Vad tror ni om BAM Pindung?

steglund

Aktiv medlem
Nu verkar det som att BAM äntligen är på väg att släppa sin tech-hybrid Pindung. Enligt uppgift ska den väga strax över 1300 gram per enhet, ha en DIN-skala från 5 till 14 och kosta 499 €.
Viktmässigt är det ungefär samma som Marker Baron och något lättare än Duke, men runt ett halvt kilo tyngre än Shift (per fot). Prismässigt något dyrare än Baron och Duke och ungefär samma som Shift.
Bortsett från priset känns den som ett givet val framför en rambindning i de flesta fall, men är den tillräckligt robust för att motivera ett halvt kilo extra per ben jämfört med Shift?
Vad tror ni? Är de för sent ute, nu när Shift har satt en ny standard?

Senast ändrad:

xQubeZ

Aktiv medlem
Misstänker att den lär tävla med Markers nya då de håller ungefär samma vikt. Personligen tycker jag dock båda är för tunga för att jag själv skulle bli intresserad utav dem. Med den vikten känns det som man skulle lika gärna kunna köra med CAST systemet istället. Men kan tänka mig att de som tidgare köpt framebindningar och de som kanske gjort <5 korta turer om året är mer intresserade av dem då de verkar mer robusta så att säga. Verkar ju finnas folk som köpt rambindningar utan o ens köpa stighudar liksom...så de lär nog sälja bäst bland de personerna tror jag. De som vill ha mer fokus på turandet lär välja en lättare tror jag, 500-1000g per skida gör ändå rätt stor skillnad.

steglund

Aktiv medlem
Hur mycket skulle den behöva gå ner i vikt för att på allvar kunna konkurrera? Räcker det att komma ner till runt 1000 g?

Pillard

Aktiv medlem
Misstänker att den lär tävla med Markers nya då de håller ungefär samma vikt. Personligen tycker jag dock båda är för tunga för att jag själv skulle bli intresserad utav dem. Med den vikten känns det som man skulle lika gärna kunna köra med CAST systemet istället. Men kan tänka mig att de som tidgare köpt framebindningar och de som kanske gjort <5 korta turer om året är mer intresserade av dem då de verkar mer robusta så att säga. Verkar ju finnas folk som köpt rambindningar utan o ens köpa stighudar liksom...så de lär nog sälja bäst bland de personerna tror jag. De som vill ha mer fokus på turandet lär välja en lättare tror jag, 500-1000g per skida gör ändå rätt stor skillnad.
Denna och Duke PT lär ju fullständigt döda marknaden vad gäller guardian, Duke, TourF12 osv. Men hur denna skulle kunna ta ens mer än marginella marknadsandelar från Marker och Salomon är ju en stor gåta. Jag har ju svårt redan när det kommer till att se hur Duke PT ska kunna konkurrera med Shift, annat än för de som behöver mer än DIN 13. Att pindung då inte har mer än 14 gör den ju tyvärr fullständigt onödig. Hade de bara hunnit lite snabbare hade det ju varit en helt annan grej.

termons

Aktiv medlem
Ja. Inte lär Bam bli rik på att sälja bindningar. Shift är ju pga vikten och balanserade helheten tveklös etta i denna kategori. Priset på Shift är ju också trevligt jämfört med tävlare.

Vad kommer till bristerna som påpekats med Shift så är de verklige små i denna bindningskategori. Har också kommit fram till det som många redan lyft fram. Denna typ av bindning behöver inte många hälhöjare. Shift och dylikt monterar man inte på en lätt touringskida. Shift gör man inte långa turar med många gånger,den är för tung. Shift och dylika bindingar har man för åkglädjen. Så länge som Shift är 200g lättare är den ohotad.

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Så tung är ju inte Shift heller. Kollar man på mängdbindningarna för turande, typ Radical2 så är det ju bara mindre än 200g som skiljer till Shiften. Samtidigt kan du ju kapa 700g kanske på att gå från en vanlig freeride-skida till en lättad variant. Så skidan är ju klart mer intressant att kapa på

Marboh

Medlem
Denna och Duke PT lär ju fullständigt döda marknaden vad gäller guardian, Duke, TourF12 osv. Men hur denna skulle kunna ta ens mer än marginella marknadsandelar från Marker och Salomon är ju en stor gåta. Jag har ju svårt redan när det kommer till att se hur Duke PT ska kunna konkurrera med Shift, annat än för de som behöver mer än DIN 13. Att pindung då inte har mer än 14 gör den ju tyvärr fullständigt onödig. Hade de bara hunnit lite snabbare hade det ju varit en helt annan grej.
Tror det kan finnas en marknad ett tag till för ram. För den som går kortare sträckor för att jaga puder och inte har/vill köpa nya pjäxor.
Så den lite mer priskänsliga konsumenten kan nog gå på rambindning.

termons

Aktiv medlem
Så tung är ju inte Shift heller. Kollar man på mängdbindningarna för turande, typ Radical2 så är det ju bara mindre än 200g som skiljer till Shiften. Samtidigt kan du ju kapa 700g kanske på att gå från en vanlig freeride-skida till en lättad variant. Så skidan är ju klart mer intressant att kapa på
Joo. Hybrid paket med relativt lätt skida och Shift kan ju vara trevligt för person som trivs med lättare skida. Men inte heller den personen kommer att göra upprepade långa turer med Shift.

Och rambindning är endast ok för de som inte har inserts på kängorna för tillfället. Finns säker en marknad ännu.

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Japp, ni identifierar ju kundgruppen för rambindningar och det är ju om man råkar sakna inserts i pjäxorna. Men i takt med att alla får inserts krymper ju den gruppen. De som idag håller kvar vid rena alpinpjäxor lär ju vara tämligen ointresserade av att gå ens en meter

steglund

Aktiv medlem
Ja, det är väl tyvärr högst tveksamt att Pindung kommer att ta några nämnvärda marknadsandelar. Jag hade gärna uppmuntrat engagemanget, men ett halvt kilo extra per skida jämfört med Shift är för mycket.
Det är lite oklart hur den justerbara bredden på skistoppern fungerar på Pindung och vilka gränserna är, men möjligtvis kan det finnas en liten nisch med riktigt feta skidor. Shifts bredaste stopper är 120 mm. Hur breda skidorna kan vara vet jag inte riktigt, men troligen inte så mycket över 125 mm.

Men vad säger ni? Hur mycket måste de kapa på vikten för att kunna konkurrera på allvar? Behöver de bli lättare än Shift eller räcker det med en vikt på runt 1000 g? Jag hade kunnat tänka mig att köpa den om de kommit under kilot.

Senast ändrad:

steglund

Aktiv medlem
Samtidigt kan du ju kapa 700g kanske på att gå från en vanlig freeride-skida till en lättad variant. Så skidan är ju klart mer intressant att kapa på
Mnjaaee, jag sparar nog hellre vikt på bindningarna än på skidorna, så länge det inte går ut över stadgan och säkerheten. Lätta skidor blir ofta för veka. Lättare bindning än Shift siktar jag däremot inte på. En tyngre setup ger mer träning, tänker jag. :)

Pillard

Aktiv medlem
Ja, det är väl tyvärr högst tveksamt att Pindung kommer att ta några nämnvärda marknadsandelar. Jag hade gärna uppmuntrat engagemanget, men ett halvt kilo extra per skida jämfört med Shift är för mycket.
Det är lite oklart hur den justerbara bredden på skistoppern fungerar på Pindung och vilka gränserna är, men möjligtvis kan det finnas en liten nisch med riktigt feta skidor. Shifts bredaste stopper är 120 mm. Hur breda skidorna kan vara vet jag inte riktigt, men troligen inte så mycket över 125 mm.

Men vad säger ni? Hur mycket måste de kapa på vikten för att kunna konkurrera på allvar? Behöver de bli lättare än Shift eller räcker det med en vikt på runt 1000 g?
Ja förr var ju folk besatta av turntable så kan de lösa det på 1 kilo med DIN 18 så lär de hitta en marknad. Men DIN 14 är för lite för att rädda den mot shift

iSooLi

Aktiv medlem
Jag tror att man ska se Pindung som ett par vanliga alpinbindningar som Sth2, Pivot o.dyl. som dessutom får gåfunktion inbyggd på köpet. Då hamnar vikten i ett fullt godtagbart intervall. Med alpinbindningens kraftöverföring, dämpning och elasticitet.

Att den sen inte kan konkuŕrera mot shift viktmässigt tror jag betyder mindre i det segmentet. Shiftens många rörliga delar i tån i kombo med hyfsat låg vikt behöver nog utvärderas efter längre tids användning också ur ett hållbarhetsperspektiv. Det gäller väl alla alternativ iofs.

Många hyfsat liftnära åk når man ju ofta genom att boot-hajka med laggen på ryggan och gåfunktionen i bindningen kanske är mest behövd för att komma tillbaka till liften, inte för att klämma höjdmetrar i massor!

steglund

Aktiv medlem
Jag tror att man ska se Pindung som ett par vanliga alpinbindningar som Sth2, Pivot o.dyl. som dessutom får gåfunktion inbyggd på köpet. Då hamnar vikten i ett fullt godtagbart intervall. Med alpinbindningens kraftöverföring, dämpning och elasticitet.

Att den sen inte kan konkuŕrera mot shift viktmässigt tror jag betyder mindre i det segmentet. Shiftens många rörliga delar i tån i kombo med hyfsat låg vikt behöver nog utvärderas efter längre tids användning också ur ett hållbarhetsperspektiv. Det gäller väl alla alternativ iofs.

Många hyfsat liftnära åk når man ju ofta genom att boot-hajka med laggen på ryggan och gåfunktionen i bindningen kanske är mest behövd för att komma tillbaka till liften, inte för att klämma höjdmetrar i massor!
Mjo, där har du en poäng. Det går att tänka "lättare än Guardian" istället för "ett halvt kilo tyngre än Shift (per skida)". Guardian har det trots allt sålts en del av. Frågan är vad vi får för det där halva kilot? Stadigare AFD och stoppers som stannar uppe i gåläge? Förmodligen, men det borde inte kosta många gram.

iSooLi

Aktiv medlem
Frågan är vad vi får för det där halva kilot?
Pålitlighet kanske, hållbarhet över tiden vad vet jag?! Om vikten är så viktig för en alpinbindning, analogt med ditt resonemang, varför väljer inte fler Marker-åkare Squire över Griffon? De flesta borde väl klara sig på DIN <11...

Vet att den frågan haltar då Squire har en del andra tillkortakommanden jämfört med Griffon/Jester (även om samma skit anses duga i F10/F12).

Men, faktum kvarstår. Om du inte turar uppför i någon nämnvärd omfattning så har vikten mindre betydelse för en alpinbindning. Plus känslan av ett rejält klunk när man klickar i pjäxan. Olika sås för olika rätter liksom! Eller är viktskam det nya svarta?

termons

Aktiv medlem
Om du inte turar uppför i någon nämnvärd omfattning så har vikten mindre betydelse för en alpinbindning. Plus känslan av ett rejält klunk när man klickar i pjäxan. Olika sås för olika rätter liksom! Eller är viktskam det nya svarta?
Vikten viktig för alla som turat litet mera.
Man väljer alltid den lättare om den annars är tillräckligt bra. Den 200g tyngre skall vara betydligt bättre i känslan,säkerheten,användarvänligheten för att du skall välja den.

Pillard

Aktiv medlem
Mjo, där har du en poäng. Det går att tänka "lättare än Guardian" istället för "ett halvt kilo tyngre än Shift (per skida)". Guardian har det trots allt sålts en del av. Frågan är vad vi får för det där halva kilot? Stadigare AFD och stoppers som stannar uppe i gåläge? Förmodligen, men det borde inte kosta många gram.
Men när man tänker "lättare än guardian" så har du ju redan Shift där, som är ännu lättare. Om Pindung ska ha en chans säger jag att de behöver biffa upp fjädern och erbjuda DIN 18. Då har de kanske en plats bland alla de som såg Pivot 18 som det enda som håller

steglund

Aktiv medlem
När jag tänker en gång till - har inte Shift redan alpinbindningens kraftöverföring, dämpning och elasticitet? Varför då nöja sig med något betydligt tyngre? Det som saknas kan möjligtvis vara hållbarhet och en aning robusthet. Å andra sidan har jag inte hört något om Shift-bindningar som brustit eller gått sönder. De anmärkningar som framförts är skistoppers som poppar tillbaka från gåläget, en väl klen AFD och @MnO som har påpekat att han inte riktigt gillar fasthållningen (måste ha högre DIN än vanligt) och att hälhöjaren trillar ner med vissa pjäxor. Åtminstone de två första och det sista problemet borde inte kosta många gram att åtgärda.

Senast ändrad:

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp