Vad välja ?

JanneMann

Medlem
Vad välja ?
Hej skidpanelen. Tänker investera i ett par nya/beg. freerideskidor nu efter påsk. Är ca 183cm och väger endast dryga 90kg muskler... Åker mestadels puckel och utanför pist. Ge mig några förslag.

Tack

Vad välja ?
Mitt råd till dig är att aldrig köpa beg skidor och att alltid köpa från en RIKTIG affär. Häromdan gick jag till en "vanlig" sportaffär (sådana som inte specialicerar sig på nåt särskilt, lite golf, lite vintersport, lite sång, lite dans, lite naket) och fick salomon 1080 för ett superpris: 3500 ink. salomon s810 ti bindningar. Men, vand händer? Jo, killen som sköter monteringen råkar skruva efter fel mapp, så hålen hamnar ca.2 cm för långt framåt.

Annars är 1080, fischer airstyle, ross pow air pro/grind finfina jibbs.

Ha de gott,
/Paggan

Vad välja ?
... är en grym skida! 191 cm eller längre om du vill köra stort. Ta en titt på Am.Skiings Gearfinder. http://www.skiingmag.com

Helt klart är att det är fetingar (midja >80 mm som numera gäller för friåkning outpist). Andra välrenomerade alternativ är:
- Ross Bandit XXX
- Völkl G4
- Stöckli Asteroid

MVH/MM

PS! Fast i puckel finns det bättre alternativ... DS!

Vad välja ?
Jag testade Salomons teneighty i nyår och blev väldigt glatt överaskad. Skulle jag köpa skidor idag skulle det bli ett par sådana eller lite mer dyrare alternativ som Völkl G4.
Tips: teståk skidorna först, det är ett måste för mig. det är ju som sagt väldigt personligt vilka skidor som passar.

Vad välja ?
Eftersom du åker mest puckel och offpist är det svårt att hitta en skida som bäst uppfyller båda dessa åkstilar. En offpistskida bör vara "fet" för att du skall få ut den bästa möjliga åkningen medan en puckelskida bör vara smal och ganska rak (som de gamla fullängdsskidorna). En fetskida fungerar därför mycket dåligt i puckeln och vise versa. En fetskida som är kanonbra för offpist är Stöckli Asteroid. Fungerar även i pist men inte i puckel. Två puckelskidor som är bra är 1080 Mogul samt Fischer Lunar. Visst finns det allroundskidor som fungerar hyffsat i alla terränger men du får då inte den där extra åkkänslan. Exempel på sådana skidor är Stöckli Stormrider och Völk Vertigo Motion (ett minus för denna skida är kvalitén i förhållande till prislappen). Fundera på vad du vill få ut av åkningen och hur mycket du åker. Åker du mycket kan det vara värt att investera i två par skidor. Se också till att alltid testa skidorna innan du köper dom. Har själv gjort misstaget att välja en skida utifrån andras rekommendationer som sedan inte alls passat min åkstil.

Tillbaka
Topp