Vad skall vi tro om snön i Alperna 2016?

gurra69

Ny medlem
Det dumpade en del vad jag förstått i början av januari men nu ser det ut som det behövs några nya dumpar. Jag hittar ingen väderprognos som pekar på kommande snöfall. Det är ändå 2-3 månader kvar av säsongen så nog måste det väl komma några laddningar?

Jag är optimist, tror det kommer fylla på mer ordentligt inom några veckor iallafall. Enligt Yr ska det småsnöa typ 6-10 cm i Val Thorens till helgen, och sist det gjorde det (i början av förra veckan) resulterade det i ungefär det dubbla högre upp (över 2600 m). Det blir ju inga faceshots av det direkt, men tillräckligt för att mjuka upp tillvaron lite. Sen fick ju denna delen av bergen riktigt mycket snö i början/mitten av januari, så nu har basen ordnat upp sig rätt okej. Antar att den faktorn ser annorlunda ut längre öster/söderut, att där kan behövas mer snö av den anledningen.

TL;DR Jag är optimistisk så länge det går. :D

Nån från andra delar av alperna som säger emot? ;)

Jag är på plats i Monterosa Ski och det är fortfarande obefintlig bas här. Det spås nu börja snöa framåt söndag och sen nästa vecka ca 60cm totalt och det kanske går att hitta lite offpist efter det, men minst det dubbla krävs om det ska bli bra offpist.
Pisterna har dom faktiskt lyckats hålla i riktigt bra skick däremot.

Senast ändrad:
Det snöade omkring Flaine/Grand Massif igår och det ska/har snöa/t idag med. Ska dit imorgon och kan rapportera mer då!

Monterosa ski, jag var där sista veckan nu i januari, åkte Sella Ronda, absolut ingen annan snö än kanonsnön i pisterna, noll bas i alla väderstreck.

Godin63, är det Monterosa ski eller Sella ronda som bara har kanonsnö?

Senast ändrad:
jarnebring sa:
Verkar snöa i Dolomiterna? Någon som är där? Ska ner om ett par veckor och jag brukar ha tur.
Jag litar på dig och din tur! Ska ner till Canazei v9. Har gråtit mig till sömns med tanke på hur dagsläget ser ut med snön. Dock spås det ju komma mellan 30-110cm kommande 14 dagar (beroende på vilka prognoser man kollar på) kan ju inte lita på det till 100% men ändå. Farsan åker till Tignes v8 så han bör köpa sig en trisslott.

Sella Ronda/DOLOMITERNA och Monte Rosa/AOSTA har haft dåligt med snö. Sella Ronda har varit fullt öppet dock med sprutsnö. Nu ser det dock ut att komma en del.

Engstrand, du kan lita på mig. Det kommer snöa över en meter. Sedan Bluebird vecka 9 med lite dustning på nätterna. Åker med snorungarna till Arabba.

Senast ändrad:
Kom typ 1,5-2 dm i Val Thorens natten till idag, och nu snöar det igen.. och prognosen för nästa vecka är lika enformig. Snö, snö och mer snö. Tack och lov är det kallt igen också, efter en mindre värmebölja i början av veckan.
Konstaterar glatt att vädergudarna (åtminstone just här) plåstrat om såren ordentligt efter den bedrövliga försäsongen. :D

Heddious sa:
Kom typ 1,5-2 dm i Val Thorens natten till idag, och nu snöar det igen.. och prognosen för nästa vecka är lika enformig. Snö, snö och mer snö. Tack och lov är det kallt igen också, efter en mindre värmebölja i början av veckan.
Konstaterar glatt att vädergudarna (åtminstone just här) plåstrat om såren ordentligt efter den bedrövliga försäsongen. :D
Låter ju riktigt bra, hur ser det ut i Val Thorens för övrigt. Funderar på att åka dit v13 är det för sent tror du?

Johang1 sa:
Heddious sa:
Låter ju riktigt bra, hur ser det ut i Val Thorens för övrigt. Funderar på att åka dit v13 är det för sent tror du?
Vecka 13.. det är början av april va?
Alltså, det ska nog till en brutal värmebölja för att förstöra läget helt tills dess, men det går ju aldrig att förutsäga om det kommer dumpa. Pist och park lär inte vara några problem (systemet ligger högt och stänger inte förrän i början av maj), och om inte annat finns det säkert vårsnö att skutta runt i utanför nedfarterna uppe på kalfjället.. personligen är jag ett stort fan av våren, men jag skulle inte åka hit så sent med siktet enbart inställt på puder.
Dock kan det ju komma aprildump när en minst anar det så. :D

Hej!
Funderar på en offpistresa med ucpa till Les Arcs v 9. Någon som har varit i Les Arcs nyligen? Verkar var hyfsat med snö ändå va, eller??

Någon som har en uppdatering hur mkt av de planerade 50cm snö som verkligen kom i Alagna/Gressoney ?

Är det ens vettigt att åka till Algna nu på lördag eller bör man börja leta efter någon annan ort med mer snö ?

Vi flyger ner till Milano och har hyrbil där så eg är vi tämligen fri förutom avbokningen av boendet för 150€.

Piglet55 sa:
Någon som har en uppdatering hur mkt av de planerade 50cm snö som verkligen kom i Alagna/Gressoney ?

Är det ens vettigt att åka till Algna nu på lördag eller bör man börja leta efter någon annan ort med mer snö ?

Vi flyger ner till Milano och har hyrbil där så eg är vi tämligen fri förutom avbokningen av boendet för 150€.
Vi lämnade Staffal kl 08.30 i morse och då snöade det rätt friskt iaf, det hade redan kommit ca 1dm nere i byn då och det fortsatte i jämn rejäl takt. Det ska ju fortsätta snöa mer eller mindre hela veckan vad jag vet så vem vet framåt lördag så kanske.....fy f***n, nä inte ä jag bitter. Det är ju dessutom inte så långt till Courmayeur eller La Thuile om ni vill besöka ett ställe som redan har en rejäl bas.

Stefans sa:
Det är ju dessutom inte så långt till Courmayeur eller La Thuile om ni vill besöka ett ställe som redan har en rejäl bas.
Näe det är väl lite åt det håller vi tänkt som reservplan. Dock känns det ju inte direkt aktuellt att åka emellan med tanke på sträckan mellan orterna bilmässigt även om det inte är långt fågelvägen.

I så fall blir det nog att boka om och åka till Courmayeur hela veckan eller nåt.

Besökte förra veckan Courmayeur, La Thuile, Pila och Cervinia. Alla ställen hade en bra bas som fylldes på ytterliggare under veckan vi var där.

Flaine i fredags: bra med snö i pisten och utanför. Vet ej om det smält bort nu, norrsidorna ok men sydsidorna såg lite bruna ut i slutet av dagen.
Brévent i lördags: bra med snö i pist och utanför, men på väg att smälta.
Grand Montets igår: det snöade!! Och var ganska kallt.

Grymt fint 25-30 cm fluffigt puder i Andermatt idag, synd att toppen bara var öppen 3h pga storm som drog in. Återstår att se hur mkt skada vinden gör, men är ju mer snö i prognosen i veckan! :D
Basen kändes klart bättre än när jag var där för 2 veckor sen, men även idag kunde man hitta sten gömd tätt under ytan...

Tillbaka
Topp