Vad kostar ett par bra pjäxor?

• Trådstartare Trådstartare Design
  • Start datum Start datum
D

Design

Guest
Jag undrar vad ett par bra pjäxor kostar som ska hålla några år och användas högst några gånger per år för medelsvår utförsåkningen. Pjäxor kostar allt mellan 1 500 kr och 5 000 kr, Vad är skillnaden?

/Libban

En pjäxa för 1000 kr brukar inte vara formbar och därmed försvinner för de flesta en del av komforten. jag har inte bäta kollen men jag skulle tippa att en pjäxa för 4000 spänn har de bästa av det bästa sedan är de kanske gjutna på ett annat sätt.

Vad menar du att den ska hålla några år? Växer personen som skall ha dem, så han ändå kommer växa ur dem efter ett par år eller?

Då sitter man ju i ett dilemma så att säga...

Men är man färdigväxt är det absolut mer prisvärt att lägga 5000 på en riktigt bra tillpassad pjäxa hos en bra bootfitter, än 1500 för det billigaste skräp du kan hitta.

Den dyra pjäxan kommer du kunna ha i princip hur länge som helst, så länge du bara åker några gånger per år och använder cat-trax när du travar runt i stan.Medans du förmodligen kommer bli tvungen att kasta den billiga pjäxan efter en halv dags åkning...

Så 5000 för 10 års perfekt pjäxa eller 1500 spänn för en halv dags olidlig smärta... tja, valet är enkelt.

alltså, det här är ju högst personligt. det varierar ju också lite med hur pass avancerad pjäxa man behöver, men generellt vill jag nog påstå att ju mer pengar du investerar, desto mer får du tillbaka på alla tänkbara sätt. jag lägger ner 5000+ på pjäxa men åker väldans mycket skidor också. glöm absolut inte bort att skaffa formgjutna sulor (t.ex. conform'able) och en booster-strap till dina pjäxor, det är livsinvesteringar det!

Som Lee-nus skriver: skaffa en sula.
Jag kan nog inte beskriva i ord hur viktigt det är med en sula, en pjäxa är helt enkelt inte en pjäxa om man inte har en sula. kostar typ 800kr, finns i alla pjäxaffärer värda namnet. Conform'able är ett välkänt och bra märke.
Se även till att hitta en välkänd butik (alpingaraget) med en riktigt duktig bootfitter som trycker ut skalen o anpassar pjäxan till dina fossingar.

Värst vad alla överskattar pjäxornas egenskaper. Rent generellt blir pjäxorna både styvare och hårdare när priset stiger, och enligt min högst subjektiva åsikt så känns det förjävligt att åka i en dyr pjäxa. Själv har jag haft flera uppsättningar pjäxor - både halvdyra och dyra - och de skönaste paren jag haft har kostar runt 3000 spänn. Har tyckt bäst om mina Atomic Beta Ride (http://www.outdoorreview.com/Channels/OutdoorReview/images/products/product_50383.jpg) och mina Salomon Teneighty-pjäxor som jag kör i för tillfället (http://www.shopkirkwood.com/ProductImages/Salomon 1080 foil.jpg). Salomon X-wave 10 (http://www.salomon.ro/cs-photos/products/1353_1372.jpg) - som kostade 4000 spänn för några år sedan - är sannerligen de värsta. Stenhårda, omöjliga att trycka fram när det är kallt och styva åt alla hålla, trots att de är formgjutna och utrustade med conformable-sula. Har Garmonts värstingar också (Endorphin tror jag de heter). De gick på över 6000 spänn, men de sitter förjävligt på fötterna. Kan inte köra med dessa i mer än en timme.

Som sagt, priset säger mer om styv- och hårdheten än om kvaliteten. Om du inte väger långt över 100 pannor, kör stenhård piståkning eller är prylbög så finns det ingen anledning att köpa de dyraste paren.

Senast ändrad:
hultman sa:
Värst vad alla överskattar pjäxornas egenskaper. Rent generellt blir pjäxorna både styvare och hårdare när priset stiger, och enligt min högst subjektiva åsikt så känns det förjävligt att åka i en dyr pjäxa. Själv har jag haft flera uppsättningar pjäxor - både halvdyra och dyra - och de skönaste paren jag haft har kostar runt 3000 spänn. Har tyckt bäst om mina Atomic Beta Ride (http://www.outdoorreview.com/Channels/OutdoorReview/images/products/product_50383.jpg) och mina Salomon Teneighty-pjäxor som jag kör i för tillfället (http://www.shopkirkwood.com/ProductImages/Salomon 1080 foil.jpg). Salomon X-wave 10 (http://www.salomon.ro/cs-photos/products/1353_1372.jpg) - som kostade 4000 spänn för några år sedan - är sannerligen de värsta. Stenhårda, omöjliga att trycka fram när det är kallt och styva åt alla hålla, trots att de är formgjutna och utrustade med conformable-sula. Har Garmonts värstingar också (Endorphin tror jag de heter). De gick på över 6000 spänn, men de sitter förjävligt på fötterna. Kan inte köra med dessa i mer än en timme.

Som sagt, priset säger mer om styv- och hårdheten än om kvaliteten. Om du inte väger långt över 100 pannor, kör stenhård piståkning eller är prylbög så finns det ingen anledning att köpa de dyraste paren.
precis som jag skrev så finns det ingen anledning att köpa vare sig dyrare eller styvare pjäxor än vad man verkligen behöver. man måste ju ställa sig frågorna "var nånstans i skidsystemen åker jag?, "på vilken nivå befinner jag mig?", etc. dessutom måste man se till hur ens fot faktiskt ser ut, dvs, behöver man en smal, mellan eller bred läst? generellt så är ju pjäxorna dyrare ju smalare lästen är och ju hårdare skalet är och, givetvis, ju mer avancerad pjäxan är.

åker man bara någon eller ett par veckor om året och då i huvudsak i sverige och allmountain-åkning finns det såklart ingen anledning att hoppa i ett par stenhårda racepjäxor med 95 mm läst och 140-flex. en medelsvensson drar väl snarare mer lämpligt något i stil med 98 mm läst och 80-flex. av den ursprungliga frågan att döma så håller väl han sig i det senare segmentet och behöver därför inte kasta ut 5000 spänn på ett par pjäxor utan kan, som du säger, mycket väl hitta en pjäxa som passar hans åkning mycket bättre för halva priset.

däremot, som jag skrev tidigare, tycker jag inte att man ska göra något som helst avkall på en formgjuten sula och bara en sån kostar ju en 700 spänn i alla fall, kanske upp emot det dubbla om man gör en helt ny sula hos ortoped. jag rekommenderar dock alla att gå till en riktig skidhandel och gjuta ett par conform'able-sulor. dessa kostar 500 spänn och de flesta butiker tar en liten serviceavgift, så räkna med att landa på ca 700 spänn. det är en av de bästa investeringar man kan göra för sin skidåkning i mina ögon.

Jag, bland få, tillhör den kategorin åkare som enligt dig borde ha stenhårda pjäxor. Har kört länge, kör nästan bara utomlands, väger mycket och åker antingen hårt i pist eller utanför. Trots det väljer jag hellre mjukare pjäxor än självutnämnda toppåkare, och de flesta duktiga åkare jag känner gör samma sak. Det finns helt enkelt ingen anledning att tvinga sig i ett par stenhårda pjäxor, förutom möjligen om du åker portar. Att få dålig blodcirkulation i fötterna, med värk och obehag som följd, är knappast någonting som förgyller skidupplevelsen. Att släppa på spännena så fort man sätter sig i liften är ganska irriterande dessutom.

Conformable är absolut ett alternativ. Har själv formgjutna sulor, och dessa avlastar tyngd från fel punkter i fötterna och skapar stabilitet.

Vad, rent tekniskt, är det som skiljer en pjäxa i prisklassen runt 5000 kronor och en vid 3000? Självklart bör jämförelsen gälla mellan de bästa paren i respektive kategori.

Hultman: håller inte med om att dyrare pjäxa = styvare pjäxa. Man hittar en del mjuka pjukkor i 3-4000-kronors klassen. De dyrare pjäxorna har oftast en bättre innersko än de filthästar man finner i budgetalternativen.
Sen kan man diskutera vad styvhet är: styvhet i fram/bakled som tillverkarna mäter i eller menar vi vridstyvhet?

Som sagt, gå till en duktig bootfitter.

Det som i mina ögon gör det till en dyr historia att köpa pjäxor är att om man tar sin business till en riktigt seriös bootfitter så blir det dyrt helt enkelt. Och det SKA man göra. Det man betalar för är pjäxan såklart, men framförallt servicen.

Det där med hur många millimetrar läst hit och dit har jag ingen koll på, precis som nästan alla andra. Därför betalar man ett proffs för att man skall få den bästa pjäxan som passar ens åkning så man slipper gå in i en butik och plöja ner pengar i en pjäxa som egentligen inte optimal för just dig.

Vet inte riktigt vad jag vill säga här, är jävligt trött..

Äh, nu blir det film

hultman sa:
Jag, bland få, tillhör den kategorin åkare som enligt dig borde ha stenhårda pjäxor. Har kört länge, kör nästan bara utomlands, väger mycket och åker antingen hårt i pist eller utanför. Trots det väljer jag hellre mjukare pjäxor än självutnämnda toppåkare, och de flesta duktiga åkare jag känner gör samma sak. Det finns helt enkelt ingen anledning att tvinga sig i ett par stenhårda pjäxor, förutom möjligen om du åker portar. Att få dålig blodcirkulation i fötterna, med värk och obehag som följd, är knappast någonting som förgyller skidupplevelsen. Att släppa på spännena så fort man sätter sig i liften är ganska irriterande dessutom.

Conformable är absolut ett alternativ. Har själv formgjutna sulor, och dessa avlastar tyngd från fel punkter i fötterna och skapar stabilitet.

Vad, rent tekniskt, är det som skiljer en pjäxa i prisklassen runt 5000 kronor och en vid 3000? Självklart bör jämförelsen gälla mellan de bästa paren i respektive kategori.
det hela bottnar väl ändå i personligt tycke och smak? gillar man inte hårda skor måste man ju inte ha det, jag har inte kategoriserat in någon så att alla duktiga åkare måste köra i hårda pjäxor och vice versa. man får ju helt enkelt gå för vad som fungerar för en själv. för min del går det alldeles utmärkt med ett par pjäxor med 110-flex, jag har aldrig frusit, aldrig fått ont eller dåligt blodflöde, knäpper aldrig upp i liften, och kör dessutom med hårt spända pjäxor, osv, osv. kanske beror det på att våra respektive kroppar är olika, eller att jag helt enkelt gillar hårda skor medans du gillar mjuka?

gör nedanstående väldigt förenklat, orkar inte sitta med detta hela kvällen...

exempel på bra pjäxor i 3000-kronorsklassen:

technica vento-serien (inte jättemjuk, men för vid läst för mig)
dalbello proton (skön passform, men för mjuk för mig)
salomon impact 8 (den sko i det här segmentet som jag gillat bäst, dock fortfarande mjuk)

exempel på bra pjäxor i 5000-kronorsklassen:

technica diablo magma (något vid i lästen men bra styvhet)
technica race pro 110 (en race-sko, men alldeles lagom styvhet för mitt tycke och smak)
dalbello krypton pro (smalare läst, variabelt flex, osv. kanonpjäxa.)
salomon (mitt eget val. perfekt läst, styvhet, passform för MIG)

okej, för att jämföra en pjäxa ur den billigare kategorin (har inte kört så många såna, därav bristen) med de dyrare så kan jag bara konstatera att kontakten med skidan och underlaget är annorlunda. jag får inte ut tekniken på samma sätt i en pjäxa som är för mjuk, men kan hålla med om att det kan vara skönare på foten (framför allt jämfört med race-skorna, d'uh...). håller man sig uteslutande till puder tycker jag inte att man behöver ha för hårda skor heller, men jag kör själv 90% offpist och mina salomonskor funkar utmärkt till detta.

usch, nu får det verkligen räcka. vad mer ska man säga? prova många olika skor med olika läst och olika flex innan du köper!

im out!

Senast ändrad:
Nojlas:
Nämn gärna en dyr pjäxa (~5000 spänn) som inte 99 % av alla skidåkare tycker är för hård.

Lee-nus:
Precis. I slutändan handlar det om preferenser. Jag har haft och testat många pjäxor, och de dyraste är i princip alltid för hårda enligt min högst subjektiva bedömning. Någon skillnad i "kontakten med skidan" har jag heller inte upplevt mellan pjäxorna; det brukar mest bero på hur hårt man spänner dom.

Det jag reagerade på var din text:
"precis som jag skrev så finns det ingen anledning att köpa vare sig dyrare eller styvare pjäxor än vad man verkligen behöver. man måste ju ställa sig frågorna "var nånstans i skidsystemen åker jag?, "på vilken nivå befinner jag mig?", etc."

Visst, man kan tolka det precis hur man vill. Oavsett vilket så irriterar jag mig ständigt över denna prylhets som råder, och när man ser en svensk snubbe med svindyr utrustning så blir man nuförtiden inte särskilt förvånad om han åker som skit.

No hard feelings. Jag tror vi är av ungefär samma åsikt :)

Nu är jag också ute :D

Det Finns en butik som har jobbat med pjäxor i snart 20år.

Dom som jobbar där har mycket erfarenhet vad det gäller bootfitting som det så fint heter på engelska.

Man kan säga att pjäxor är "halvfabrikat",med det menar man att måste kanske "fixa" lite med pjäxorna annan dom passar din fot.

Om du säger hur mycket du vill lägga ut på pjäxor och vad du har för önskemål till dom i butiken, så kommer dom att hjälpa dej att hitta en pjäxa som passar din ekonomi och fot

Att göra en sula som ger stöd i fotvalvet ger även bättre komfort,hälgrepp och känsla.

Butiken heter Alpingaraget..........................................................Lycka till

Hultman: Stroltz ;)
Dalbello med sula
Krypto med sula

Sen håller jag med om att de flesta köper en för styv pjäxa fortfarande men det verkar som att flera och flera går ner i flexet. Och det är en bra början.

Men en pjäxa räknar med ungefär en-en och en halv säsong om du åker hela säsongen. (allt beror på så klart hur du vårdar dina pjäxor så klart)

Med andra ord en som åker en vecka om året kan ha en pjäxa ungefär tio år. men då har förmodligen plasten gett sig för länge sedan.

Och en pjäxa i 1500 kr klassen är det oftast lite sämre plast i.

//H

Hej!

Håller precis på att köpa pjäxor. Såg att Salomon ten eighty nämndes, hittade dem på rea och i min storlek (30,5). Jag åker mest hyfsat hårt i pisten och egentligen är väl det jibb-pjäxor, men fick ändå får mig att de kunde passa och de var hur sköna som helst.

Vad säger ni?

/Martin

Tillbaka
Topp