vad kostar tullen från usa?

LANDING

Ny medlem
shaba, hade tänkt ta mig o beställa ett par brallor från www.dogfunk.com , men ja vet fan inte vad tullen går på?
nån som har någon som helst aning?
säg gärna till!

mvh/ crippz

kan ha fel nu men det berror väl på hur tungt det är och om dom packar upp det och kollar det så kan frakten bli mycket mer .

/ osäker

ungefär så är det men kollade upp frakten på ett par skor och då låg den på ca 20 dollar så ett par byxor borde gå på samma ungefär!

eftersom att ups levererar till dörren ska det nog inte bli nå många kroner extra express går snabbast då det kommer redan efter nån dag

hoppas jag varit till hjälp

tull kan gå på som max 25%
men är dom shysta så kan dom skriva att värdet på brallorna är mindre än hälften.
vi beställde en jävla massa från buywake.com och dom satte ner priset på kvittot från 23000 till 5500.. så tulla knappt nåt!

här kommer lite info, (dock skrev jag det på ett cykelforum så det är inte helt korrekt)

gränsen för vad man får skicka som gåva skatte/tullfritt är 500kr.
vill man dock skicka något som en gåva så måste det skickas i en privatpersons namn. en internet affär kan alltså inte skicka gåvor. dock kan dom skriva att det är från till exempel någon som jobbar där etc.

det man bör tänka på när man skriver ner värden på paket är att de inte försäkras för mer än det nedskrivna värdet.
så försvinner din feta dh rigg för 60 000kr och du skrivit ner värdet till 500kr så får du bara ut just 500kr.

allt räknas så här:

du köper en vara för 1000kr.
momsen är på 25% och räknas på produkt+frakt+tull
tullen är på 4,7% på cykeldelar sist jag frågade dem. kan dock ha ändrats och räknas på varans pris + frakten

du betalar då: (1000kr+frakten x 1,047) x 1,25 = produktens pris i sverige.

jag har märkt av en ökad kontroll av varor på den senaste tiden och det blir bara värre och värre så mitt tips är att antingen ha kontakter i usa som kommer över med grejerna i en resväska eller att själv åka och hämta dem. ibland kan man tjäna på det.
eller så köper man inom EU

information om hur det fungerar med gåvor:
http://www.tullverket.se/se/Privat/handel_med_utlandet/gava_fran_utlandet.htm

allmänt om internethandel:
http://www.tullverket.se/se/Privat/handla_via_internet/

maila tullverket eller sök på deras hemsida www.tullverket.se efter en tullspecifikation på kläder.

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp