vad kostar en säsong i chamonix eller whistler?

som frågan lyder, hur mycket kostar en säsong i chamonix eller whistler? tänker inte svälta mig själv när jag väl är där, vill ha ok boende etc. inte leva på "existensminimum".

undrar även om nån som varit på respektive ställen kan rekommendera någon att kontakta ang. boende.

Senast ändrad:
30-50 papp.

ska du till canada blir ju transporten en rätt stor kostnad. liftkort ligger väl på 7-8tusen, boende 3-5tusen i månaden. vad jag har förstått är det hyran lätt låg i cham jämfört med restan av alperna!

Min säsong i Whistler gick lös på ca 80 i vintras, då var jag där i tre månader och levde verkligen inte billigt. Köpte massa nya prylar osv, men om jag hade snålat så....

flyg 11
resa till och från whistler med buss ca 1.5 har jag för mig
boende 18
liftkort 12
+ mat då, och där kan man ju dra in ganska rejält på kostnaderna

så totalt snackar vi väl kring 45 + - 5 beroende hur mkt du äter för.

jag va tre månader i cham i vintras de gick på ca 25 loppor. då hade vi en stor lägenhet som i delade 4 pers på (ca 50 kvm). vi åt däremot bara de billigatse och drack inte för mycket på krogen. vi åkte bil ner för att få me så mycket packning som möjligt. de gick på ca 2000 per preson ink mat under resan. lifkortet gick på 6500 och boendet har jag inte ricktigt koll på men typ 8000 pre preson. sen köpte jag lite lavinutrustning och sånt. hoppas de här kan hjälpa dig.

haga

Är det någon som har något liknande till st Anton.

Eller kanske nån som har boende som behöver delas med ett par stycken så hör gärna av er till mig.
/Matte

Whistler går inte att jämföra med Alperna.

ÅK TILL WHISTLER!

jag var i val d'isere förra säsongen, det var kul men jag var i Whistler denna säsongen, det var FANTASTISKT fett! det går inte att jämföra.

Visst det blir lite dyrare med flyg osv till usa/kanada men du bor mycket bättre plus att orten och backarna/parkerna/off-pist möjligheterna är 10000000000 ggr bättre, framför allt whistlers parker, shapas varje dag flera gånger om dagen o det finns hur mycket som helst olika element!

I alperna får du betala hur mycket som helst för en sketen etta att dela på 4 pers.
I Whistler får du en nice cosy lya med tv, internet, stabilt kök o grejer för mycket billigare pris, dvs att det blir som att bo i lägenhet hemma i Sverige.

är du 19 år o kan gå på krogen i whistler så åk till whistler istället för alperna, nattlivet är riktigt fett med flera kända band som spelar o ett enormt utbud.

Häng ut i whistler med trevliga människor istället för i chamonix med massa hetsiga fransmän med brieost mellan skinkorna.

om man åker till whistler, när bör man åka dit? jag är jävligt sugen på att dra till whistler. men kommer (tyvärr) bara ha ca 30 000 i slutet av november. hur långt räcker det?

ponera att jag har 50000 istället (vilket är mkt troligt att jag kommer att ha i slutet av decmeber). hur långt räcker det? matfrågan är för mig inte ännu löst, hur mycket går maten loss på per månad?

Du har ju om du inte köper något, fasta kostader på redan 35000kr. Säg flyg+liftkort 16000 och som bäst 16000 för boende i 4 månader. Säg 35 tusen, sedan är det mycket annat som plockar på som du vet.
Mat och fest för 4 månader skulle jag uppskatta till ca: 13000kr om du lever spartanskt och lagar all mat själv. Jag själv räkna rmed 25000kr för 5 månader.

Du ligger på 48000kr, sedan ska du ha busskort i WHistler ca: 1500kr för fyra månader.
Transfer till och från flygplats. Problem med utrustning ( kanske även tvungen till nyköp ) 5000kr.

Skulle säga att det blir svårt, men inte omöjligt att komma undan med ca: 55000kr för fyra månader så länge du inte köper något....Vilket kanske är lite jobbigt att inte göra :P

Hoppas du också får de bra i Whistler så ses vi i vinter, jag ska förresten sno ditt puder och alla andras så ska du ha nåt får du va uppe innan mig vid 05.30 ;D

Emil

Senast ändrad:
Halo halo.. ja o 2 polare ska till whistler i november, har hus för 5 månader som vi fick punga ut med 10 000 cads ( ca 60 000 skr) för..vi har hyrt via www.affordablewhistler.com..dom har en rätt sketen hemsida men känns endå som ett säkert kort..ja tror dom har lägenheter för uthyrning som e lite billigare.

syns utanför backen

jag var nere i chamonix i fyra månader i vintras o då hyrde vi av alplife. adressen då va elinc@alplife.com. vi bodde fem pers på 40kvm och betalade 340euro i mån per pers.

Hela säsongen gick på 36000 typ o då köpte jag lavinutrustning och söp bort en jacka plus pass som jag fick köpa nytt.

Vi åt billigt och festade mycket men sånt kommer man undan rätt billigt med därnere.

hoppas du får en grym säsong!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp