Vad tror ni om min rail ritning?

SannaPulsen

Ny medlem
Hejsan! Jag är ganska ny på jibbing och jag skulle vilja bygga en rail för att kunna träna hemma när ingen ser :P JAg kan typ raila på en lite tjockare rail vet inte vad dom heter kanske box? och jag kan bara åka raktfram på den, alltså med skidorna helt rakt. Jag skulle vilja lära mig att raila på en lite smalare när man måste ha skidorna 90 grader åt sidan. Så jag bestämde mig för att bygga en rail. Vad tror ni om min ritning? Jag har två sånna här hemma och det är dom ni ser på ritningarna: http://www.k-rauta.se/Pages/Product...000000000500352622(Rautakesko Sweden Catalog) Jag har tänkt att skurva fast dom underifrån så att skruven inte går ut på andra sidan.
Bild: http://gyazo.com/cc8617c06eea8766f386c3de48e8c5db

Ett tipps är nog att stötta upp dom riktigt så dom inte bågnar under dig då du åker över den.

Ett annat tips är att ta ett avloppsrör av plast (sånna brun/röda) som har lite större diameter typ 15cm, med två rör blir det typ samma som en box mer eller mindre..

jibba på! :P

Jag kan säga som såhär. Det är ingen ritning då den helt saknar mått, skala och vad är det för material? men visst stommen skulle kunna fungera med rätt material.

Men rören kommer inte hålla mer än något åk. Och kan du inte raila 90 på en bred box kanske du ska köpa något bredare än 2cm rör...

Sen om du ska skruva det underifrån så måste du ha något i röret att fästa det i. Annars kommer det inte sitta fast och när röret går sönder så kommer du förstöra både dig själv och dina kläder/skidor på skruvarna.

Senast ändrad:
MountainHill sa:
Ett tipps är nog att stötta upp dom riktigt så dom inte bågnar under dig då du åker över den.

Ett annat tips är att ta ett avloppsrör av plast (sånna brun/röda) som har lite större diameter typ 15cm, med två rör blir det typ samma som en box mer eller mindre..

jibba på! :P
JJonas sa:
Riktigt schysst ritning! kommer funka finfint :)
jo jag har läst det men jag kan inte hitta sånna rör på krautas hemsida, och skulle su kunna hjälpa mig att göra en liten lista på hur många och hur tjocka/breda alla plankor ska vara?

Senast ändrad:
På försäsongen förra året byggde jag och en kompis en box med precis sånna rör, men då hade vi 8 rör bredvid varandra, och jag kan säga att det sög. Rören sprack en efter en och det blev stora hål och sprickor i dom. Tillslut gick det inte ens att raila längre då det var så trasigt. Om du tänker använda två rör kommer det nog inte alls hålla länge.

Jag råder dig att skaffa ett sånt här! Det funkar då också att man bara bygger en smal snövall som man lägger röret på!

OVesterlund sa:
På försäsongen förra året byggde jag och en kompis en box med precis sånna rör, men då hade vi 8 rör bredvid varandra, och jag kan säga att det sög. Rören sprack en efter en och det blev stora hål och sprickor i dom. Tillslut gick det inte ens att raila längre då det var så trasigt. Om du tänker använda två rör kommer det nog inte alls hålla länge.

Jag råder dig att skaffa ett sånt här! Det funkar då också att man bara bygger en smal snövall som man lägger röret på!
skulle du kunna kolla om du hittar något liknande på krauta? bor precis brevid det :P

SannaPulsen sa:
skulle du kunna kolla om du hittar något liknande på krauta? bor precis brevid det :P
Det var den första sidan jag kollade, men hittade inte. Enklast skulle ju vara om du gick förbi och frågade om dom har! :)
SannaPulsen sa:
Nog tror jag det skulle glida, men jag misstänker att den skulle kunna bli bucklig efter ett tag.

SannaPulsen sa:
Snow_flake sa:
för jag bor brevid krauta :) men ska gå förbi ovh fråga om dom har pvc rör :)
Fråga inte bara efter pvc-rör... Det är materialet så ja det har dom.

Förklara för dom vad du ska göra med det och om dom har något som kommer klara av vikten.

Ska du köra på ett rör eller satsa på lite bredare och ha tex 2st 10-15cm brevid varandra?

Har sett bra ritningar här på forumet men har inte någon dator förtillfället så orkar inte söka åt dig ;)

dom där som var 2 cm... jag byggde en rail/box med sånna 3 stycken hade jag, och rören spricker efter 3-4 åk..
så de slutade med att jag skaffa järnrör, och det är mycket mer värt pengarna !!!

Tillbaka
Topp