Vad skulle du vilja läsa om i ett resereportage?

AxelWall

Medlem
Äntligen är sista året på gymnasiet här med det traditionella projektarbetet på 100 poäng. Jag har bestämt mig för att skriva ett resereportage om skidåkning. Planen är att i utgå från Genéve i mitten av januari för att åka dit det är bäst för stunden. Med mig kommer jag att ha tre kompisar som alla är duktiga på att åka skidor. Tyngden kommer att ligga på att ta bra bilder som ska tala för sig själva, däremot vill jag avgränsa artikeln så att allting blir intressant och tydligt. Därför passar jag på att fråga er vad ni skulle tycka var viktigast att ha med.

Vad skulle du vilja läsa om i ett resereportage? Jag tar gärna emot idéer och tips då jag är orutinerad och vill få en så bra artikel som möjligt!

Tja!

Skönt ändå - om du kommer undan med att ta bra bilder.

Personligen tycker jag att ett resereportage ska innehålla ett par saker för att göra det intressant. Underlätta för resenären/läsaren:

Hur tar jag mig till ett ställe? Transfer, flyg, båt, bil, tåg, luftballong? Vilka bokar jag med, vilka bör jag undvika? Var bor jag? Fördelar och nackdelar med olika boenden. Nära backen, bra varför? En annan by, dåligt därför? Någon rad om ett hotell eller två så jag kan bilda mej en uppfattning om hur det skulle kunna vara att bo där, utan att läsa en beskrivning på hotellets hemsida. Stämningen i byn. Vad är det för by? Passar den för vad jag vill ha ut av en alp-by?

Berget, åkningen? Vilken typ av åkning får jag om jag åker dit? Liftsystemet, vilken typ av skidåkare huserar där? Danskar? Tyskar? Hitler? Göring? Liftwaffe? Finns det en park? Lättillgänglig offpist? Vad kostar en guide? Pratar de engelska? Går det att äta bra mitt i backen? Vad kostar liftkorten?

Ovan känns rätt basic och generellt för ett skidrelaterat resereportage.

Vidare tycker jag om att läsa vad som är specifikt för just orten. Ge mej något som övertygar mej om att du varit där och haft dina ögon öppna. Att du som skrivit engagerat dig i att ta reda på fakta, både fakta som går att läsa i böcker men framför allt fakta som säger mig att du varit där. Var lite personlig. Lägg in ett par egna värderingar i saker och ting och låt mig som läsare avgöra om jag tycker som du eller inte.

Jibberisch sa:
Tja!

Skönt ändå - om du kommer undan med att ta bra bilder.

Personligen tycker jag att ett resereportage ska innehålla ett par saker för att göra det intressant. Underlätta för resenären/läsaren:

Hur tar jag mig till ett ställe? Transfer, flyg, båt, bil, tåg, luftballong? Vilka bokar jag med, vilka bör jag undvika? Var bor jag? Fördelar och nackdelar med olika boenden. Nära backen, bra varför? En annan by, dåligt därför? Någon rad om ett hotell eller två så jag kan bilda mej en uppfattning om hur det skulle kunna vara att bo där, utan att läsa en beskrivning på hotellets hemsida. Stämningen i byn. Vad är det för by? Passar den för vad jag vill ha ut av en alp-by?

Berget, åkningen? Vilken typ av åkning får jag om jag åker dit? Liftsystemet, vilken typ av skidåkare huserar där? Danskar? Tyskar? Hitler? Göring? Liftwaffe? Finns det en park? Lättillgänglig offpist? Vad kostar en guide? Pratar de engelska? Går det att äta bra mitt i backen? Vad kostar liftkorten?

Ovan känns rätt basic och generellt för ett skidrelaterat resereportage.

Vidare tycker jag om att läsa vad som är specifikt för just orten. Ge mej något som övertygar mej om att du varit där och haft dina ögon öppna. Att du som skrivit engagerat dig i att ta reda på fakta, både fakta som går att läsa i böcker men framför allt fakta som säger mig att du varit där. Var lite personlig. Lägg in ett par egna värderingar i saker och ting och låt mig som läsare avgöra om jag tycker som du eller inte.
Tack för svaret!

Just nu har jag en idé om att fokusera på hur man kommer åt den bästa åkningen genom att bestämma sig sent. Att ha en stad att utgå ifrån som ligger nära många skidorter är då ett bra alternativ, för oss är Genéve optimalt då flyg är billigt dit och det är nära till flera bra skidorter. Därifrån behöver slutdestinationen kanske inte bestämmas förän några dagar innan avfärd då vi har väderprogrnoser om vart det kommer dumpa mest. Är detta ett tråkigt huvudämne i artikeln?

Efter det tänkte jag klämma in lite tips på puderhålor som ofta får väldigt mycket snö, chansen är större att få bra snö där. Alla hjälpmedel jag har för att få åka i de bästa förhållandena såsom detta forum, snow-forecast väder och snöhistorik vill jag också ha med i texten. Kanske i en faktaruta?

De saker som är viktiga att få med som basic som du säger kanske kan hållas mer kortfattat då de ofta är som huvudfokus i de allra flesta resereportage jag har läst om skidåkning. Det är ju ändå mest slumpen som kommer avgöra vart vi kommer åka men jag vill ändå berätta om åkningen, byn och sevärdheter som kan vara intressant för läsaren. Jag tror dessutom att artikeln blir roligare att läsa om den är skriven som en essä där läsaren får dra sina egna slutsatser. Då borde texten kännas mer personlig för den som läser.

Har du/någon fler tips och tankar kring detta?

Här kommer mina högst personliga tankar.

Jag tycker att ett upplägg där man rapar upp fakta om orten, resalternativ och åkning är bland det tråkigare man kan läsa. Dessutom finns det 1000-tals sådana reportage som redan är skrivna så du kommer inte bidra med något nytt.

Istället, skriv personligt om dina upplevelser, tankar kring resan, förväntningar och drömmar. Liksom skidfilmer som bara har superarrangerade klipp på perfekt åkning blir tråkiga så blir även ett reportage som inte förmedlar skribentens känsla platt och trist.

Berätta om hur ni i gruppen fungerar tillsammans, om pepp, gräl och kamratskap. Försök att förmedla till läsaren hur det känns att vara på resan med dig och ditt gäng. Det blandat med skidinspiration tycker i alla fall jag är det som gör ett reportage värt att läsa.

Lycka till!

Kolla på att bo i Martigny och ha hyrbil.
Ta fram kartan och ringa in alla skidorter du hittar inom rimligt avstånd.
Några exempel: Verbier, Chamonix, Crans Montana, Avoriaz, Diablerets, Saas Fee, Zermatt, Cervinia osv. För att inte tala om alla små pärlor.....
Berätta om hur man på några veckor kan beta av detta smörgåsbord av alpklassiker som andra inte ens hinner med på en livstid.

Lycka till!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp