Vad tycker ni om FASE-systemet?

Jag har kört med dem i vinter. Hade tänkt skriva ihop en längre recension när jag får tid över. Men överlag är jag nöjd, även om de inte känns helt färdigutvecklade och de kan strula nå helt otroligt om man har lite oflyt.

Jag har svårt att se fördelarna med att lägga till en rörlig del på en bindning.
Hjälp mig gärna att förstå fördelarna.

Ok bra att veta. Var eg först sugen på att testa flow, men så hörde jag talas om fase.
Har aldrig testat flow, däremot har jag kört en hel del med supermatic. Båda har sina för- och nackdelar, och även om supermatic känns som en mer genomarbetad och färdig produkt så föredrar jag nog FASE. Vid åkningen så känns och sitter de exakt som vanliga bindningar, vilket supermatic inte gör, och jag gissar att även flow sitter lite annorlunda på foten.

VI har kört hela vintern på fase och stepon. 80 dagar snart. Vanliga straps helt klart otänkbart nu, alldeles för struligt. Vi kör fase off pist, enklare med snö i och säkrare ur när man ligger upp och ner i midjedjupt 😀 och stepon vid pistkörning.

Fase har ju som en vanlig bindning men mindre strul. Inga nackdelar jämförelsevis förutom någon enstaka gång när det kan kärva lite vid urstigning. Oftast för spännt tåspänne då. Önskar fler styva modeller till nästa år. Vet att Jones är på G. Jones fase saknar dock fotcentrering. Big no, no.

Stepon är snäppet enklare i, kräver mindre sikta och finns idag som styvare. Mer direkt kontroll på brädan än vanliga bindningar. Dock begränsat med boots även om HS X Pro är riktigt bra.

Kolla bengs productions på youtube.

Senast ändrad:
Trots vissa nackdelar på FASE så vill jag inte längre köra med mina vanliga bindningar..

Bataleon Blaster Fase eller Rome Katana fase med deras aux tech, expanderande tådel är sjukt bra, till fase-systemet...

Lite inlärningskurva.. men jag kommer att byta ut alla mina andra bindningar till fase, framöver..

Det lilla struliga och det jobbiga, , det bleknar fort bort, när jag kör i min lilla, korta hemmabacke.

Våga kicka fram highbacks innan du kickar dig fram. Sen kommer du lätt att bli kär i Fase.. ☃️

Stepon provade jag för flera år sedan, inget för mig men det har säkert hänt en del med bootsen sen dess som ger en bättre känsla än modellerna för ca 7 år sen.
Låter som den främsta fördelen är smidigheten.
Jag tillhör dock skaran som tycker att vanliga spännen är tillräckligt smidiga. I med boot - böj dig-spänn fast.
Ska absolut prova om jag får möjlighet.

Absolut måste med stepon är boots med hälspänne, typ Photon, Ion eller nya HS X pro. Sedan är största fördelen enligt oss inte enklare i eller ur utan bättre kontroll. Kolla även Mark Fawcett på Tribute/Rider Lounge på Youtube.

Jag har kört en del FASE den här säsongen och slutsatsen är totalt sett positiv.

Fördelen är att det går snabbare att ta på sig såklart. Ganska mkt snabbare med lite tillvänjning, och skönt att kunna spänna fast med bara en hand så man inte behöver ställa ner biran. Mercury går snabbare att komma i än katana eftersom spännena alltid är där dom ska vara på mercury.

Största generella nackdelen är begränsad forward lean. Ev. att mercury kan få ngt aggressivare vinkel än rome och bataleon, men det är marginellt.

Största nackdelen med Rome katana (och gissar bateleon, har bara demat dom) är att spännena inte hålls på plats när man inte är fastspänd. Dom måste mer eller mindre alltid positioneras manuellt innan man kan kliva i. Dom är dessutom rätt tunga och lite klumpiga.

Största nackdelen med Jones Mercury är begränsade inställningsmöjligheter. Jag måste vrida på discen så att jag kan skjuta fram bindningen för att hamna centrerat på brädan, vilket innebär att jag inte kan justera stance i sidled.

Jag sålde mina katana stale men behåller mina mercury.

Fördelen är att det går snabbare att ta på sig såklart. Ganska mkt snabbare med lite tillvänjning, och skönt att kunna spänna fast med bara en hand så man inte behöver ställa ner biran.
Där har vi bra argumentet som säljer!
Minst tre Arboga 10,2 innan första åker.
Annars tackar jag för bra info!

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp