Vad ska jag välja?

Albinsjo

Medlem
Vad ska jag välja?
Hejsan! Nu har jag kommit till det stadiet där jag måste köpa ett par nya skidor. Därför skriver jag här för att få lite tips och råd av er.

Jag har åkt skidor i hela mitt liv. Minst 10 dagar om året. Men på senare år har det bara blivit mer och mer. Jag tar mig därför ner överallt i alla farter. Fokus ligger mest på offpisten med både öppna puderfält samt en del skogsåkning, dropp osv. Men jag har också varit lite i pisten och lär fortsätta så också. Därför känns det bra att ha ett par som inte blir för fladdriga när det blir hårt. Åkningen sker mest här i Sverige också men ibland åker jag till Norge och alperna.

Jag har kollat runt en hel del det senaste och har också fått tips om att ligga runt 100-110. Har tillexempel kollat på Salomon rocker2 med 108. Vad säger ni om dom? Eller har ni några andra tips?

Vad säger ni om längd på skidorna också? Är 185 lång och väger 74 kilo.

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Vad ska jag välja?
Jag är lite partisk eftersom jag har skidan själv men Line Sick Day 110 är en fantastisk skida som flyter grymt i puder och som även carvar riktigt fint i pisten. Sedan är det klart, är det riktigt isigt så blir det ju lite fladdrigt men det är nog svårt att komma ifrån med en skida med den bredden.

Vad ska jag välja?
Instämmer med
@telemarkus
Kör också på SD 110 och är mycket nöjd. Bra bett i pisten på dem.
Skulle möjligen tänka mig gå upp i längd (har 179cm) om jag skulle ändra på nåt, Men perfekt med lite kortare längd vid skogsåkning.
Tycker inte de är farligt fladdriga i pisten även då man står på bra.

Även Black Crows Atris är en bra skida som jag skulle kunna tänka mig. Har dock bara testat den c:a fem åk i lite hårdare förhållanden.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp