 2 säsonger

Röster: 3 4.7%
  • Efter 3 säsonger

Röster: 2 3.1%
  • Efter 4+ säsonger

Röster: 57 89.1%

• Antal röster
    64

Rossirossi

Medlem
Hej allihopa!

Inser nu att detta blir en liten ripoff på ”Vad gjorde du med din utrustning idag?” fast i detta fall specifikt pjäxor.

Jag är väldigt nyfiken på vad ni kör för pjäxa/pjäxor och om ni har genomfört nå pjäxfix, antingen själv eller hos en bootfitter, exempelvis en extra sula under innerskon, applicerat nå typ av skumgummi på tungan, värmt innerskon, tryckt pjäxan osv.

Detta är något som har kommit att blivit intressant för mig då jag själv upplevt en del problem själv och när jag följde med systern min för att införskaffa nya pjäxor så blev jag än mer nyfiken då hon själv beskrev det som en jäkla djungel vilket jag bara kan hålla med om. Dessutom dom små fixen som somliga bootfitters är kapabla till ett fixa för att förgylla folks dagar på skidorna än mer.

En sista fundering är hur många skiddagar snittar ni på ett par pjäxor innan ni byter ut dom? Kanske byter ni ut innerskon före skalet eller tvärtom? Min svarspoll blir defus lite som ”hur långt är ett snöre?”, men ni får gärna svara skriftligt och i poll.

Mvh

Inför 2020 blev det äntligen nya pjäxor efter att mina Salomon freeride överlevt och ståt tillbaka för 2 par telemarkspjäxor, så efter trampat runt hos lokala skidbutiken så tyckte mina lågvristade fötter att Tecnica Cochise 120 passa bra med sina 99 i läst, självklart sket det sig då jag har mortons, så ifjol så fick Kaiser i Sälen trycka ut dom framtill och nu är dom som en dröm!

Har Sidas sulor med pelotbula.
Lite kul pyssel förra veckan, har åkt med Sidas sulor i mina telispjäxor i flera år och haft ont ibland, hade 2 telisdagar vecka 6 och notera då att det endast var ena foten, har då tydligen tidigare värmt upp ena sulan på prov, och tryckt upp en lite bula.

Bestämde mig för att fixa dom lite bättre inför denna vecka, såga ut 2 träklossar, som jag sedan slipa ner mot bandslipen till 2 pelotter.
Värmde upp ena sulan la den på golvet med nya pelottklossen under, ställde mig på den ett tag.
KATASTROF för varm sula fastna så klart i träklossen, blev faktiskt hål rakt igenom, och lite mindre matrial i sulan, men lyckades rädda den bra nog.

Lärdom, hetta upp sakta med tex hårtork, får inte bli glansigt, lägg tjock plast imellan, tog plasten av en fyllnadspasta!

Så nöjd denna vecka, 2 telisdagar, 3 slalomdagar och över 40' fhm i platta Sälen och fötterna mår som inget hänt😊

Kör Nordica Strider. Sjukt nöjd med pjäxan idag men det har varit en resa hit. Har värmt skon och tryckt skalet. Har även tagit bort en del material på ena linern vid fotvalvet och beställt sidas 4 mm hälkilar. Tror att mitt största misstag var att jag började greja med pjäxan och köpte först formgjutna sulor ett år senare. Då blev det lite mer fix för att få till allting igen. Nästa pjäxa kör jag allt på samma gång.
Nu sitter de som sagt som gjutna men vänster pjäxa har en tendens till att packa ihop på långa varma dagar. Tror att det blir nya liners om det blir något.
Har ungefär 100-120 åkdagar i pjäxorna nu.

Pjäxor för brukskniv köptes 2010 på Intersport för ca 1500. Obligatoriskt att åka slalom på utbildningen så jag valde att köpa basis paket då jag annars åkte bräda. Nu har jag gått några steg på skidlärarutbildningen och dom funkar fortfarande. Inga modifieringar alls.
Topptur. Scarpa maestral rs, anpassad på alla sätt som alpint i Stockholm behövde för att den skulle sitta perfekt. Köptes för ca 5 år sedan och funkar otroligt bra.
Inga planer på att byta någon av dom.

Kör Nordica Strider. Sjukt nöjd med pjäxan idag men det har varit en resa hit. Har värmt skon och tryckt skalet. Har även tagit bort en del material på ena linern vid fotvalvet och beställt sidas 4 mm hälkilar. Tror att mitt största misstag var att jag började greja med pjäxan och köpte först formgjutna sulor ett år senare. Då blev det lite mer fix för att få till allting igen. Nästa pjäxa kör jag allt på samma gång.
Nu sitter de som sagt som gjutna men vänster pjäxa har en tendens till att packa ihop på långa varma dagar. Tror att det blir nya liners om det blir något.
Har ungefär 100-120 åkdagar i pjäxorna nu.
Att innerskorna packar ihop varma dagar är intressant, tror inte åldern spelar så stor roll, snarare hur innerskon är gjord.
Så fråga är, någon som har innerskor som inte packar ihop?

Mina Tecnica Cochise gör det, men inte så mycket, nu efter 2 grillade burgare ska jag byta strumpor när väskan var med idag.
Är det lunch i stugan så är torkskåpet en bra vän. Eller så skiftar man mellan telis och utför😆
Ska nu ut och fortsätta test av Enforcer 94

Salomon Xpro 130, nya säsongen 18/19, kört med och jobbat under första säsongen. Värmt innerskor med olika anpassningar för knölar, tryckt främre del av foten, samt även slipat ur för knölar i plasten, formgjuten sula. Tagit 6-7 gånger och 1 säsong få dem bra men nu är de en fröjd att åka i.

Synd då att jag fick över till Telemark och fick börja om resan med nya Scarpa TX comp. De löste sig det mesta dock med formgjuten sula, och 2 värmningar av innersko med olika paddings.

Salomon Xpro 130, nya säsongen 18/19, kört med och jobbat under första säsongen. Värmt innerskor med olika anpassningar för knölar, tryckt främre del av foten, samt även slipat ur för knölar i plasten, formgjuten sula. Tagit 6-7 gånger och 1 säsong få dem bra men nu är de en fröjd att åka i.

Synd då att jag fick över till Telemark och fick börja om resan med nya Scarpa TX comp. De löste sig det mesta dock med formgjuten sula, och 2 värmningar av innersko med olika paddings.
TX Comp är guds gåva till telisfötter🙏

Salomon Xpro 130, börjar bli till åren, men fick nya innerskor ifjol, från ett par S/pro. Blev ett stort lyft, då de gamla var rätt så slitna / ihoppackade. Pjäxorna är väl i kortaste laget för mina fötter, så de är tryckta i tådelen. I övrigt har de idag fått "mustascher" monterade över hälarna för att bättra på hälgreppet lite till, provkörning imorgon..
Sidas sulor och Booster-strap. Sitter bra i övrigt, men ser väl lite slitna ut.

Senast ändrad:
Tecnica Cochise 130
Atomic Backland Carbon
Crispi CXP
Fischer BCX6
Salomon S-lab Skate pro
Salomon Rc carbon

Allt ifrån ubermoddat till bara bättre sulor.
Många pjäxor blir det!
Frågor på det?

Hej! Här kommer min lista senaste åren iaf :D

Scarpa Maestrale RS 19/20 sulor
Ross hero 100 sulor
Ross hero 130 innersko+sulor

Tecnica Cochise 130
Atomic Backland Carbon
Crispi CXP
Fischer BCX6
Salomon S-lab Skate pro
Salomon Rc carbon

Allt ifrån ubermoddat till bara bättre sulor.
Många pjäxor blir det!
Frågor på det?

Japp! Har ett par Zero G (innan tour) som ska vara lika i skalet som Cochise och har nu köpt ett par Backland Carbon som jag inte hunnit åka med än. De känns bra inomhus, men kan ju ändra sig i backen.
Har du gjort något med de två paren och passar de lika bra? Mina Zero G är orörda förutom sulan, men skulle behöva bättre hälgrepp. Tycker det försämrats. Backland får jag knappt av mig däremot pga hälgreppet så de blir nog bra att gå i 😁

Haha, det är dom som körs för närvarande.
Telisarna har fått stå tillbaka för annan åkning så det blir inte så ofta nu.
Men dom andra åks frekvent.
Det är kul att variera åkningen, då jag normalt står på skidor 6-7 dar i veckan.

Japp! Har ett par Zero G (innan tour) som ska vara lika i skalet som Cochise och har nu köpt ett par Backland Carbon som jag inte hunnit åka med än. De känns bra inomhus, men kan ju ändra sig i backen.
Har du gjort något med de två paren och passar de lika bra? Mina Zero G är orörda förutom sulan, men skulle behöva bättre hälgrepp. Tycker det försämrats. Backland får jag knappt av mig däremot pga hälgreppet så de blir nog bra att gå i 😁
I alla sitter det olika typer av formade sulor.
Tecnica och Atomic har dubbla innerskor med och utan värmesulor.
Förstärkta hälgrepp och ugnsvärmda med paddade fötter där det behövs.
Jag gillar verkligen mina Backland, så sköna och lätta att gå i, men klarar ändå att driva hyfsat breda skidor.
Jag har förra modellen där man kan ta bort tungan om man ska gå långt, då är det tofflor med ett seriöst (70 grader) utslag.

Efter att ha kört Backland i fem dagar var dags för byte av vapen.
Firades med en renkorv hos Per i Stendalen😋
8A59B0E7-A3D4-4CB0-AF87-6094428C3A5C.jpeg

Kör Roxa r3 130 ti. Skönaste pjäxorna jag någonsin haft! Riktigt styva och bra dämpning för vikten. Endast värmd innersko. Har även ett par slitna Nordica nrgy h3 till pistskidorna som ej tar GW. Blir förhoppningar att byta dessa mot ett par head wcr 140 nästa säsong då de satt riktigt skönt vid testning.

Kom och tänka på en kul grej, har en kompis som plugga i Hålland utanför Åre, han börja även sin skidlärarutbildning där uppe, gissar att han köpte sina pjäxor i den vevan i slutet av 90-talet, låter märke och modell vara osagt, men för 3-år sedan var vi med ungarna i Kungsberget, han kom då med hyrpjäxa, dagen innan så släppte hela bottensulan mitt i backen, som ett snyggt snitt😄 höll på dö när han berätta. Sägas ska att dom var mer än välanvända, innerskon bestod av 50% silvertejp.

Någon som hört talas om något liknande?

Jag kör med Atomic Hawk Ultra XTD (från året de kom..) som är fixade till 1000. Jag har riktigt breda fötter och halgusvalgus? knölar (förstört mina fötter i pjäxor genom åren..) så det behövs mycket läsning för att de ska sitta bra. Det brukar ta ca. 1år med modifikationer innan pjäxorna blir optimala för mig. Nu är dessa så bra att jag knäpper på morgonen och sedan rör jag inte pjäxorna innan jag tar av mig dessa.
Kör oftast med en Mimicliner (från mina Hawk Ultra 130s) som jag bara värmt.
Gjutna sulor som jag är rädd om som faan. Dessa sulor är helt platta i botten, dvs. fylld under hålfoten och "kant" runt bakkappan så de ska ligga helt platt i kängan.
Har dessutom satt på en Boosterstap.
Om jag åker pistskidor så kör jag i mina Hawk Ultra 130s. Lika moddade de. Tyvärr slängde jag mina Atomic Racepjäxor härom året. Tyvärr, då jag tycker mina 130s är rätt svampiga.

Jag kör med Atomic Hawk Ultra XTD (från året de kom..) som är fixade till 1000. Jag har riktigt breda fötter...
Atomic Hawx Ultra och riktigt breda fötter??? Är det över huvud taget kompatibelt? Den modellen är nog den smalaste pjäxan jag någonsin provat. Inte för att jag provat alla pjäxor som finns på marknaden, men den är tight och en utmaning bara att komma ner i.

Jag åker i ett par Head R2 RD (de heter WRC 2 numer). De frästes först av bootfitter så att jag kunde stå i dem överhuvudtaget, (de är 93mm breda ur lådan). Sen började jag slipa själv med en Dremel och lamelltrissa på dem tills jag blev nöjd. Innerskorna i dessa pjäxor är bara ett par skintofflor och formar sig efter foten och pjäxskalet, därför är det viktigt att skalen blir frästa ganska rätt. Har formgjutna sulor från Sidas också.
Pjäxorna fungerar alldeles utmärkt för mig, dock håller jag på att ta fram en mjukare iläggssula som ligger mellan skalet och innerskon, för offpist- samt stökigare åkning.

Senast ändrad:
Atomic Hawx Ultra och riktigt breda fötter??? Är det över huvud taget kompatibelt? Den modellen är nog den smalaste pjäxan jag någonsin provat. Inte för att jag provat alla pjäxor som finns på marknaden, men den är tight och en utmaning bara att komma ner i.
Åhh jo, det går att trycka pjäxor rätt mycket.
Tom. så mycket att de passar på mina fötter.
Det är Mange Wörnet på Garaget som fixat mina pjäxor och han kan trolla med pjäxor.
Hade jag köpt pjäxor idag hade jag valt den lite bredare Hawk Prime 130 XTD.

Körde Lange i många år med mer eller mindre ont i knölarna efter varje skidsemester som översteg två dagar, gjorde dock inget annat än sulor och värmda innerlinern i dessa pjäxor. I år så kom jag över ett par i princip oanvända K2 spyne och dom sitter som en dröm på mina fötter jämfört med langepjäxorna, och det helt utan modifikationer.

Är riktigt nöjd med mina nuvarande K2 Mindbender 130 som jag haft i 3 år.
Använt pjäxans justering av skaftvinkel. Gillar verkligen inte när det är för upprätt
Tryckt skalet vid fotknölarna
Bytt innersko till en Intuition tour wrap
Gjuten sula
Booster strap

Mina Atomic Hawx Ultra 110 passade finemang direkt ur lådan. Har inte ens värmt dem än (men det ska jag). Inser att jag är lyckligt lottad.
Ja, de är smala, men det är min fot också. Fast de är oerhört mycket lättare att ta på sig jämf med mina gamla Salomon Falcon CS Pro (som också var smala). Särskilt de dagar man misslyckats med att hålla pjäxorna varma fram till påklädning. Nya skalmaterial blir inte lika stenhårda vid kallt väder.

I annan annan tråd påstods att "200 skiddagar" kan vara en tumregel för hur länge man kan förvänta sig att ett par pjäxor håller. Jag får tyvärr inte ihop till så mycket ens på 10 år, så jag har köpt nya när jag inte "kunde hålla mig" längre dvs med 7-8 års intervall.

Mina Atomic Hawx Ultra 110 passade finemang direkt ur lådan. Har inte ens värmt dem än (men det ska jag). Inser att jag är lyckligt lottad.
Ja, de är smala, men det är min fot också. Fast de är oerhört mycket lättare att ta på sig jämf med mina gamla Salomon Falcon CS Pro (som också var smala). Särskilt de dagar man misslyckats med att hålla pjäxorna varma fram till påklädning. Nya skalmaterial blir inte lika stenhårda vid kallt väder.

I annan annan tråd påstods att "200 skiddagar" kan vara en tumregel för hur länge man kan förvänta sig att ett par pjäxor håller. Jag får tyvärr inte ihop till så mycket ens på 10 år, så jag har köpt nya när jag inte "kunde hålla mig" längre dvs med 7-8 års intervall.
Jag har hört 150 för innersko och 250-300 dagar för skalet. Personligen skulle jag tro att det första som pajar på mina pjäxor är mekanismen för gåläget eller liknande. Då är det väl dags att byta antar jag. Inget man ser fram emot direkt.

I annan annan tråd påstods att "200 skiddagar" kan vara en tumregel för hur länge man kan förvänta sig att ett par pjäxor håller.
Kanske för länge sen, men de nya materialen håller mycket längre. Jag vill minnas att jag räknade ihop typ 400 skiddagar med mina Vulcans, och de bytte jag för att pin-fäst-hålen börjat bli så pass slitna att jag kunde känna tydligt att pjäxorna rörde sig mellan olika lägen när jag åkte (med tillhörande ljud av olika spännande karaktär). Innerskon däremot, där tror jag 200 skiddagar är i överkant, men det är ju sjukt tacksamt att bara byta liner istället för hela dojjan!

Kanske för länge sen, men de nya materialen håller mycket längre. Jag vill minnas att jag räknade ihop typ 400 skiddagar med mina Vulcans, och de bytte jag för att pin-fäst-hålen börjat bli så pass slitna att jag kunde känna tydligt att pjäxorna rörde sig mellan olika lägen när jag åkte (med tillhörande ljud av olika spännande karaktär). Innerskon däremot, där tror jag 200 skiddagar är i överkant, men det är ju sjukt tacksamt att bara byta liner istället för hela dojjan!
Håller med.

Dagens skal räcker länge, däremot får man byta liner allt eftersom de slits (eller börjar lukta kittost).
//R

Technica Mach 1 Concept MV köpta på Juls i Trysil för några veckor sedan. Köpte enbart tills hans iläggsula förövrigt inga mods.
Han ville gärna inte värma dom utan tyckte det var bättre för innerskon om man körde in dom istället. Fick lite domningar i fötterna första 2-3 dagarna men nu efter 6 skiddagar sitter dom allt bättre och bättre.
Vet inte om jag blev lurad för att han var i tidsnöd eller om det är sant att det är bättre om man kan låta bli att värma så ska man göra det.
Var främst på utsidan strax under lilltån där foten är som bredast det klämde lite, inget jag kände i affären. Men som sagt, nu har domningarna försvunnit och dom blir bara skönare och skönare.
Enl honom påstod han att dom bara värmde ca 10-20 par av 200 par sålda pjäxor. Kan det vara rimligt?

Vet inte om jag blev lurad för att han var i tidsnöd eller om det är sant att det är bättre om man kan låta bli att värma så ska man göra det.
Fick samma råd på Åre Skidsport när jag köpte mina Atomic Waymaker 130. Trångt och lite ont första dagarna men har sedan dess suttit som en smäck i 100+ dagar. Kan väl vara viss skillnad på att innerskon formas när man står i butiken eller att det sker under åkning.

Gjorde sulor, fick tryckt ut lite extra plats för höger ankelknöl och stortå samt fräst ut ca 3 mm ur bottenplattan bakom stortån, ett lyft under hälen och slet bort nån plastgrej längst upp på skaftet för att inte vaden skall komma i kläm. Monterade boosterstaps förra säsongen och i år så åkte Carv i vilket gjorde dem tighta igen.

Salomon X Pro 100 köpta på internet ifrån stadium för några år sen 😲 (mina första egna pjäxor efter att ha hyrt utrustning innan).
Hade koll på vilken storlek jag skulle ha och chansade lite. Tog med de till stadium två gånger, ena gången bakades innerskon och andra gången skalet då de tryckte lite vid fotknölarna. Har rätt "normala" fötter lite breda men inget annat strul. Har suttit som ett smäck sedan dess. Lite sugen på turpjäxor och sneglar lite på Salomon Shift då jag är så nöjd med mina nuvarande.

Technica Mach 1 Concept MV köpta på Juls i Trysil för några veckor sedan. Köpte enbart tills hans iläggsula förövrigt inga mods.
Han ville gärna inte värma dom utan tyckte det var bättre för innerskon om man körde in dom istället. Fick lite domningar i fötterna första 2-3 dagarna men nu efter 6 skiddagar sitter dom allt bättre och bättre.
Var främst på utsidan strax under lilltån där foten är som bredast det klämde lite, inget jag kände i affären. Men som sagt, nu har domningarna försvunnit och dom blir bara skönare och skönare.
Enl honom påstod han att dom bara värmde ca 10-20 par av 200 par sålda pjäxor. Kan det vara rimligt?
Skiljer mellan liner och liner.

Fick samma råd på Åre Skidsport när jag köpte mina Atomic Waymaker 130. Trångt och lite ont första dagarna men har sedan dess suttit som en smäck i 100+ dagar. Kan väl vara viss skillnad på att innerskon formas när man står i butiken eller att det sker under åkning.
Han hade någon teori om materialet i innerskon, att om man värmer så "förstör" man materialet lite, det blir aldrig som det var från fabrik igen. Kanske ligger något i det ändå.

Skulle tippa på att dom 10-20 paren som värms verkligen behöver det, i övrigt så har pjäxor generellt en ”brake-in” period, skiljer sig förmodligen från märke och modell.

Nordica Speed Machine 130S (nya modellen)

Sidas inlägg
Breddad läst
Material på tungan utskuret
Hälpåbyggnad
Påbyggnad på tungan
Booster Strap

Har kört med dem 3 veckor i 3 omgångar. Har gjort anpassningar efter de första två och nu sista veckan var de nästan perfekta.

Jag har lagt alldeles för mycket pengar på alpinpjäxor genom åren. Andra typer av skodon brukar sällan ställa till med problem, men i just alpinpjäxor trivs mina fötter inget vidare. Samtidigt har jag en obotlig tro på nya tekniker som ska revolutionera min tillvaro - sprutpjäxor, Fischer Vacuum, Intuition m m.
Ett brett, bananfomat fotblad. Hög hålfot. Enorma, spetsiga ankelknölar. Viss broskpåväxt på ett par ställen. I övrigt är fötterna och vristerna slanka snarare än fylliga. Trots den breda foten, brukar jag ha problem på många modeller med att jag kan dra spännena i botten utan att foten sitter fast och det är jag väldigt kräsen med. Nästan inga pjäxor har tillräckligt utrymme för ankelknölarna.
Jag har ett par Tecnica Cochise 130 som tryckts ut runt fotbladet. Därutöver har de justerats ytterligare hos Henrik Enarsson i Stockholm. Han slipade till skalet och innerskon och paddade upp för att ge mer utrymme för ankelknölarna. Nu sitter de bättre än några pjäxor någonsin gjort förut och jag våndas inför den dagen då de är slut. Icke desto mindre är jag nyfiken på den senaste säsongens modell, med lägre vikt och bättre gåläge. 🙃

Senast ändrad:
Jag har ett par Salomon MTN Lab från första generationen. Först körde jag med dem som de var från butik utan värming, flyttade över formgjutna sulor från förra paret. Efter ett år började jag få problem med "sjätte tån" på ena foten. Blev så illa att jag gick och fick båda pjäxorna tryckta på utsidan fram mot lilltån. Originallinern har väl inget bra ryckte, mina tog slut efter knappt tre säsonger (120-130 skiddagar).
Uppgraderade till ett par Sidas liners för turpjäxor. Fick bra hjälp, extra padding på utsidan av fötterna och en hätta på tårna för att få lite mer plats där vid tillpassningen/bakningen. Hade aldrig kunnat åka med de liners utan att ha värmt dem och hjälpen att få lite extra plats där det behövs. Kanske skillnad mellan originalliners och Sidas/Intuition osv.?
Efter kanske 30-40 dagar i nya liners fick jag problem med en liten knöl jag har uppe på insidan av högerfot. Gick tillbaka och de trycke ut skalet lite på det stället och sen dess sitter pjäxorna bra.
Har pjäxorna sen ganska exakt 5 år ser jag, ca 300 skiddagar. Vad gäller att byta så är det väl det man har mardrömmar om... 😱

Sen är det ju otroligt hur olika pjäxorna känns från gång till gång. Beroende på temperatur givetvis, hur många dagar i rad man åkt, hur långa dagar man åker.

Tillbaka
Topp