Vad mer finns? Förslag?

sjo_orret

Medlem
Vad mer finns? Förslag?
Letar efter en skida med följande egenskaper att använda till allt i opisten:
-Runt 190 i längd.
-Runt 110-115 i midja.
-Platt spann och tip rocker.
-Ingen eller minimal twin.
-Lätt, dvs helst inga metall-lager.

Följande modeller fångar mitt intresse, men tyvärr är dom rätt dyra och kanske lite svåra att få tag på här i europa?

-Black Diamond Justice. (Lite kort, max 185cm)
-PM gear Lhasa Pow. (Verkar helt optimal, men så var det ju det där med slantarna...)
-DPS Lotus 120. (Kanske lite väl bred? Jag turar mkt. Har inga erfarenheter att att tura med skidor över 105mm)
-Finns diverse intressanta modeller från andra märken också men då ligger dom på 120-130mm i midja och verkar lite matigt för en skida man främst tänkt att tura på.

PM gear och DPS verkar bara gå att få tag på i USA och som jag förstår det åker frakt och skatt iväg till 1500-2000 kronor.
Vad mer finns det? Är inte så sugen på att pynta massor så jag skulle gärna köpa en fjolårsmodell, men det kanske inte finns någon som kvalar in?

Några idéer? Eller åsikter om att tura med 120mm+ ?

Vad mer finns? Förslag?
Snacka med Nojlas om DPS, han dyker säkert upp här...
De flesta skidor i den kategorin du söker är hårda chargeskidor, därav är de oftast också rätt tunga. Får man vara lite nyfiken och fråga varför du inte vill ha twin?
Du kan ju altid bli den första på freeride att skicka en beställning till 333skis, du bestämmer måtten och flexet, pyntar 333$ och blir förhoppningsvis nöjd :) Även om du får frakta från staterna så är det rätt billigt.

Vad mer finns? Förslag?
Twin vill jag inte ha av några olika orsaker:
-Jag använder den inte.
-Extra vikt i bakändan som sabbar kickturns.
-Går inte så bra att tjonga ner skidorna i snön på ställen där man vill att dom skall vara kvar.
-Är bökigt att få fast skidorna i vissa bärsystem på ryggsäckar.

Är det en svag och låg bak-tip kan jag iofs leva med det.

Har tänkt på EHP och att dom har de rätta måtten, men jag tror att dom hör till de tyngre i klassen. 3330g kan inte stämma. Antingen är det för en skida och så tunga kan dom inte vara. Eller så är det för paret och så lätta kan dom omöjligt vara. Måste vara en skida men nån bindning på va?

får kolla upp 333-skis! :)

Senast ändrad:
Vad mer finns? Förslag?
sjo_orret sa:
Twin vill jag inte ha av några olika orsaker:
-Jag använder den inte.
-Går inte så bra att tjonga ner skidorna i snön på ställen där man vill att dom skall vara kvar.
-Är bökigt att få fast skidorna i vissa bärsystem på ryggsäckar.
Du använder ju twintippen i varje sväng då du får lite lättare att releasa tailen och slajda ut tailen.
Man lägg skidorna upp och ner och trycker till...det funkar.
Bökigt och bökigt...tar 2sek extra.

Men jag vill ju såklart oxå slå ett slag för EHP193. Kört på ett par 06/07 i 2 säsonger och bara älskat dom och ja..det blir ett nytt par i år :)

Vad mer finns? Förslag?
Vad mer finns? Förslag?
Är inte de äldre versionerna lite tyngre? De är ju styvare än de nya... Jag har ingen grund för detta, utan det är bara något jag kastar ur mig. Sen är väl chansen att få tag på en gammal model nästintill 0...

Ang. tura med Lotus 120. Visst, de är breda, de som går bakom kommer vara tacksamma för den autostrada som du spårar upp, men med tanke på att du isf. har både lättare och bredare skidor än de andra väger det upp ganska ordentligt! Om det nu inte är någon som har ett par Dynafit Manaslu, då har de iaf. lättare skidor...

Annars är Jarles tips om 333skis nog ett vettigt tips... www.333skis.com Men kör på test-versionen för $222, lite coolare, mycket billigare! Då får du dem precis som du vill ha dem, till en tredjedel av priset!

Vad mer finns? Förslag?
Carled sa:
Annars är Jarles tips om 333skis nog ett vettigt tips... www.333skis.com Men kör på test-versionen för $222, lite coolare, mycket billigare! Då får du dem precis som du vill ha dem, till en tredjedel av priset!
korrektion: till TVÅ tredjedelar av priset, eller EN tredjedel billigare. :)
kände att det vore dumt att missa öppet mål! :)

Vad mer finns? Förslag?
OskarHolmblad sa:
EHP 193 låter la som din skida? Vet inte hur tung du anser att den är, men 3330g är ju inte mycket, såvida man inte jämför med DPSen.
Förlåt min nyfikenhet men hur kan du tycka att "det inte är så mycket" oavsett om det är den korrekta vikten på EHP eller inte? Förutsatt att det är en skida vi pratar om, parvikt på 3330g vore ju härligt!

Vad mer finns? Förslag?
Sidestash och Faction thirteen, ser ju bra ut mått-mässigt. Googlar efter vikter men har svårt att hitta nån pålitlig info. Misstänker att de är relativt tunga. Hmm, som nån sa så verkar det mest vara charging-skidor som finns med dessa mått. Inte riktigt vad jag är ute efter...

Angående vikt så tycker jag 2.5 kg är tungt. Ner mot 2.2-2kg är ok. Under 2 är drömmen, men inte så troligt såvida man inte går på kolfiberskidor.

Tack för idéerna så långt!

Vad mer finns? Förslag?
Lee-nus sa:
Carled sa:
korrektion: till TVÅ tredjedelar av priset, eller EN tredjedel billigare. :)
kände att det vore dumt att missa öppet mål! :)
NU syftade jag till om han köpte typ EHP eller en vanlig skida för typ $600 som inte riktigt uppfyllde alla krav... Men lite rätt ska du ha, jag syftade lite dåligt. Nog för att jag bara pluggat ekonomi i typ en månad, men så jäkla svårt är det inte!

Taget ur luften, men väger inte Faction Thirteen mega-mycket? För mig har den alltid varit på top 10 (om inte top 5) i kategorin "monster-köttskidor-som-kräver Roberto-Carlos-lår".

Senast ändrad:
Vad mer finns? Förslag?
Vad mer finns? Förslag?
sjo_orret sa:
Sidestash och Faction thirteen, ser ju bra ut mått-mässigt. Googlar efter vikter men har svårt att hitta nån pålitlig info. Misstänker att de är relativt tunga. Hmm, som nån sa så verkar det mest vara charging-skidor som finns med dessa mått. Inte riktigt vad jag är ute efter...

Angående vikt så tycker jag 2.5 kg är tungt. Ner mot 2.2-2kg är ok. Under 2 är drömmen, men inte så troligt såvida man inte går på kolfiberskidor.

Tack för idéerna så långt!
Sidestashen är ju en bredare variant på coomback, ny coomba, ett par mm bredare + "rocker", och den har ju vart riktigt populär som turskida

Vad mer finns? Förslag?
Carled sa:
Taget ur luften, men väger inte Faction Thirteen mega-mycket? För mig har den alltid varit på top 10 (om inte top 5) i kategorin "monster-köttskidor-som-kräver Roberto-Carlos-lår".
Jo de tär en fet skida alltså. Men eftersom det är en skida som har nollspann och noserocker så är den inte sååå brutal ändå. Sen viktmässigt så är dom som ett par EHP193.

Vad mer finns? Förslag?
sjo_orret sa:
Jarle sa:
Sidestashen är ju en bredare variant på coomback, ny coomba, ett par mm bredare + "rocker", och den har ju vart riktigt populär som turskida
Och tyvärr plus två lager metall...
men de verkar inte väga så våldsamt mkt mer för det enligt k2 så ligger årets COOMBAck på 1825g@174cm och Sidestash på 2050g@174cm vilket om jag gissar ger runt 2300 i 188 vilket är illa men bättre än EHP o dyl, dum fråga kanske men varför inte COOMBAck? De är ju inte +110mm men de stämmer ju på resten och är tänkta för tur.

Elan 1010 verkar ha nån slags minimal tiprocker men är full av metall och Elan brukar inte var lätta, värt att kolla upp dock för stämmer överens med vilken typ skida du söker och jag såg Glen Plake åka på dem på Gds Montets i vintras, bara en sån grej ;)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp