Vad vet du om 2 alpes?

InYourHonor

Ny medlem
Vad vet du om 2 alpes?
Tjena! Någon som säsongat eller bara vet allt som är värt att veta om 2 alpes? Jag har fått chansen att jobba som au pair där nere och vill veta om det är något man borde satsa på. Hur är åkningen och hur är livet där nere? Är där mycket folk i 20-årsåldern? Mycket skandinaver? Vad ligger priserna på? Uppskattar alla tips jag kan få! /Emma

Vad vet du om 2 alpes?
Les 2 Alpes ligger ju nära Grenoble och i Grenoble finns ett stort universitet. Med andra ord är det rätt mycket studenter som dyker upp i Les 2 Alpes till helgerna och åker skidor så det borde finnas mycket folk i 20-års-åldern. Jag mötte några svenskar när jag var där i november förra året vilket borde betyda att det finns en del där (om jag tänker efter ska faktiskt en polare flytta dit och plugga så det finns åtminstone en svensk där denna säsongen :-)

Priserna kan du spana på på deras websidor, http://www.les2alpes.com

Edit: I och med att det var i november var bara glaciären öppen så jag har inte nån direkt koll på övrig åkning. Men det såg ut som att det finns en hel del schyssta åk i området när vi spanade från liften.

Vad vet du om 2 alpes?
Det låter som ett bra ställe att säsonga på, åtminstonde när man får boende gratis ;) Tack för tipsen! (Och jag lovar att vara extra vaksam vad det gäller Nortlander...)

Vad vet du om 2 alpes?
>>> JWester
Hmm det var det jag var rädd för från början... Pistkartan verkade inte erbjuda några spännande åk heller, trodde det var ngt fel. Talar du av egna erfarenheter eller har du inte vågat ta dig dit? Skulle det vara världens sämsta ställe är det ju inte aktuellt, men med tanke på hur glassigt jag kommer leva där överväger jag det sålänge det är dugligt. Hur är offpisten?

Vad vet du om 2 alpes?
Fast det ligger ju dock granne med La Grave, alltid ett plus.
Går att ta sig dit via liftsystemet från les 2 alpes

Vad vet du om 2 alpes?
Hej
För det första. 2 Alps har mycket bättre skidåkning än sitt rykte. Det finns mycket bra offpist om man hittar. Tex repan ner till St Christof. Närheten till La Grave är en fördel. Men det är en kort promenad från båda hållen om man skall åka pistvägen. Om 2 Alps kortet gäller i La Grave vet jag inte, men omvänt gäller La Grave kortet ner till en viss nivå i 2 Alps så det borde vara lika fast omvänt.
Däremot är byn ingen hit, en lång gata med halvmoderna hus. Precis som de flesta nyare Franska orter .
Du skall ju jobba med barn. Områdets nedre delar är mycket barnvänligt så du får säkert en fin vinter.

Vad vet du om 2 alpes?
Hej, jag lånar tråden lite.
Jag undrar om det är någon som vet hur man kan ta sig ditt under sommarhalvåret ?(utan att använda sig av bil)
Tack på förhand

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp