Vad kostar puder?

korkek

Medlem
Vad kostar puder?
Om man skulle slå ihop alla utgifter man har under ett år på skidåkning och dela det med antalet puderdagar, hur mkt skulle en sådan kosta?

Det går att variera lite genom att mäta kr/puderåk, vilket jag tror skulle bli ännu dyrare. För den som är riktigt matematikbenägen kan man tänka sig att räkna på kr/pudersväng, vilket kan bli ruskigt dyrt för den som gillar att dra elvor. Dock är denna version lite mer rättvis, eftersom man kanske hinner med fem taskigt flacka åk med tio svängar i - samtidigt som nån annan drar ett 45-gradersåk med tusen fall, där man gör 200 svängar på samma tid.

Om man vill ha lite mer säkerhet i beräkningen kan man ju räkna utgifterna på tex tre år och dela med tre, beroende på att de flesta inte köper nya prylar varje år.

När jag personligen gör en överslagsräkning för året (som iofs inte är slut än), då jag köpt relativt mkt nytt, kommer jag fram till att jag lagt ut ungefär 18.000kr på skidor, utrustning, resa, liftkort, boende, fickpengar, mm.

Med en höftning kommer jag fram till att jag under jullovet i Verbier fick ungefär sju BRA puderdagar, med ungefär 25 bra puderåk. Och för mig känns det som ett förvånandsvärt bra resultat. Tre veckor kan ju med otur bestå av endast regn och sol...

Lägger man ihop dessa siffror blir det alltså ungefär 2.600:- per puderdag eller 720:- per puderåk.

När jag gör samma grova kalkyl på den pudermässigt sämsta av mina skibum-säsonger, hamnar siffrorna på ca 2.400:- per puderdag eller ca 850:- per puderåk.

Vad hamnar ni på?

Vad man bör ha i åtanke vid en sån här beräkning är ju att det finns så otroligt många sätt att definera ett "puderåk". Det kanske kan tas i en anna tråd?

Vad kostar puder?
jag sak räkna på året hittils...jag bor här så boende kostnaden räknas bort eftersom den finns där även fast jag inte skulle åka skidor.

skidor: köper man nytt varje år. Ca. 4000kr med bindning på höstrea fjolårets model.
övr. skidutrustning:hittills i skidutr. har jag köpt. hanskar 500kr, goggles 500kr, två par nya stavar a 100kr st.
resa: har inte rest något än i år men ska ut nästa vecka. Summa okr.
liftkort: årskort-dyra 2800kr
boende: utgår
fickpengar: behöver man alltid... äta i backen är aldrig aktuellt och käka mat på dagarna ska man göra i vilket fall så den utgår också: 0kr

totala summan på utr. 8000kr..( det blir sjukt mycket pengar kom jag på nu)

jag har fått ihop 3 åktillfällen som jag inte har åkt nån puder alls. Dels en dag i december då jag bara tog några åk p.g.a. det regnade så lössnön som fanns dagarna innan gick inte att åka i. Den andra var en dag efter det var 7 minus på natten och regnade, det var stenhårt överallt. Den sista var när jag åkte lite kvällsskidåkning.
Annars har jag åkt cirka: 40 ggr. och åkt puder åtminstone ett åk per dag. Uppskattningvis ca. 3-10 seriösa puder åk per dag man har åkt. Vi tar en siffra mellan 3-10, 6st åk per gång.
Sammanfattning: Det blir ca. 40*6=240 puder åk fram tills dagens datum. Mitt pris per dag blir 200kr per puderdag och drygt 33kr per åk... Mycket pengar men då tillkommer all annan åkning man får för dessa pengar.

Vad kostar puder?
Om vi nu bara är ute efter körningar i orörda pudersnössluttningar kan det ju faktiskt löna sig att istället för att "chansa" på någon vecka här och där eller en säsong i någon uppkörd alport spara de surt förvärvade slantarna till en vecka eller två i Alaska vart femte år!

Tjaaa... ;-)/MM

Vad kostar puder?
Puder varje dag? Antingen skiljer sig din definition av puder väsentligt från min eller så är det ett annat Åre du talar om. Pratar vi överhuvudtaget om snö?

;-) / MM

Vad kostar puder?
Som jag ser det minst 1 dm lössnö. det är puder i mina ögon, kan inte ha högra krav på puder i sverige. Sen kan man diskutera vad puder är i tusen år. Mer än 1dm lössnö finns fortfarande på många ställen sen det senaste riktiga snöfallet i år som kom på juldagen. Sen har det bara kommit fluffig snö på några futtiga cm i omgångar sen dess. En faktor som spelat in är ju att det har varit konstant minus grader så snön som kom för över än månad sen är väldigt fin fortfarande.
Åre är absolut inte en jätte bra skidort men bor man här och har alltid åkt här så vet man vart alla ställerna finns, som man inte ens visar kompisar som bott här mindre än 10år t ex.

Vad kostar puder?
Ja de kunde man ju ge sig fan på att det var korkek som låg bakom denna tråd...

En fråga bara, räknar du med tiden som du tillbringar i alperna, och i så fall, vilken kalkyllön kör du med?

Ytterligare en fundering: Om man åker ett puderåk, ramlar och på så sett missar ett antal svängar. Vad är kostnaden för detta? Har man överhuvudtaget råd att ramla? Och om man ramlar och sedan åker helikopter hem, vad är dyrast, helikoptern eller den utbelivna åkningen?

Vad kostar puder?
Puder är enligt min mening torr och lätt snö som ger en känsla av tyngdlöshet... Eftersom den är lättflyktig bör den njutas i minst två decimeters djup, mindre än så bär knappast och fungerar bättre visuellt än fysiskt.

Eftersom snöfall av denna karaktär dessvärre oftast är förknippat med blåst i våra Svenska fjäll är puderdagarna lätt räknade... snön har helt enkelt en tendens att lägga sig i drivor och snabbt förvandlas från fluffluff till något betydligt fastare.

Mer eller mindre lös snö går dock nästan alltid att hitta, men det är en annan sak.

;-) / MM

Vad kostar puder?
genom att räkna vad det kostar förstör du ju grejjen med puder.... så lägg ner och njut av puder istället

peace

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp