Vad räknar du som en skiddag?

Djsteffo

Medlem
Det är mycket snack om hur många skiddagar man har per år, och givetvis ju fler man har desto mer inbiten skidåkare är man, kan man tycka. Eftersom vi alla är olika så tycker vi också olika om vad som räknas som en skiddag.

Själv tycker jag att man minst borde ha fyra timmar på skidorna innan man kan räkna det som en skiddag.Om värets makter tvingar dig till att avbryta innan så tycker jag att tre timmar är ett minimum före en skiddag.

Vad tycker du?

Senast ändrad:
Asså benämningen "skiddag" ska ju va en dag inte en halv dag! från att backen öppnar till att den stänger! 09.00-16.00 brukar ju vara vanligaste öppet tiderna!

Som skidåkare bör man alltid räkna sina skiddagar. Anledningen är enkelt – det är ett utmärkt sätt att mäta hur seriös man är och dessutom visar man karaktär genom att åka på speciella dagar. Här är "Murphys skidlag" som vi kallar den:
1: En skiddag får räknas först när du åkt sex åk under dagen
– Ett åk räknas endast om du åkt liften hela vägen upp.?– Ett åk räknas inte i barnbacken, så vida inte barnbacken är den enda öppna i skidsystemet
2: Det är en skiddag även om du åkt både dag och kvällsåkning
– Du får dock ange en parantes efter totala skiddagar där du anger +1 för varje dag+kvällsåk med sex åk per tillfälle. Ex: 15 skiddagar (+3) = att du åkt 15 dagar + att tre dagar av dem har du åkt både dag och kväll.
– Har du åkt endast kvällåkning räknas det som en skiddag precis som under dagen – det vill säga vid sex åk.
3: Om du åkt på flera skidorter under samma dag gäller det samma som dags+kvällsåk
– Det vill säga att en ny parantes upprättas efter dina skiddagar.

När används parantesen?
– Parantesen används då två skidåkare hamnat på lika antal skiddagar.
– Är det fortfarande lika tillämpas de skidkaraktärsbildande dagarna (se nedan).
Skidkaraktär visas om du åker på följande dagar:
1: Skidbackens premiärdag.
2: Julafton, juldagen, annandag jul, nyårsdagen, påskafton alternativt även långfredagen men då endast om du anglat tidigt på morgonen, din födelsedag.
3: Dag efter Järvsöbackens firmafest – om du själv deltagit.
4: Ju kallare och jävligare väder desto bättre för din karaktär.

Man skall minst va i backen 4 timmar för det skall räknas tycker jag men jag brukar köra öppnar - stänger om jag inte är trött eller skall iväg på kvällen så jag måste dusha eller nåt:P;D

Alex_Sverin sa:
Som skidåkare bör man alltid räkna sina skiddagar. Anledningen är enkelt – det är ett utmärkt sätt att mäta hur seriös man är och dessutom visar man karaktär genom att åka på speciella dagar. Här är "Murphys skidlag" som vi kallar den:
– Ett åk räknas endast om du åkt liften hela vägen upp.?– Ett åk räknas inte i barnbacken, så vida inte barnbacken är den enda öppna i skidsystemet
– Du får dock ange en parantes efter totala skiddagar där du anger +1 för varje dag+kvällsåk med sex åk per tillfälle. Ex: 15 skiddagar (+3) = att du åkt 15 dagar + att tre dagar av dem har du åkt både dag och kväll.
– Har du åkt endast kvällåkning räknas det som en skiddag precis som under dagen – det vill säga vid sex åk.
3: Om du åkt på flera skidorter under samma dag gäller det samma som dags+kvällsåk

När används parantesen?
– Är det fortfarande lika tillämpas de skidkaraktärsbildande dagarna (se nedan).
2: Julafton, juldagen, annandag jul, nyårsdagen, påskafton alternativt även långfredagen men då endast om du anglat tidigt på morgonen, din födelsedag.
Jag noterar att du inte har tagit hänsyn till fallhöjdsmeter. Vad säger din så kallade Murphys lag om detta då??????

Alex_Sverin sammanfattade det hela på ett ypperligt sätt tycker jag.

Jag bedömer en skiddag på precis samma sätt, men jag har tagit ett kompletterande policybeslut för egen del: En kiteskiingdag räknas som en skiddag, förutsatt att den har innehållit bra vind och kvalitetsåkning.

Jag erkänner motvilligt att det kan ha ett samröre med att jag denna vinter kan få vissa problem att nå upp till skamgränsen 50 skiddagar annars.

Inte för att vara sån men var åker unge herr Sverin eg? Sex åk, där alla åk är från topp till botten... Du räknar alltså inte en dag som tex en hajkdag. Du räknar inte en dag då du kör bra långa åk, då du inte ens hinner köra sex åk? Släpp högfjället o kom in i matchen kompis....

Sen vill jag även tillägga att Murphys lag är lagen om allt jävelskap. Fel att koppla detta till Skidåkning men men, du gör väl som du vill...

en skiddag för mig är att gå upp kl 11. vara bakfull och allmänt skabbig, ta en alvedon och dricka massa vatten för att sedan slänga i sig en macka.

vara i backen runt 12, åka lite, dra in och käka en burgare, sedan blir det hårdkörning till kl 17.

Hm, det där med att åka sex åk på en dag för att det ska räknas som skiddag tror jag inte på. Säg att du åker off-pist i La Grave, du hinner inte sex åk per dag alltid.

Nej, jag tycker att man ska ha åkt minst ett åk. Då har man ju åkt skidor på den dagen, och alltså blir det en skiddag.

Jag tycker nog att begreppet skiddag visar att man är mer fåfäng än skidåkare.

Om man verkligen är engagerad i sin åkning så är det naturligtvis fallhöjd som räknas. Er dissning av hikning håller inte heller, en person som är beredd att lägga större delen av sin dag för att nå ett åk ska självklart premieras.

Fallhöjd räknas och då i kategorierna lift/skoter/helikopterburet och till fots/stighudar, där dagar för egen maskin ger ett klart högre värde.

men om man hajkar en halv dag för att få till ett enormt åk...då måste la det räkans som en skiddag eller?

cebtralbyrakraten: Jag är beredd att hålla med dig om fåfängan, men hur håller du koll på dina fallhöjdsmeter då???

Som riktigt engagerad åkare så har du naturligtvis en analog höjdmätare och loggbok med vaxat papper.

För er som är lite latare, fungerar en höjdmätare med datalogger alldeles utmärkt.

Och javisst, det är fåfänga att räkna sina höjdmeter också, men ett mycket mer sofistikerat sätt som skiljer de så kallade "riktiga skidåkarna" från de som verkligen har ett engagemang.

Alex_Sverin sa:

När används parantesen?
vår backe öppnar 10 o stänger 22, utan något uppehåll där i mellan. vad räknas då som kvällsåkning? får jag som åker kanske 10 timmar på en dag inte lägga till ngn parentes bara för att min backe inte har ngn speciell kvällsåkning? eller får jag räkna det som 2 skiddagar?

och vad gör man om man kör handrail? 6 åk på railet? det finns antagligen inte lift i närheten, så hur räknar man det? upp för hela trappan?

stevik sa:
Själv tycker jag att man minst borde ha fyra timmar på skidorna innan man kan räkna det som en skiddag.
Snick snack. En inställd skiddag är också en skiddag.

Hade du däremot frågat efter "vad är en dag på skidor för dig"? Så hade kritiken låtit annorlunda, men det hade också svaren.

Världen går inte att kvantifieras och de som söker kvantifiering i det mesta t ex skiddagar, kuklängd och antal varv man hoppat baklänges är egentligen väldigt andefattiga människor. Dock går inte det att förklara för vederbörande, eftersom de inte kommer att förstå.

Minst fyra timmar på skidorna för att kalla det en skiddag? Start Valdez, kör 7 mil längs "vägen" till Tsaina Lodge http://www.tsainalodge.com/, 15 minuter i helikoptern, 30 minuter ner för The elephant https://www.freeride.se/resort/resort.php?id=188 sen ett lyft hem och sen grogg på Lodgen. 45 minuter på skidor med grabbarna eller 4 timmar med dig, baklänges? Vad är en dag på skidor? Skiddag? Tar det 4 timmar ner för nordsidan av Aguille du Midi?

Jag antar att du missat t.ex. denna i så fall? https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=35323

Om man nu nödvändigtvis ska räkna nånting tycker jag puderdagar känns mer relevant (gårdagens runt-kasande bland ispucklar i dimma och regn med 5 meters sikt och flatljus vet jag inte om jag vill kalla skiddag egentligen)

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp