Vad ska jag ha för sul-jävlar???

Kickibox

Medlem
Blir så trött på djungeln av sulor.. eller min okunskap om vad gripwalk, wtr iso nummer och allt heter!
Vänder mig till er kunniga på forumet!
Har köpt ett par skidor med gripwalk demo bindningar lik dessa:
EE230BE7-D288-4CF8-92FA-0C027C762B1F.png

pjäxorna jag kör i:
B2FC645A-7D03-4635-BA78-23E30DF48624.png
F424544C-D789-4B25-94FD-BA8E0460C12A.png

min fråga blir till allsmäktiga freeride, är dessa två kompatibla??
(kändes snabbare att skriva här än att läsa mig in hundra på det..) tacksam för svar :)

Det är tveksamt om de är kompatibla i grundutförandet. Sulan på pjäxan på bilden är en touringsula som är tjockare än en vanlig alpinsula och den fungerar inte med traditionella alpinbindningar. Det kan hursomhelst finnas två enkla lösningar:
1. Alla Marker-bindningar märkta med Sole.ID är justerbara för att kunna passa med nästan vilken sula som helst, men jag tror inte att bindningen på bilden är en Sole.ID-bindning.
2. Till den pjäxan brukar det följa med vanliga alpinsulor. Kolla om du har dem kvar. I så fall är det bara att skruva loss touringsulan och sätta dit alpinsulan istället. Om du har skidor med tech-bindningar också (sådana med piggar som fäster i tån), ska du inte byta sulorna fram och tillbaka hela tiden. Skruvhålen är i plast och slits ut ganska snabbt. Salomon rekommenderar byte max 4-5 gånger under en pjäxas livstid.

Det är tveksamt om de är kompatibla i grundutförandet. Sulan på pjäxan på bilden är en touringsula som är tjockare än en vanlig alpinsula och den fungerar inte med traditionella alpinbindningar. Det kan hursomhelst finnas två enkla lösningar:
1. Alla Marker-bindningar märkta med Sole.ID är justerbara för att kunna passa med nästan vilken sula som helst, men jag tror inte att bindningen på bilden är en Sole.ID-bindning.
2. Till den pjäxan brukar det följa med vanliga alpinsulor. Kolla om du har dem kvar. I så fall är det bara att skruva loss touringsulan och sätta dit alpinsulan istället. Om du har skidor med tech-bindningar också (sådana med piggar som fäster i tån), ska du inte byta sulorna fram och tillbaka hela tiden. Skruvhålen är i plast och slits ut ganska snabbt. Salomon rekommenderar byte max 4-5 gånger under en pjäxas livstid.
Tack så mycket för ett utförligt svar! Har nog kvar kvar alpinsulan så det blir till att byta. Inga tech bindningar har jag på mina andra tror det är marker baron, så det borde väl funka med alpsluor i dom också ?!

Tack så mycket för ett utförligt svar! Har nog kvar kvar alpinsulan så det blir till att byta. Inga tech bindningar har jag på mina andra tror det är marker baron, så det borde väl funka med alpsluor i dom också ?!
👍
Marker Baron passar garanterat med alpinsula. Tänk på att anpassa höjden på AFD:n bara - plattan som sulan vilar på vid tådelen av bindningen.

Hej,

Nej är officiellt ej kompatibla, sen går det att klicka i din pjäxa men utlösningsförmågan får du själv stå för. Jag har samma pjäxor men den sulan och det är WTR-sula, typ sista säsongen innan standarden lades ner. Enda bindningarna där både WTR och gripwalk är kompatibla är Salomons MNC-bindningar.

Men ingår ju som sagt alpinsulor till modellerna om man ej tänkt topptura något.

Bilagor

• boot_and_binding_compatibility_19_en_letter_180911-0952-495x640.jpg
    boot_and_binding_compatibility_19_en_letter_180911-0952-495x640.jpg
    67.1 KB · Besök: 184
Tillbaka
Topp