hultman sa:
Jag, bland få, tillhör den kategorin åkare som enligt dig borde ha stenhårda pjäxor. Har kört länge, kör nästan bara utomlands, väger mycket och åker antingen hårt i pist eller utanför. Trots det väljer jag hellre mjukare pjäxor än självutnämnda toppåkare, och de flesta duktiga åkare jag känner gör samma sak. Det finns helt enkelt ingen anledning att tvinga sig i ett par stenhårda pjäxor, förutom möjligen om du åker portar. Att få dålig blodcirkulation i fötterna, med värk och obehag som följd, är knappast någonting som förgyller skidupplevelsen. Att släppa på spännena så fort man sätter sig i liften är ganska irriterande dessutom.
Conformable är absolut ett alternativ. Har själv formgjutna sulor, och dessa avlastar tyngd från fel punkter i fötterna och skapar stabilitet.
Vad, rent tekniskt, är det som skiljer en pjäxa i prisklassen runt 5000 kronor och en vid 3000? Självklart bör jämförelsen gälla mellan de bästa paren i respektive kategori.
det hela bottnar väl ändå i personligt tycke och smak? gillar man inte hårda skor måste man ju inte ha det, jag har inte kategoriserat in någon så att alla duktiga åkare måste köra i hårda pjäxor och vice versa. man får ju helt enkelt gå för vad som fungerar för en själv. för min del går det alldeles utmärkt med ett par pjäxor med 110-flex, jag har aldrig frusit, aldrig fått ont eller dåligt blodflöde, knäpper aldrig upp i liften, och kör dessutom med hårt spända pjäxor, osv, osv. kanske beror det på att våra respektive kroppar är olika, eller att jag helt enkelt gillar hårda skor medans du gillar mjuka?
gör nedanstående väldigt förenklat, orkar inte sitta med detta hela kvällen...
exempel på bra pjäxor i 3000-kronorsklassen:
technica vento-serien (inte jättemjuk, men för vid läst för mig)
dalbello proton (skön passform, men för mjuk för mig)
salomon impact 8 (den sko i det här segmentet som jag gillat bäst, dock fortfarande mjuk)
exempel på bra pjäxor i 5000-kronorsklassen:
technica diablo magma (något vid i lästen men bra styvhet)
technica race pro 110 (en race-sko, men alldeles lagom styvhet för mitt tycke och smak)
dalbello krypton pro (smalare läst, variabelt flex, osv. kanonpjäxa.)
salomon (mitt eget val. perfekt läst, styvhet, passform för MIG)
okej, för att jämföra en pjäxa ur den billigare kategorin (har inte kört så många såna, därav bristen) med de dyrare så kan jag bara konstatera att kontakten med skidan och underlaget är annorlunda. jag får inte ut tekniken på samma sätt i en pjäxa som är för mjuk, men kan hålla med om att det kan vara skönare på foten (framför allt jämfört med race-skorna, d'uh...). håller man sig uteslutande till puder tycker jag inte att man behöver ha för hårda skor heller, men jag kör själv 90% offpist och mina salomonskor funkar utmärkt till detta.
usch, nu får det verkligen räcka. vad mer ska man säga? prova många olika skor med olika läst och olika flex innan du köper!
im out!