vad ska man köpa för lavin säck

Hej! Jag undrar om någon har ett bra tips på lavin säck. Jag har läst lite på några andra artiklar men förstår typ inte vad som är en bra säck. Jag skulle vilja ha en lite mindre säck. Jag vill tacka för alla svar jag får

Jag skulle alla gånger välja en Jetforce-säck, d.v.s. Black Diamonds lavinsäckar med fläktdriven uppblåsning. Fördelarna är avsaknaden av gaspatroner och krutladdningar vilket innebär att det inte blir något strul att ta med säcken på flyget. Dessutom kan de blåsas upp flera gånger utan behov av patronbyte. En stund efter att säcken blåsts upp tömmer fläkten även airbagen så att det skapas en luftficka i det olyckliga fallet att man skulle bli begravd. Storleksmässigt är det kanske Pilot 11 eller Halo 28 som skulle passa dig.

Framtidens säckar/lätta att resa med;
Är budgeten generös, -kika på Black Diamond Jetforce eller Arcteryx kommande säckar (samma teknologi som Black Diamond med fläkt). Smidigt att resa med är AlpRide som använder exakt samma behållare som sitter i flygplanens flytvästar... dvs själv-accepterande bland flygbolagen..

Stram budget;
Kika på begagnat. Finns att få tag på från ca 3000kr på Freerides prylmarknad...

Kräsen ryggsäcksbärare:
Strunta i fabrikat/teknologi och känn efter vilket bärsystem som passar just dig bäst...
Det finns ingen statistik på bättre odds att klara sig bättre eller sämre mellan de olika teknologierna (ABS med dubbla ballonger, RAS systemet liksom BCA med en Kudde bakom nacken, Black Diamonds Jetforce (kudde) eller Snowpulse med en hästsko runt bröst och nacke)

Brukarfaktor;
Liftnära åkning; 15-25liter

Turande;
ca 25-~35liter

Törs man lita på ett batteri i -20 är ju frågan? Energi i batteri är en kemisk omvandling till elektricitet och även om batteriet är fulladdat så är förmågan att snabbt lämna energi avsevärt sämre i -20 än 0 grader. Gillar idén men med tanke på batteritid på andra prylar i kyla (GoPro någon?) så vill jag bli ordentligt övertygad innan köp.

Lite om sämre funktion i kyla

snorkel sa:
Törs man lita på ett batteri i -20 är ju frågan? Energi i batteri är en kemisk omvandling till elektricitet och även om batteriet är fulladdat så är förmågan att snabbt lämna energi avsevärt sämre i -20 än 0 grader. Gillar idén men med tanke på batteritid på andra prylar i kyla (GoPro någon?) så vill jag bli ordentligt övertygad innan köp.

Lite om sämre funktion i kyla
Pratade lite informellt med BD:s generalagent om detta under en gemensam skidresa tidigare under säsongen och tydligen ska den uppgivna batterikapaciteten (d.v.s. antalet uppblåsningar) gälla för temperaturer kring minus 15.

born_to_ski sa:
Hej! Jag undrar om någon har ett bra tips på lavin säck. Jag har läst lite på några andra artiklar men förstår typ inte vad som är en bra säck. Jag skulle vilja ha en lite mindre säck. Jag vill tacka för alla svar jag får
Tycker det är en svår fråga. Hade du ställt den om 2-3 år så hade svaret garanterat varit en batterisäck.

MEN jag tycker inte riktigt att dom har kommit hela vägen ännu samt att dom ännu är för dyra.

Detta får mig nog att just nu rekommendera en traditionell säck med patroner. Som
@Almen1 säger så tycker jag du ska ta dig till en butik och känna dig för hur säckarna sitter på ryggen. För mig visade det sig att Mammut PAS (hästsko bakom nacke) satt klart bäst medans tjejen tyckte att Mammut RAS (ballong bakom huvudet) satt bäst på henne.

Lycka till i valet.

@born_to_ski
Vi upplevde precis det som
@Piglet55 skrev, -olika modeller passade oss olika väl, -jag har Snowpulse (hästsko), och min sambo RAS.. (kudde). Tidigare modeller av ABS egna ryggsäckar har fått besk kritik för dålig passform, -de nya kan vara bättre. Alla modeller/fabrikat har tex inte vätskesystem om detta är en viktig detalj...
Idag, och några år till kommer jag att hålla kvar vid min rygga, -i framtiden är jag nyfiken på Arcteryx samt BD säckar, duktiga ryggsäckstillverkare med innovativa idéer.

Tja!

Ryggsäckar med Airbag har fallit rejält i pris de senaste åren vilket gillas. Jag tycker att Jetforce är för dyra. Jag hade själv inte lagt de pengarna tyvärr. Däremot finns överkoliga priser på ABS- (från 349 euro), RAS- (från 349), och BCA-system (från 299 euro) hos Sport Conrad. Jag, och även min fru, tyckte RAS satt bäst. Blev en 30 l och en 22l för 399 euro styck vilket är något mindre än en Jetforce rygga.

Jag har bara haft min rygga i en säsong lite drygt men hunnit med tre flygturer en SAS en Swiss och en Lufthansa och säkerhetskontrollen har tagit 1 minut utan några som helst problem. Alla papper och även originalkartong till gaspatronen med och alltid som handbagage.

/Leder

Är du lång så tänk på att köpa en ryggsäck där du kan justera höjden på utlösningshandtaget!

Själv kör jag med den Haglöfs vojd 18. Lätt (kolfiberpatron ingår!) och lagomstor för liftnära offpist.

Och ytterligare en aspekt är att inte alla system har uttagbart/flyttbart system. Jag kan inte vilka som har och inte har på rak arm, men det är smidigt att kunna ha flera väskor och bara ett ballongsystem, kunna använda väskorma utan ballongsystemet och att kunna ta ut systemet inför resa och frakta i skidbaggaget (kan istället ta pjäxor/kamera/dator i handbagaget om du vill, ingen risk för överraskningskonfiskerad patron heller eftersom du kan stå kvar när de röntgar väskan).

Själv tycker jag att en så dyr ryggsäck också ska vara en förbannat bra ryggsäck. Vad en bra ryggsäck är finns många åsikter om dock.

Om man vill ha tursäck kan jag slå ett slag för Mammut Pro RAS 35. Bekväm att bära, fack och bärlösningar genomtänkta, känns gedigen med bra detaljkvalité. Duktigt tung med ballong o patron i, men då snålade jag och skippade kolfiberpatronen.

drH

drH sa:
Om man vill ha tursäck kan jag slå ett slag för Mammut Pro RAS 35. Bekväm att bära, fack och bärlösningar genomtänkta, känns gedigen med bra detaljkvalité. Duktigt tung med ballong o patron i, men då snålade jag och skippade kolfiberpatronen.

drH
Gamla eller nya? Jag gillar gamla skarpt, men nya tycker jag har tagit ett steg tillbaka.

Jag kör nya, eller vadå nya? 3e säsongen nu på Mammut PAS pro 35. Den är grym helt enkelt och de enda som är avsevärt lättare är lättviktssäckarna från Mammut eller ABS utan väska (8L fodralet)

BTW så har ju Mammut köpt Snowpulse för några år sedan så allt är ju Mammut numera, både RAS och PAS.

Packvolymen något mindre och (tycker jag) lite sämre layout på facken och remmarna. Kort så liknar den pas-varianten mer, kanske t o m är byggd på samma stomme med modifikationer för att ha det andra systemet i.

Köpte själv en Black Diamond Jetforte 28 just för att slippa allt vad det innebär med patroner.

Nu är detta min första lavin-rygga så jag vet inte om det är helt rättvist att jämföra rätt av med min gamla trotjänare osprey code men just vad det gäller främst tajt passform och bra remmar etc. så har BD en bit kvar innan den är uppe på samma nivå.

Men annat än det kan jag inte vara annat än nöjd, packar bra och är lätt att komma in in på ryggsidan med ett riktigt stort fack osv. sedan får man vara beredd på som med alla lavin-ryggor att man inte kan bär skidor, isyxor osv på samma sätt som innan i och med att ballongen måste ut.....

Bon ski!
/C

Jag var på åre skidsport så pasade jag på att prova en jet force. Jag märkte ingen skilnad mellan den och en snowpulse. Jag märkte ingen skillnad mellan dom så jag tror det blir en jet force. Tack för all hjälp

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp